HSL (r) en A4 bij Rijpwetering

‘Verkeerd geslagen heipalen oorzaak problemen HSL-Zuid’

Ter hoogte van Rijpwetering is het gehele spoor al acht centimeter in horizontale richting opgeschoven, zo wees onderzoek van ProRail eerder al uit. Google Street View

Niet (alleen) betonrot, maar met name verkeerd geslagen heipalen zijn de oorzaak van de onstabiele viaducten op de HSL-Zuid, waardoor donderdag de al geldende snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn verder moesten worden uitgebreid. Dat wordt gefluisterd in de spoorwandelgangen. Beheerder Infraspeed moet voor een snelle oplossing zorgen en de kosten voor zijn rekening nemen, zo stellen betrokken partijen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

10 reacties op “‘Verkeerd geslagen heipalen oorzaak problemen HSL-Zuid’”

Marc Busio|26.01.24|12:35

Dit is dus het volgende ‘bedrijf’ in dit al vijftien jaar durende treurspel. Die lijn heeft zeven miljard euro gekost en zijn belofte nog lang niet waargemaakt, waarbij het de vraag is of dat ooit zal gaan gebeuren. Dit soort spoorprojecten zijn voor Nederland gewoon te hoog gegrepen en hopelijk zullen ze zich in de toekomst ook niet meer aandienen. Onderhoud en modernisering van wat er in Nederland aan spoor ligt zal in de toekomst al genoeg gaan kosten.

Harry H. Arends|26.01.24|14:50

‘Verkeerd geslagen heipalen’!! betekend dit nu ook dat er in de woningbouw sector gekeken moet worden naar onveilige situaties of is dit uitsluitend een probleem binnen de spoor sector? Ofd is er goede project coördinatie/begeleiding? of is men te eigenwijs en niet bereid kennis in het buitenland (Frankrijk en/of Duitsland) over de aanleg van HSL trajecten op te doen of speelt hier een bepaalde (Nederlandse)arrogantie de boventoon???

Kimmo Oostermeyer|26.01.24|14:50

Infraspeed is niet de bouwer van de onderbouw van de HSL, dat waren een vijftal D&C combinaties. Infraspeed valt in deze dus niets te verwijten. Rover wijst de vinger naar de verkeerde partij en zou zich beter moeten informeren voordat zij dergelijke uitspraken doet.

A C F Sierts|26.01.24|15:10

@ marc : dat is ondanks de miljarden wel een heel goedkope conclusie. Wel precies war het Ministerie en Rijkswaterstaat op uit zijn: aan ons lag het niet hoor! Wij maken het beste beleid en stuurden alles zo kundig aan !

Frits Marckmann|26.01.24|15:32

Het project is zeker niet te hoog gegrepen en voorziet in een enorme vervoersbehoefte. Er is iets anders aan de hand. Dit is de eerste spoorlijn die niet door de ingenieursbureaus van NS (incl Holland Rail Consult en Movares) is aangelegd. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, zonder enige technische know how, wilde dit per se zelf doen en heeft alles uitbesteed aan particuliere bedrijven, het ontwerp, de uitvoering inclusief het onderhoud tot 2031.
Nederland zit nu met de gebakken peren.

Henk van der Eem|26.01.24|17:09

De kop van het artikel “Palen zijn verkeerd geslagen” is in ieder geval al onzinnig.
Mogelijk bedoeld men dat er een niet voldoende toereikend palenplan is ontworpen of dat het buiten anders is uitgevoerd.

Illya Vaes|26.01.24|17:15

“ook dat is schijnbaar oud nieuws”: wat is dat nu weer voor journalistiek? Even Google aanzwengelen en je hebt direct een artikel uit 2015 dat het daarover heeft (https://nos.nl/artikel/2060705-spoorlijn-hsl-zuid-kampt-met-betonrot).
Dat is dus niet “schijnbaar” maar aantoonbaar oud nieuws (wat het overigens niet per definitie waar maakt wat toen het nieuws was).
Wanneer moet dat asfaltministerie eens de prijs teruggeven die ze toen hebben gewonnen voor de “innovatieve aanbesteding”.

Boris Kroese|26.01.24|18:16

Zo zie je maar dat dit soort dingen uitbesteden voor de grootste ellende zorgt. Ik hoop dat Nederland er nu echt een keer van leert en dit op laat lossen door mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben. Overigens denk ik niet dat dit soort projecten voor Nederland ’te hoog gegrepen zijn’. Mijn hoop is dat er een HSL naar het oosten komt en dat dan alle fouten die in het verleden zijn gemaakt daar voorkomen kunnen worden.

Detlef Slotboom|26.01.24|21:49

Man man man wat een stelletje koekebakkers bij elkaar. Die HSL is een groot debacle. Wat een geldverslindende een ellende!

Theo Kuster|05.02.24|16:06

Het zou zorgvuldiger zijn, om hier te spreken van een ontwerpfout. Wanneer een viaduct (het bovenvlak) al 8 cm is verschoven in horizontale richting, laat dit een ernstige ontwerpfout zien op het onderwerp: dynamische belastingen, en dan met name in het horizontale vlak.
Kijk voor een voorbeeld voor correcte fundering naar het HSLviaduct in Rotterdam ter hoogte van Diergaarde Blijdorp: Hier zie je, hoe horizontale krachten wèl door schoorpalen worden opgevangen. Hier blunderde de opdrachtgever!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verkeerd geslagen heipalen oorzaak problemen HSL-Zuid’ | SpoorPro.nl
HSL (r) en A4 bij Rijpwetering

‘Verkeerd geslagen heipalen oorzaak problemen HSL-Zuid’

Ter hoogte van Rijpwetering is het gehele spoor al acht centimeter in horizontale richting opgeschoven, zo wees onderzoek van ProRail eerder al uit. Google Street View

Niet (alleen) betonrot, maar met name verkeerd geslagen heipalen zijn de oorzaak van de onstabiele viaducten op de HSL-Zuid, waardoor donderdag de al geldende snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn verder moesten worden uitgebreid. Dat wordt gefluisterd in de spoorwandelgangen. Beheerder Infraspeed moet voor een snelle oplossing zorgen en de kosten voor zijn rekening nemen, zo stellen betrokken partijen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

10 reacties op “‘Verkeerd geslagen heipalen oorzaak problemen HSL-Zuid’”

Marc Busio|26.01.24|12:35

Dit is dus het volgende ‘bedrijf’ in dit al vijftien jaar durende treurspel. Die lijn heeft zeven miljard euro gekost en zijn belofte nog lang niet waargemaakt, waarbij het de vraag is of dat ooit zal gaan gebeuren. Dit soort spoorprojecten zijn voor Nederland gewoon te hoog gegrepen en hopelijk zullen ze zich in de toekomst ook niet meer aandienen. Onderhoud en modernisering van wat er in Nederland aan spoor ligt zal in de toekomst al genoeg gaan kosten.

Harry H. Arends|26.01.24|14:50

‘Verkeerd geslagen heipalen’!! betekend dit nu ook dat er in de woningbouw sector gekeken moet worden naar onveilige situaties of is dit uitsluitend een probleem binnen de spoor sector? Ofd is er goede project coördinatie/begeleiding? of is men te eigenwijs en niet bereid kennis in het buitenland (Frankrijk en/of Duitsland) over de aanleg van HSL trajecten op te doen of speelt hier een bepaalde (Nederlandse)arrogantie de boventoon???

Kimmo Oostermeyer|26.01.24|14:50

Infraspeed is niet de bouwer van de onderbouw van de HSL, dat waren een vijftal D&C combinaties. Infraspeed valt in deze dus niets te verwijten. Rover wijst de vinger naar de verkeerde partij en zou zich beter moeten informeren voordat zij dergelijke uitspraken doet.

A C F Sierts|26.01.24|15:10

@ marc : dat is ondanks de miljarden wel een heel goedkope conclusie. Wel precies war het Ministerie en Rijkswaterstaat op uit zijn: aan ons lag het niet hoor! Wij maken het beste beleid en stuurden alles zo kundig aan !

Frits Marckmann|26.01.24|15:32

Het project is zeker niet te hoog gegrepen en voorziet in een enorme vervoersbehoefte. Er is iets anders aan de hand. Dit is de eerste spoorlijn die niet door de ingenieursbureaus van NS (incl Holland Rail Consult en Movares) is aangelegd. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, zonder enige technische know how, wilde dit per se zelf doen en heeft alles uitbesteed aan particuliere bedrijven, het ontwerp, de uitvoering inclusief het onderhoud tot 2031.
Nederland zit nu met de gebakken peren.

Henk van der Eem|26.01.24|17:09

De kop van het artikel “Palen zijn verkeerd geslagen” is in ieder geval al onzinnig.
Mogelijk bedoeld men dat er een niet voldoende toereikend palenplan is ontworpen of dat het buiten anders is uitgevoerd.

Illya Vaes|26.01.24|17:15

“ook dat is schijnbaar oud nieuws”: wat is dat nu weer voor journalistiek? Even Google aanzwengelen en je hebt direct een artikel uit 2015 dat het daarover heeft (https://nos.nl/artikel/2060705-spoorlijn-hsl-zuid-kampt-met-betonrot).
Dat is dus niet “schijnbaar” maar aantoonbaar oud nieuws (wat het overigens niet per definitie waar maakt wat toen het nieuws was).
Wanneer moet dat asfaltministerie eens de prijs teruggeven die ze toen hebben gewonnen voor de “innovatieve aanbesteding”.

Boris Kroese|26.01.24|18:16

Zo zie je maar dat dit soort dingen uitbesteden voor de grootste ellende zorgt. Ik hoop dat Nederland er nu echt een keer van leert en dit op laat lossen door mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben. Overigens denk ik niet dat dit soort projecten voor Nederland ’te hoog gegrepen zijn’. Mijn hoop is dat er een HSL naar het oosten komt en dat dan alle fouten die in het verleden zijn gemaakt daar voorkomen kunnen worden.

Detlef Slotboom|26.01.24|21:49

Man man man wat een stelletje koekebakkers bij elkaar. Die HSL is een groot debacle. Wat een geldverslindende een ellende!

Theo Kuster|05.02.24|16:06

Het zou zorgvuldiger zijn, om hier te spreken van een ontwerpfout. Wanneer een viaduct (het bovenvlak) al 8 cm is verschoven in horizontale richting, laat dit een ernstige ontwerpfout zien op het onderwerp: dynamische belastingen, en dan met name in het horizontale vlak.
Kijk voor een voorbeeld voor correcte fundering naar het HSLviaduct in Rotterdam ter hoogte van Diergaarde Blijdorp: Hier zie je, hoe horizontale krachten wèl door schoorpalen worden opgevangen. Hier blunderde de opdrachtgever!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.