Bentheimer Eisenbahn - Coradia Lint

Nederland steekt 27,8 miljoen in Coevorden – Bad Bentheim

Met dieseltreinen van het type Coradia Lint startte de Bentheimer Eisenbahn in juli 2019 het personenvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus alvast op. Rob Dammers/CC

Op 16 januari jl. schreef SpoorPro dat Duitsland vol gas geeft op het reactiveren van de spoorverbinding tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim. Nederland schakelt nu ook op: de provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro steken in de nodige werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn om reactivatie van de lijn mogelijk te maken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “Nederland steekt 27,8 miljoen in Coevorden – Bad Bentheim”

Marc Busio|31.01.24|10:31

Ach ja, nog maar eens tientallen miljoenen voor een spoorlijntje waarvan bij voorbaat vaststaat dat het noodlijdend zal zijn. Want Drenthe moet natuurlijk ook een eigen spoorverbinding met Duitsland hebben. Dan kan men in Bad Bentheim overstappen op die trein die eigenlijk tussen Bielefeld en Hengelo zou moeten pendelen, maar laatstgenoemde plaats soms wekenlang nauwelijks aandoet om tal van vage redenen. Of op de IC-Berlijn die met een uur of wat vertraging rijdt, ongeacht zijn richting.

Arthur van Hienen|31.01.24|16:10

Het Duitse stuk van Nordhorn naar Neuenhaus is al klaar en daar is het aantal reizigers flink gestegen.
Er is dus wel degelijk behoefte voor deze lijn.

En Bentheimer Eisenbahn is een heel ander spoorbedrijf

Illya Vaes|31.01.24|16:34

Defensie is ook “noodlijdend”, 100% subsidie. Maar wel de moeite waard.
En je hebt geen ene sodemieter aan een trein van Hengelo naar Bielefeld als je van Coevorden naar Nordhorn wilt. Anders kunnen ook wel alle (verlieslatende) wegen rond Rijen worden opgebroken want er zijn al genoeg wegen rond Uden (“ook in Brabant”).

Marc Busio|01.02.24|10:37

@Illya Vaes: Waarom zou iemand uit Coevorden naar Nordhorn willen? Dan kom je toch van de regen in de drup? Regionale lijnen zijn toch bedoeld om naar spoorwegknooppunten te reizen en vandaaruit eventueel verder naar andere stedelijke centra. Wat heeft Nordhorn nu meer te bieden dan Coevorden? Nee, als daar weer treinen gaan rijden mag ik hopen dat die het niet hoeven te hebben van de mensen die tussen die twee stadjes willen reizen, want dan zal de bezetting zeer gering zijn.

Johan Boers|02.02.24|13:01

Laten ze emmen stadskanaal maar zo snel mogelijk maar aan leggen dat is zeer belangrijk

Johan Boers|02.02.24|13:03

Emmen stadskanaal die kan beter zo snel mogelijk aangelegd worden

Stijn Köster|02.02.24|20:49

Marc, ik besef dat ik erg optimistisch ben over dit soort dingen. Deze aansluiting, vooral in combinatie met de extra beoogde stopplaatsen op het toch al bestaande traject, klinkt mij dan ook als een goede toevoeging voor internationaal vervoer. Maar zelfs als ik er totaal naast zit, wat is “Waarom zou je daarheen willen” nu voor vreselijk minachtend argument, vooral over een stad die groter is dan Middelburg?

Illya Vaes|07.02.24|14:20

Tsja, als je wilt doelredeneren naar “regionale spoorlijnen zijn onnodig” dan moet je toch wat? Dan hebben die klanten ineens geen goede reden om te reizen, of is er spontaan een natuurwet die zegt dat regionale lijnen bedoeld (moeten) zijn om naar spoorwegknooppunten te reizen en vandaar naar andere stedelijke centra. Maar dan kan de weg van Rijen naar Oosterhout wel weg, reis maar naar Breda via de N282 (of zelfs A58) en dan de A27. Marc heeft gewoon niks in Oosterhout te zoeken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland steekt 27,8 miljoen in Coevorden – Bad Bentheim | SpoorPro.nl
Bentheimer Eisenbahn - Coradia Lint

Nederland steekt 27,8 miljoen in Coevorden – Bad Bentheim

Met dieseltreinen van het type Coradia Lint startte de Bentheimer Eisenbahn in juli 2019 het personenvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus alvast op. Rob Dammers/CC

Op 16 januari jl. schreef SpoorPro dat Duitsland vol gas geeft op het reactiveren van de spoorverbinding tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim. Nederland schakelt nu ook op: de provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro steken in de nodige werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn om reactivatie van de lijn mogelijk te maken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “Nederland steekt 27,8 miljoen in Coevorden – Bad Bentheim”

Marc Busio|31.01.24|10:31

Ach ja, nog maar eens tientallen miljoenen voor een spoorlijntje waarvan bij voorbaat vaststaat dat het noodlijdend zal zijn. Want Drenthe moet natuurlijk ook een eigen spoorverbinding met Duitsland hebben. Dan kan men in Bad Bentheim overstappen op die trein die eigenlijk tussen Bielefeld en Hengelo zou moeten pendelen, maar laatstgenoemde plaats soms wekenlang nauwelijks aandoet om tal van vage redenen. Of op de IC-Berlijn die met een uur of wat vertraging rijdt, ongeacht zijn richting.

Arthur van Hienen|31.01.24|16:10

Het Duitse stuk van Nordhorn naar Neuenhaus is al klaar en daar is het aantal reizigers flink gestegen.
Er is dus wel degelijk behoefte voor deze lijn.

En Bentheimer Eisenbahn is een heel ander spoorbedrijf

Illya Vaes|31.01.24|16:34

Defensie is ook “noodlijdend”, 100% subsidie. Maar wel de moeite waard.
En je hebt geen ene sodemieter aan een trein van Hengelo naar Bielefeld als je van Coevorden naar Nordhorn wilt. Anders kunnen ook wel alle (verlieslatende) wegen rond Rijen worden opgebroken want er zijn al genoeg wegen rond Uden (“ook in Brabant”).

Marc Busio|01.02.24|10:37

@Illya Vaes: Waarom zou iemand uit Coevorden naar Nordhorn willen? Dan kom je toch van de regen in de drup? Regionale lijnen zijn toch bedoeld om naar spoorwegknooppunten te reizen en vandaaruit eventueel verder naar andere stedelijke centra. Wat heeft Nordhorn nu meer te bieden dan Coevorden? Nee, als daar weer treinen gaan rijden mag ik hopen dat die het niet hoeven te hebben van de mensen die tussen die twee stadjes willen reizen, want dan zal de bezetting zeer gering zijn.

Johan Boers|02.02.24|13:01

Laten ze emmen stadskanaal maar zo snel mogelijk maar aan leggen dat is zeer belangrijk

Johan Boers|02.02.24|13:03

Emmen stadskanaal die kan beter zo snel mogelijk aangelegd worden

Stijn Köster|02.02.24|20:49

Marc, ik besef dat ik erg optimistisch ben over dit soort dingen. Deze aansluiting, vooral in combinatie met de extra beoogde stopplaatsen op het toch al bestaande traject, klinkt mij dan ook als een goede toevoeging voor internationaal vervoer. Maar zelfs als ik er totaal naast zit, wat is “Waarom zou je daarheen willen” nu voor vreselijk minachtend argument, vooral over een stad die groter is dan Middelburg?

Illya Vaes|07.02.24|14:20

Tsja, als je wilt doelredeneren naar “regionale spoorlijnen zijn onnodig” dan moet je toch wat? Dan hebben die klanten ineens geen goede reden om te reizen, of is er spontaan een natuurwet die zegt dat regionale lijnen bedoeld (moeten) zijn om naar spoorwegknooppunten te reizen en vandaar naar andere stedelijke centra. Maar dan kan de weg van Rijen naar Oosterhout wel weg, reis maar naar Breda via de N282 (of zelfs A58) en dan de A27. Marc heeft gewoon niks in Oosterhout te zoeken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.