Station Deventer

Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’

Door gebrek aan ruimte moet de IC Amsterdam-Deventer tot acht minuten wachten voordat hij verder kan rijden Rob Dammers/Flickr

De aanleg van een vierde perronspoor zou een oplossing kunnen zijn voor de drukte op spoorknooppunt Deventer, maar voorlopig is daarvoor te weinig geld beschikbaar, meldt staatssecretaris Heijnen. Door de drukte op het spoor moeten treinen vaak tot acht minuten wachten voordat ze verder kunnen rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

5 reacties op “Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’”

Illya Vaes|22.03.24|13:41

Voorheen kon je op twee spoorfasen van spoor 3 twee treinen achter elkaar laten halteren, maar dat is met de heilige oorlog tegen wissels ongedaan gemaakt. Weer geld uitgegeven voor een functionele achteruitgang…

asierts|22.03.24|13:52

Ik heb ook dit verhaal weet met totale verstandsverbijstering zitten lezen. Elke keer weer lopen we tegen nijpende capaciteitstekorten op, en consequent & keer op keer lees je NIETS over de mogelijkheden die ETCS kan bieden om dit soort issues op te lossen. Het is inmiddels TWAALF JAAR GELEDEN dan de Commissie-Kuiken met haar rapport kwam, en een slordige 10 jaar geleden dat er een astronomische 2,43 miljard euro beschikbaar werd gesteld.

Resultaat? NUL. Nouja, de techneuten zijn wat bezig…

asierts|22.03.24|13:54

Oh ja, welke club is er ook al weer verantwoordelijk voor voldoende capaciteit op het spoor?

A C F Sierts|23.03.24|05:21

Excuses voor 3e reply, maar nog effe:

Natuurlijk is aanpak wel reeel. Sterker nog: ProRail en Minister zijn daartoe wettelijk verplicht, en zonodig zullen ze daar via de Tweede Kamer of de Rechter gedwongen worden. Er is hier sprake van een verkeerscapaciteitstekort dat prima oplosbaar is, vermits men de juiste beleidskeuzes mbt ERTMS maakt. Men blundert maar door, en DAT is het probleem. Niet geld, tijd of techniek. Er is juist teveel geld, tijd en techniek. Wat ontbreekt is de vuist op tafel.

Marc Busio|23.03.24|12:29

Met die krappe bocht naar Apeldoorn en enkel spoor naar Zwolle is de situatie aan de noordzijde van het station vrij hopeloos. Ten zuiden van het station is er echter volop ruimte voor een ongelijkvloerse kruising van de sporen naar Zutphen en Almelo. Daar een fly-over of dive-under bouwen zou al wat verbetering in de situatie brengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’ | SpoorPro.nl
Station Deventer

Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’

Door gebrek aan ruimte moet de IC Amsterdam-Deventer tot acht minuten wachten voordat hij verder kan rijden Rob Dammers/Flickr

De aanleg van een vierde perronspoor zou een oplossing kunnen zijn voor de drukte op spoorknooppunt Deventer, maar voorlopig is daarvoor te weinig geld beschikbaar, meldt staatssecretaris Heijnen. Door de drukte op het spoor moeten treinen vaak tot acht minuten wachten voordat ze verder kunnen rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

6 reacties op “Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’”

Illya Vaes|22.03.24|13:41

Voorheen kon je op twee spoorfasen van spoor 3 twee treinen achter elkaar laten halteren, maar dat is met de heilige oorlog tegen wissels ongedaan gemaakt. Weer geld uitgegeven voor een functionele achteruitgang…

asierts|22.03.24|13:52

Ik heb ook dit verhaal weet met totale verstandsverbijstering zitten lezen. Elke keer weer lopen we tegen nijpende capaciteitstekorten op, en consequent & keer op keer lees je NIETS over de mogelijkheden die ETCS kan bieden om dit soort issues op te lossen. Het is inmiddels TWAALF JAAR GELEDEN dan de Commissie-Kuiken met haar rapport kwam, en een slordige 10 jaar geleden dat er een astronomische 2,43 miljard euro beschikbaar werd gesteld.

Resultaat? NUL. Nouja, de techneuten zijn wat bezig…

asierts|22.03.24|13:54

Oh ja, welke club is er ook al weer verantwoordelijk voor voldoende capaciteit op het spoor?

A C F Sierts|23.03.24|05:21

Excuses voor 3e reply, maar nog effe:

Natuurlijk is aanpak wel reeel. Sterker nog: ProRail en Minister zijn daartoe wettelijk verplicht, en zonodig zullen ze daar via de Tweede Kamer of de Rechter gedwongen worden. Er is hier sprake van een verkeerscapaciteitstekort dat prima oplosbaar is, vermits men de juiste beleidskeuzes mbt ERTMS maakt. Men blundert maar door, en DAT is het probleem. Niet geld, tijd of techniek. Er is juist teveel geld, tijd en techniek. Wat ontbreekt is de vuist op tafel.

Marc Busio|23.03.24|12:29

Met die krappe bocht naar Apeldoorn en enkel spoor naar Zwolle is de situatie aan de noordzijde van het station vrij hopeloos. Ten zuiden van het station is er echter volop ruimte voor een ongelijkvloerse kruising van de sporen naar Zutphen en Almelo. Daar een fly-over of dive-under bouwen zou al wat verbetering in de situatie brengen.

asierts|25.04.24|21:43

@ Marc Busio: werkelijk waar, hoe komt u er toch bij dat een ongelijkvloerse kruising verbetering oplevert? Dat is helemaal het probleem niet !

Het probleem in Dv is perroncapaciteit. Vanmorgen rond 10:15 was het ook weer raak: een fors vertraagde IC 1632 Twente>Schiphol verstoort de IJssellijn-knoop. Gevolg IC3637 naar Rsd krijgt +7, loopt vervolgens voor Zp vast op de tegentrein op spoor 4, gevolg +10, en komt voorbij Ah achter een Sprinter, resultaat +18 te Nm. IC Dv>Zl ook +6 > missen asl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.