Van Meppel naar Zwolle

Noordelijke provincies via petitie: ‘Nu 40 miljoen nodig!’

De prioriteit in Noord-Oost Nederland ligt bij het oplossen van de 'flessenhals' bij Meppel. J. Bakker/Flickr

De Noordelijke provincies zijn het helemaal beu. Deze week was er weer een dag dat er niet of nauwelijks treinverkeer mogelijk was tussen Zwolle en Meppel. De provincies Drenthe Friesland en Groningen dienen komende week een gezamenlijke petitie in bij de Tweede Kamer waarin bijna wordt geëist dat de politiek over de brug komt met 40 miljoen euro voor onder meer de aanleg van een vierde perron in Meppel. ProRail steunt het verzoek.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Noordelijke provincies via petitie: ‘Nu 40 miljoen nodig!’”

A C F Sierts|12.01.24|12:59

Het noorden snijdt zich met deze ondoordachte dwanglobby stevig in de eigen vingers. Want een 3e/4e IC naar Groningen lost de infratechniek-ellende van ProRail natuurlijk helemaal niet op, in tegendeel zelfs. ProRail dient éérst helderheid te verschaffen over de oorzaken van het extreme aantal stremmingen op dit traject. Pas dan kan je effectief maatregelen nemen. Een extra perron in Meppel lost NIETS op. Integendeel zelfs: meer wisselbewegingen en een kwetsbare inhaling VERERGERT de ellende.

A C F Sierts|12.01.24|13:10

ProRail misbruikt de noordelijke lobby voor extra IC’s om de aandacht af te leiden van het ECHTE probleem: de extreme onbetrouwbaarheid van HUN spoor. Want dat is toch echt hun concessionele verantwoordelijkheid. NS misbruikt het om politiek te scoren en Arriva & andere Open Access vervoerders dwars te zitten.
Het Ministerie heeft het allemaal wel door, maar heeft niet de ballen om dit hardop te zeggen. Immers: de Staatssecretaris is uiteindelijk politiek verantwoordelijk voor ProRail-falen…

Marc Busio|13.01.24|10:19

Als het blijkbaar al te veel gevraagd is om een spoorlijn die er anderhalve eeuw ligt fatsoenlijk te laten functioneren dan is het volstrekt zinloos om voor miljarden euro´s een nieuwe spoorlijn naar het noorden des lands aan te leggen.

Patrick EHV|15.01.24|09:10

@Marc: juist niet. De oude lijn wordt nu volledig uitgewoond en de Lelylijn zou deze kunnen ontlasten. Met de Lelylijn zou men ook onderhoud boven Zwolle kunnen doen met minder hinder voor de reizigers. De baten van de Lelylijn zijn groter dan gedacht en het versterkt ook de Randstad (en deze demping van onroerend goed is een veelvoud van de kosten van de Lelylijn)

Blijkbaar ben je bang dat het Noorden geld voor infra krijgt, terwijl het al jarenlang een wingewest is geweest (net als Z-Limburg)

Patrick EHV|15.01.24|09:29

@ A C F Sierts: positief gezien zal een extra perron meer flexibiliteit geven. En moet men het volledige verhaal vertellen: het spoor in en rond Meppel zal ook betrouwbaarder gemaakt moeten worden (wat weer extra geld en een lange buitendienststelling kost; lag er nu maar al de Lelylijn).

Om te gaan naar een beter/integraler vervoersnetwerk zou het goed zijn als er geen regionale vervoerders zouden zijn met hun eigen belangen, maar dat het reizigersbelang centraal staat.

asierts|17.01.24|09:42

Dat er hardnekkige en steeds ernstiger wordende issues zijn bij ProRail tav spoorbeschikbaarheid is al meer dan 20 jaar (!!) een in steeds heftigere golven terugkerend punt. Verdwenen kennis, uitstervend vakmanschap, onbestuurbaar gebleken extern aanbesteed onderhoud, focus op kostenbesparing én gevechten om geld ipv aandacht voor de noodzakelijke kwaliteit voor de klant. In Zl-Mpl komen niet alleen 2 treinstromen samen; het staat symbool voor het totale falen van het Ministerie tav railinfra.

asierts|17.01.24|09:50

@ Patrick_EHV: natuurlijk biedt meer spoor meer flexibiliteit – inkopper van de week.
Maar dat is het punt hier niet. Het probleempunt is SPOORBESCHIKBAARHEID. En dat is niet bepaald alleen op Zl-Mpl een extreem ernstig, en inmiddels bedrijfsmatig, beleidsmatig én maatschappelijk FATAAL WORDEND HARDNEKKIG KERNPROBLEEM. Dat laat zich niet oplossen door lukraak wat te gaan gooien met belastinggeld en extra treinen per uur. Sterker nog: alles wijst erop dat extra treinen extra problemen opleveren.

Patrick EHV|17.01.24|11:04

@Sierts: de flexibiliteit kan helpen bij het op kortere termijn omgaan met de spoorbeschikbaarheid. Desnoods maak een tijdelijk perron, zoals Spoor 34 op Eindhoven een paar jaar geleden

Op lange termijn is er m.i. een andere cultuur nodig binnen ProRail: men moet gaan naar een veiligheidscultuur ipv een commerciële en PR-cultuur (na ieder incident komt die organisatie weer met een goednieuwsbericht bijv sluiting van een Onbewaakte Overweg). ZBO zou helpen om deze fundamentele wijziging te maken

Patrick EHV|17.01.24|11:09

Met de veiligheidscultuur kan de organisatie de juiste dingen doen om zaken anders aan te pakken: technische competenties opbouwen, project management versterken, schijnrapportages verwijderen, managers operationaliseren. En dan daadwerkelijk de kwaliteit leveren die ProRail wettelijk moet doen: betrouwbaarheid en veiligheid spoor verhogen. In de loop van de jaren lijkt ProRail ver te zijn afgedreven van dat laatste, dus kost het jaren om daar weer te komen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noordelijke provincies via petitie: ‘Nu 40 miljoen nodig!’ | SpoorPro.nl
Van Meppel naar Zwolle

Noordelijke provincies via petitie: ‘Nu 40 miljoen nodig!’

De prioriteit in Noord-Oost Nederland ligt bij het oplossen van de 'flessenhals' bij Meppel. J. Bakker/Flickr

De Noordelijke provincies zijn het helemaal beu. Deze week was er weer een dag dat er niet of nauwelijks treinverkeer mogelijk was tussen Zwolle en Meppel. De provincies Drenthe Friesland en Groningen dienen komende week een gezamenlijke petitie in bij de Tweede Kamer waarin bijna wordt geëist dat de politiek over de brug komt met 40 miljoen euro voor onder meer de aanleg van een vierde perron in Meppel. ProRail steunt het verzoek.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Noordelijke provincies via petitie: ‘Nu 40 miljoen nodig!’”

A C F Sierts|12.01.24|12:59

Het noorden snijdt zich met deze ondoordachte dwanglobby stevig in de eigen vingers. Want een 3e/4e IC naar Groningen lost de infratechniek-ellende van ProRail natuurlijk helemaal niet op, in tegendeel zelfs. ProRail dient éérst helderheid te verschaffen over de oorzaken van het extreme aantal stremmingen op dit traject. Pas dan kan je effectief maatregelen nemen. Een extra perron in Meppel lost NIETS op. Integendeel zelfs: meer wisselbewegingen en een kwetsbare inhaling VERERGERT de ellende.

A C F Sierts|12.01.24|13:10

ProRail misbruikt de noordelijke lobby voor extra IC’s om de aandacht af te leiden van het ECHTE probleem: de extreme onbetrouwbaarheid van HUN spoor. Want dat is toch echt hun concessionele verantwoordelijkheid. NS misbruikt het om politiek te scoren en Arriva & andere Open Access vervoerders dwars te zitten.
Het Ministerie heeft het allemaal wel door, maar heeft niet de ballen om dit hardop te zeggen. Immers: de Staatssecretaris is uiteindelijk politiek verantwoordelijk voor ProRail-falen…

Marc Busio|13.01.24|10:19

Als het blijkbaar al te veel gevraagd is om een spoorlijn die er anderhalve eeuw ligt fatsoenlijk te laten functioneren dan is het volstrekt zinloos om voor miljarden euro´s een nieuwe spoorlijn naar het noorden des lands aan te leggen.

Patrick EHV|15.01.24|09:10

@Marc: juist niet. De oude lijn wordt nu volledig uitgewoond en de Lelylijn zou deze kunnen ontlasten. Met de Lelylijn zou men ook onderhoud boven Zwolle kunnen doen met minder hinder voor de reizigers. De baten van de Lelylijn zijn groter dan gedacht en het versterkt ook de Randstad (en deze demping van onroerend goed is een veelvoud van de kosten van de Lelylijn)

Blijkbaar ben je bang dat het Noorden geld voor infra krijgt, terwijl het al jarenlang een wingewest is geweest (net als Z-Limburg)

Patrick EHV|15.01.24|09:29

@ A C F Sierts: positief gezien zal een extra perron meer flexibiliteit geven. En moet men het volledige verhaal vertellen: het spoor in en rond Meppel zal ook betrouwbaarder gemaakt moeten worden (wat weer extra geld en een lange buitendienststelling kost; lag er nu maar al de Lelylijn).

Om te gaan naar een beter/integraler vervoersnetwerk zou het goed zijn als er geen regionale vervoerders zouden zijn met hun eigen belangen, maar dat het reizigersbelang centraal staat.

asierts|17.01.24|09:42

Dat er hardnekkige en steeds ernstiger wordende issues zijn bij ProRail tav spoorbeschikbaarheid is al meer dan 20 jaar (!!) een in steeds heftigere golven terugkerend punt. Verdwenen kennis, uitstervend vakmanschap, onbestuurbaar gebleken extern aanbesteed onderhoud, focus op kostenbesparing én gevechten om geld ipv aandacht voor de noodzakelijke kwaliteit voor de klant. In Zl-Mpl komen niet alleen 2 treinstromen samen; het staat symbool voor het totale falen van het Ministerie tav railinfra.

asierts|17.01.24|09:50

@ Patrick_EHV: natuurlijk biedt meer spoor meer flexibiliteit – inkopper van de week.
Maar dat is het punt hier niet. Het probleempunt is SPOORBESCHIKBAARHEID. En dat is niet bepaald alleen op Zl-Mpl een extreem ernstig, en inmiddels bedrijfsmatig, beleidsmatig én maatschappelijk FATAAL WORDEND HARDNEKKIG KERNPROBLEEM. Dat laat zich niet oplossen door lukraak wat te gaan gooien met belastinggeld en extra treinen per uur. Sterker nog: alles wijst erop dat extra treinen extra problemen opleveren.

Patrick EHV|17.01.24|11:04

@Sierts: de flexibiliteit kan helpen bij het op kortere termijn omgaan met de spoorbeschikbaarheid. Desnoods maak een tijdelijk perron, zoals Spoor 34 op Eindhoven een paar jaar geleden

Op lange termijn is er m.i. een andere cultuur nodig binnen ProRail: men moet gaan naar een veiligheidscultuur ipv een commerciële en PR-cultuur (na ieder incident komt die organisatie weer met een goednieuwsbericht bijv sluiting van een Onbewaakte Overweg). ZBO zou helpen om deze fundamentele wijziging te maken

Patrick EHV|17.01.24|11:09

Met de veiligheidscultuur kan de organisatie de juiste dingen doen om zaken anders aan te pakken: technische competenties opbouwen, project management versterken, schijnrapportages verwijderen, managers operationaliseren. En dan daadwerkelijk de kwaliteit leveren die ProRail wettelijk moet doen: betrouwbaarheid en veiligheid spoor verhogen. In de loop van de jaren lijkt ProRail ver te zijn afgedreven van dat laatste, dus kost het jaren om daar weer te komen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.