Arriva bij Weener

Werkzaamheden Wunderline lopen half jaar vertraging op

Als het eerste deel van de Wunderline gereed is, hoeft de trein uit Groningen niet meer te keren op dit station bij het Duitse Weener Smiley.tourist/Wikimedia Commons

De realisatie van een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, op de zogenaamde Wunderline, loopt opnieuw vertraging op. Het eerste deel van het traject, tot aan het Duitse Leer, kan pas in de zomer van 2025 in gebruik worden genomen in plaats van december dit jaar. Dat komt onder andere door slechte weersomstandigheden en problemen met de ondergrond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

4 reacties op “Werkzaamheden Wunderline lopen half jaar vertraging op”

R.J.F. Bouricius|24.05.24|16:07

Als er daadwerkelijk sprake is van een snelle verbinding naar Bremen, dan zou er toch een tunnel zij aangelegd onder de EMS i.p.v. een brug?
Baanvak is ook niet geëlektrificeerd, enkelsporig, en de Zuiderzeelijn lijkt er niet te komen. Kortom: het kan een goede verbinding zijn, maar het lijkt er niet van te komen.

Marc Busio|25.05.24|11:19

@R.J.F.Bouricius: Inderdaad, een doodgewoon regionaal spoorlijntje, waarvan we er in Nederland een dozijn of wat hebben. Maar deze gaat de grens over en dan zijn er mensen, waaronder ook bestuurders, die visioenen krijgen over internationale treinverbindingen waarmee naar Bremen en Hamburg, of zelfs Denemarken en Zweden gereisd zou kunnen worden. Waar dat op gebaseerd is? Ik weet het niet. Romantiek? Provincialisme? Verstandsverbijstering? Zeg het maar.

A C F Sierts|28.05.24|16:19

@Marc Busio: dat u inderdaad volstrekt geen idee heeft waar dat op gebaseerd is, dat weet de vaste Spoorpro-lezer allang. Het antwoord is heel simpel: een toekomstvisie waarin het spoor stapsgewijs daadwerkelijk een veel groter aandeel binnen het totale aantal verplaatsingen voor zijn rekening neemt. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden waarbij dat daadwerkelijk is gerealiseerd. Dat de incompetente Nederlandse rijksoverheid er een bende van maakt, is nog geen reden om te denken dat alles mislukt.

A C F Sierts|28.05.24|16:55

@ R.J.F. Bouricius: het antwoord op uw retorisch gestelde vraag is NEE.

De huidige spoorroute via Weener, Ihrhove en Leer is prima voor nu en de komende jaren, maar is evident ongeschikt voor hogesnelheid. De Neubaustrecke (NBS) resp. LGV Nord-Scandinavie gaat vanaf Nieuweschans rechtdoor in noordoostelijke richting, om bij Bunderhee te bundelen met de A7 / E22. Het zou dus dom zijn om bij Weener te investeren in een dure tunnel. De Duitsers hebben nét wat meer ervaring op hogesnelheidsgebied…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Werkzaamheden Wunderline lopen half jaar vertraging op | SpoorPro.nl
Arriva bij Weener

Werkzaamheden Wunderline lopen half jaar vertraging op

Als het eerste deel van de Wunderline gereed is, hoeft de trein uit Groningen niet meer te keren op dit station bij het Duitse Weener Smiley.tourist/Wikimedia Commons

De realisatie van een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, op de zogenaamde Wunderline, loopt opnieuw vertraging op. Het eerste deel van het traject, tot aan het Duitse Leer, kan pas in de zomer van 2025 in gebruik worden genomen in plaats van december dit jaar. Dat komt onder andere door slechte weersomstandigheden en problemen met de ondergrond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

4 reacties op “Werkzaamheden Wunderline lopen half jaar vertraging op”

R.J.F. Bouricius|24.05.24|16:07

Als er daadwerkelijk sprake is van een snelle verbinding naar Bremen, dan zou er toch een tunnel zij aangelegd onder de EMS i.p.v. een brug?
Baanvak is ook niet geëlektrificeerd, enkelsporig, en de Zuiderzeelijn lijkt er niet te komen. Kortom: het kan een goede verbinding zijn, maar het lijkt er niet van te komen.

Marc Busio|25.05.24|11:19

@R.J.F.Bouricius: Inderdaad, een doodgewoon regionaal spoorlijntje, waarvan we er in Nederland een dozijn of wat hebben. Maar deze gaat de grens over en dan zijn er mensen, waaronder ook bestuurders, die visioenen krijgen over internationale treinverbindingen waarmee naar Bremen en Hamburg, of zelfs Denemarken en Zweden gereisd zou kunnen worden. Waar dat op gebaseerd is? Ik weet het niet. Romantiek? Provincialisme? Verstandsverbijstering? Zeg het maar.

A C F Sierts|28.05.24|16:19

@Marc Busio: dat u inderdaad volstrekt geen idee heeft waar dat op gebaseerd is, dat weet de vaste Spoorpro-lezer allang. Het antwoord is heel simpel: een toekomstvisie waarin het spoor stapsgewijs daadwerkelijk een veel groter aandeel binnen het totale aantal verplaatsingen voor zijn rekening neemt. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden waarbij dat daadwerkelijk is gerealiseerd. Dat de incompetente Nederlandse rijksoverheid er een bende van maakt, is nog geen reden om te denken dat alles mislukt.

A C F Sierts|28.05.24|16:55

@ R.J.F. Bouricius: het antwoord op uw retorisch gestelde vraag is NEE.

De huidige spoorroute via Weener, Ihrhove en Leer is prima voor nu en de komende jaren, maar is evident ongeschikt voor hogesnelheid. De Neubaustrecke (NBS) resp. LGV Nord-Scandinavie gaat vanaf Nieuweschans rechtdoor in noordoostelijke richting, om bij Bunderhee te bundelen met de A7 / E22. Het zou dus dom zijn om bij Weener te investeren in een dure tunnel. De Duitsers hebben nét wat meer ervaring op hogesnelheidsgebied…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.