BAM Infra elektrische hoogwerker

Railinfrabranche wil af van nachtwerk

De branche moet afwegingen maken op basis van risico’s die nachtwerk met zich meebrengen. Foto ter illustratie. BAM Infra Nederland

“Als branche zien wij nachtwerk als een gezondheidsrisico en daarom moeten we er vanaf.” Dat waren de laatste woorden van railAlert-voorzitter Ira Helsloot tijdens het op 17 januari gehouden symposium over nachtwerk. Helsloot gaf daarmee een duidelijk signaal af aan de railinfrabranche dat het tijd is voor verandering. railAlert is op 6 en 7 maart vanzelfsprekend aanwezig op RailTech Europe en zal ook daar deze boodschap verkondigen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: railAlert

Bron: railAlert

4 reacties op “Railinfrabranche wil af van nachtwerk”

C. Koelewijn|31.01.24|16:03

Ja, en reizigers willen af van de soms eindeloze werkzaamheden die overdag het treinverkeer lamleggen en ervoor zorgen dat er soms weken geen treinverkeer mogelijk is…

Harm van Dijk|31.01.24|18:24

Er is heel wat bedacht de afgelopen ’tig jaar aan middelen om veilig werken overdag mogelijk te maken.
Blokkijker, mobiele werkplaats, etc.
Met voortschrijdende techniek de moeite waard om dat weer eens te bekijken.
Er kan meer dan je denkt en er kan meer als je denkt.

Eric Smeenge|02.02.24|12:49

als we mensen willen motiveren om aan het spoor te werken zullen we wel moeten,wie wil er nog elk weekend of elke nacht werken?niemand toch?en er zijn mogelijkheden genoeg als er maar over nagedacht word.

Chris de Boer|18.02.24|17:08

Nachtwerken zou wat mij betreft enkel en alleen aan beroepen toegestaan moeten worden die instaan voor de gezond- en veiligheid van de mensen in Nederland. Waarbij ik concreet denk aan de hulpdiensten, zorg, defensie en politie/beveiliging. Railinfra lijkt me nou een typische baan die men prima buiten spitstijden op doordeweekse dagen kan plannen. Zo krijgen de Infrawerkers ook de kans hun kroost naar school te brengen (en te halen), op tijd thuis te zijn en normaal vakantie te kunnen nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Railinfrabranche wil af van nachtwerk | SpoorPro.nl
BAM Infra elektrische hoogwerker

Railinfrabranche wil af van nachtwerk

De branche moet afwegingen maken op basis van risico’s die nachtwerk met zich meebrengen. Foto ter illustratie. BAM Infra Nederland

“Als branche zien wij nachtwerk als een gezondheidsrisico en daarom moeten we er vanaf.” Dat waren de laatste woorden van railAlert-voorzitter Ira Helsloot tijdens het op 17 januari gehouden symposium over nachtwerk. Helsloot gaf daarmee een duidelijk signaal af aan de railinfrabranche dat het tijd is voor verandering. railAlert is op 6 en 7 maart vanzelfsprekend aanwezig op RailTech Europe en zal ook daar deze boodschap verkondigen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: railAlert

Bron: railAlert

4 reacties op “Railinfrabranche wil af van nachtwerk”

C. Koelewijn|31.01.24|16:03

Ja, en reizigers willen af van de soms eindeloze werkzaamheden die overdag het treinverkeer lamleggen en ervoor zorgen dat er soms weken geen treinverkeer mogelijk is…

Harm van Dijk|31.01.24|18:24

Er is heel wat bedacht de afgelopen ’tig jaar aan middelen om veilig werken overdag mogelijk te maken.
Blokkijker, mobiele werkplaats, etc.
Met voortschrijdende techniek de moeite waard om dat weer eens te bekijken.
Er kan meer dan je denkt en er kan meer als je denkt.

Eric Smeenge|02.02.24|12:49

als we mensen willen motiveren om aan het spoor te werken zullen we wel moeten,wie wil er nog elk weekend of elke nacht werken?niemand toch?en er zijn mogelijkheden genoeg als er maar over nagedacht word.

Chris de Boer|18.02.24|17:08

Nachtwerken zou wat mij betreft enkel en alleen aan beroepen toegestaan moeten worden die instaan voor de gezond- en veiligheid van de mensen in Nederland. Waarbij ik concreet denk aan de hulpdiensten, zorg, defensie en politie/beveiliging. Railinfra lijkt me nou een typische baan die men prima buiten spitstijden op doordeweekse dagen kan plannen. Zo krijgen de Infrawerkers ook de kans hun kroost naar school te brengen (en te halen), op tijd thuis te zijn en normaal vakantie te kunnen nemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.