treincabine

ProRail volhardt in ERTMS ‘as soon as possible’

De intercity Den Haag-Eindhoven rijdt over de HSL, waarop ERTMS al is geïmplementeerd. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Ook al klinkt er de nodige scepsis vanuit de regering én bevindt de uitrol van ERTMS zich volgens staatsecretaris Vivianne Heijnen “in onrustig vaarwater”, ProRail gaat onverdroten voort met haar programma ERTMS ASAP. Dat blijkt uit het relaas van de programmadirectie op haar eigen website. Die hoopt nog altijd tijd én geld te kunnen besparen bij de uitrol van ERTMS, in welke vorm en tijd die dan ook gaat plaatsvinden. We nemen het verhaal hier onverkort mee.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “ProRail volhardt in ERTMS ‘as soon as possible’”

Marc Busio|23.04.24|10:22

De uitdrukking ´as soon as possible´ in de context van ERTMS is natuurlijk lachwekkend, als je weet hoe lang dit hoofdpijndossier zich al voortsleept. Dat de aanloop zo moeizaam is zou een teken aan de wand moeten zijn en een waarschuwing om er vooral niet mee door te gaan. Na de miljardendrama´s van de HSL-Zuid en Betuweroute moet er niet nog een volgende bodemloze put worden opengetrokken, want dan zal de politieke steun voor de spoorsector – die al gering is – helemaal gaan verdwijnen.

A C F Sierts|23.04.24|11:46

Het principiele probleem van ProRail in relatie tot innovatie is dat ProRail geen concepten accepteert. Men eist altijd producten – of een product dat door de betreffende aanbieder ontwikkelt wordt. Terwijl een baanbrekend concept in deze miljarden & decennia gaat besparen. Het sluit niet aan op hun manier van denken, zaken doen en aanbesteden.
Een uitgewerkt concept kan ProRail juist bij meerdere aanbieders in concurrerentie uitvragen en dus vendor-lock-in voorkomen. Veel slimmer dus!

Helaas…

A C F Sierts|23.04.24|11:57

@ Marc: kan je toelichten waarom de BR volgens jou een miljardendrama zou zijn? Ik weet niet beter dan dat de lijn een half jaar te vroeg en ruim binnen budget is opgeleverd, met een perfect werkend ETCS-systeem.

Dat de politiek vanwege inpassingswensen peperdure & achteraf bezien zelfs ronduit idiote keuzes heeft gemaakt (tunnel Pannerdens Kanaal , Double Stack) en bovendien verzuimd heeft om door te pakken met aansluitende trajecten, is een prijs die gerelateerd is aan democratie…

Marc Busio|24.04.24|10:54

@Sierts: De Betuweroute is voor miljarden aangelegd met de bedoeling om meer goederen per spoor naar het Duitse achterland te vervoeren en daarmee het vervoer over de weg en via andere spoorlijnen te ontlasten. Daar is niets van terecht gekomen: de wegen zitten overvol met vrachtwagens, vele goederentreinen denderen nog altijd over de Brabantlijn en…vorig jaar is het vrachtvolume van het spoorgoederenvervoer met tien procent afgenomen. Terecht dat de politiek zich bekocht voelt!

Patrick EHV|29.04.24|15:45

@Marc: precies dat doet de Betuweroute: goederen via het spoor naar Duitsland brengen en de snelwegen ontlasten. Je moet wel eerlijk zijn en vertellen dat de Brabantroute vaker gebruikt wordt door werkzaamheden aan de Duitse kant van de BR, en dat daarom ook de volumens niet zo hoog zijn als de BR volledig gebruikt kon worden. De politiek voelt zich helemaal niet bekocht en je moet mensen geen verkeerd beeld geven.

Rudolf Fabrie|08.05.24|15:23

@Marc Busio
Op grond van het verdrag van Travemuende mag Nederland niet meer goederentreinen via de BR laten rijden. De met de Duitsers afgesproken verdeling is 60% via de Betuweroute, 30% via Brabant en 10% via Twente. De reden is om totale congestie bij Duisburg te voorkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.