Goederentrein, station Breda Centraal, Brabantroute

Nieuw rekenmodel in de maak voor hinder door spoortrillingen

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) werkt aan een nieuw landelijk toepasbaar rekenmodel om de hinder door spoortrillingen in kaart te brengen. Het model moet voor het einde van het jaar klaar zijn, waarna in 2020 een grootschalig landelijk onderzoek volgt onder omwonenden.

Het rekenmodel komt er in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit als reactie op de toename van het aantal klachten van omwonenden over spoortrillingen. Een integraal beleid of richtlijnen om de klachten te beoordelen ontbreekt nog, constateert het ministerie bij monde van staatssecretaris Van Veldhoven. Het opstellen van een rekenmodel is de eerste stap voor zo’n beleid. Met het model moet straks in kaart kunnen worden gebracht bij welke mate van trilling welke mate van hinder of slaapverstoring optreedt. De zogenaamde dosis-effectrelatie.

Daarna moet volgens Van Veldhoven een afweging worden gemaakt welk trillingsniveau maatschappelijk aanvaardbaar is. “Daarbij moet een balans worden gevonden tussen de belangen van omwonenden en die van het vervoer over het spoor”, aldus de staatssecretaris. ProRail is ondertussen begonnen met het inventariseren . van de mogelijkheden om trillingen te voorkomen. De spoorbeheerder deed tot nu toe vooral ervaring op met trillingen reducerende ondergrondse constructies. In de meeste gevallen gaat het hierbij om relatief dure oplossingen.

Europese samenwerking

In een innovatieagenda heeft ProRail alternatieve oplossingen zoals trillingsdempers onder de dwarsliggers en ‘Shimlifts’ (wiggen tussen spoorstaven en dwarsliggers bij overwegen) genoemd, maar met de toepassing hiervan door het hele land is een bedrag tussen de 5 en 12 miljoen euro gemoeid, is de inschatting van de spoorbeheerder. Het ministerie onderzoekt hoe dit gefinancierd kan worden en of er een Europese samenwerking mogelijk is.

In de tussentijd is er al wel een subsidie verleend aan ProRail om de toepassing van Shimlifts te testen op een aantal overwegen op de Brabantroute. Verder wordt het tijdelijke spoor tussen Meteren en Boxtel genoemd als proeftuin voor innovatieve oplossingen om trillingen in te dammen. Op dit traject zouden ook proeven gedaan kunnen worden met gedifferentieerd rijden. Dat wil zeggen dat met name goederentreinen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld ’s nachts langzamer rijden in gebieden waar omwonenden hinder ondervinden van trillingen.

In de nieuwe, voor 2021 geplande spoorwet, wil de staatssecretaris een bepaling opnemen om vervoerders dit  gedifferentieerde rijden op te kunnen leggen. SpoorPro organiseert op 30 oktober een seminar over trillingen en geluid waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het RIVM, ProRail en een aantal andere partijen dieper ingaan op de materie en de plannen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Nieuw rekenmodel in de maak voor hinder door spoortrillingen”

Henk Angenent|25.07.19|11:02

Kan de minister niets eens tegen die bewoners zeggen dat moeten ophouden met dat gemekker over trillingen? Als je hier aan gaat toegeven, is het hek van de dam en moeten er ongetwijfeld weer miljoenen worden gestoken in allerlei onzinmaatregelen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.