Railinfrabranche wil af van nachtwerk
“Als branche zien wij nachtwerk als een gezondheidsrisico en daarom moeten we er vanaf.” Dat waren de laatste woorden van railAlert-voorzitter Ira Helsloot tijdens het op 17 januari gehouden symposium over nachtwerk. Helsloot gaf daarmee een duidelijk signaal af aan de railinfrabranche dat het tijd is voor verandering. railAlert is op 6 en 7 maart vanzelfsprekend aanwezig op RailTech Europe en zal ook daar deze boodschap verkondigen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ja, en reizigers willen af van de soms eindeloze werkzaamheden die overdag het treinverkeer lamleggen en ervoor zorgen dat er soms weken geen treinverkeer mogelijk is…
Er is heel wat bedacht de afgelopen ’tig jaar aan middelen om veilig werken overdag mogelijk te maken.
Blokkijker, mobiele werkplaats, etc.
Met voortschrijdende techniek de moeite waard om dat weer eens te bekijken.
Er kan meer dan je denkt en er kan meer als je denkt.
als we mensen willen motiveren om aan het spoor te werken zullen we wel moeten,wie wil er nog elk weekend of elke nacht werken?niemand toch?en er zijn mogelijkheden genoeg als er maar over nagedacht word.
Nachtwerken zou wat mij betreft enkel en alleen aan beroepen toegestaan moeten worden die instaan voor de gezond- en veiligheid van de mensen in Nederland. Waarbij ik concreet denk aan de hulpdiensten, zorg, defensie en politie/beveiliging. Railinfra lijkt me nou een typische baan die men prima buiten spitstijden op doordeweekse dagen kan plannen. Zo krijgen de Infrawerkers ook de kans hun kroost naar school te brengen (en te halen), op tijd thuis te zijn en normaal vakantie te kunnen nemen.