Keerspoor bij Harderwijk met gevolgen voor Ermelo, Nijkerk en Nunspeet

Harderwijk overweg Deventerweg
Voorwaarde voor een keerlus in Harderwijk is dat de spoorovergang aan de Deventerweg plaatsmaakt voor een tunnel. Google Street View

De steun voor de aanleg van een keerpunt bij het station van Harderwijk wordt steeds groter. Dat zegt wethouder Wilco Mazier van de gemeente Harderwijk. Na de provincie Gelderland en de regio Utrecht heeft nu ook de regio Zwolle te kennen gegeven baat te hebben bij meer treinen tussen Harderwijk en Meppel. Het gaat om vier sprinters per uur waar er nu twee rijden. Dat kan gerealiseerd worden door de aanleg van een keerspoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

15 reacties op “Keerspoor bij Harderwijk met gevolgen voor Ermelo, Nijkerk en Nunspeet”

Ad Vijge|23.01.24|12:41

Een keerlus nog wel! , maar inderdaad genoeg natuur wat wel wat kan inleveren voor een “treinen keerlus” en een paar huizen tegen de vlakte is ook niet zo’n probleem.
En dat terwijl het oorspronkelijke idee was om treinen vanuit de richting Amersfoort te kunnen keren, de gemeente Zwolle en co dat zouden toejuichen voor treinen van Harderwijk via Zwolle naar Meppel?

Komt het plan van de bocht afsnijding bij Harderwijk toch weer om de hoek kijken.

C. Koelewijn|23.01.24|14:48

Keerlus of een extra keerspoor? Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Martijn Van Vulpen|23.01.24|15:29

Haha een keerlus, gaaf! Zou de eerste zijn in Nederland! Moet ik dan een beetje denken aan de testbaan in Wildenrath?

Jan Post|23.01.24|16:34

Het keerspoor ligt al in Nunspeet, waarom moeilijk doen, terwijl het bijna niet gebruikt wordt in Nunspeet.

A C F Sierts|23.01.24|22:37

Wat weet een groteske opeengestapelde belastinggeldverspilling. Dit is weer een pareltje voor de met rasse schrede
naderbij komende Parlementaire Enquête ‘Ontwikkeling & Onderhoud Spoor’.

Michael Arends|24.01.24|13:00

Treinen in NL pendelen. Geen idee waarom er een keerspoor nodig is. Wellicht verkeerde term ?

Derk van Dorth|24.01.24|17:33

De verreweg drukste stations op de Veluwelijn zijn Hd en Nkk, gericht op Amf, Ut en het Gooi. Hoezo dan ri Zl? Wie verzint dat?

Marick KIop|24.01.24|18:06

Eerst maar eens een intercity die stopt in Harderwijk. Niet alleen de laatste trein ’s svonds maar ook overdag.

Hans Post|24.01.24|22:09

Een keerspoor is geen keerlus. Het is een wissel extra en een stuk spoor van pak hem beet 300 meter met een perron. Neemt nauwelijks extra ruimte in beslag. De trein komt op dat spoor aan en vertrekt weer in omgekeerde richting. Daardoor kunnen andere treinen ongehinderd passeren. Lijkt mij een heel goed idee. Bestaat op veel stations.

Willem van der Pol|25.01.24|07:40

Ik kan niet het hele artikel lezen…. Maar ik zie veel onjuiste aannames hierboven. Een keer spoor is een los stuk extra spoor net na een station. Nadat een trein aankomt sluit deze zijn deuren en rijdt naar het keerspoor. Overige treinen kunnen dan zonder hinder doorrijden en passeren terwijl de machinist de trein gereed maakt voor vertrek in tegengestelde richting en wacht tot vertrektijd. Daarna gaat de trein terug naar het perron om de reizigersdienst te starten in tegenrichting.

Hanny Schonenberg|26.01.24|17:16

Een voorbeeld hiervan is Hoorn Kersenbogaard

Illya Vaes|26.01.24|17:37

De auteur zal het Engelse woord “loop” in gedachten hebben gehad, dat ook voor een passeerspoor wordt gebruikt EN ook voor een lus van toepassing is (turning loop).

Maar inhoudelijk snap ik niet wat Zwolle als nut voor extra treinen Harderwijk – Meppel ziet als de twee extra te rijdende treinen van uit Amersfoort komen en dan juist in Harderwijk gaan keren. Dan kom je niet in Zwolle en zeker niet in Meppel.

Paul Gijbels|28.01.24|21:19

Een trein heeft toch een bestuurders cabine aan zowel de voor- als achterkant ? Dus waarom keren ?

Stoffel Bos|16.02.24|14:59

Bij de bouw van het nieuwe station in Harderwijk is, bij de tunnel al rekening gehouden met keerspoor.
Er was in die tijd ook een aanbeveling om de IC die nu op Schothorst keert, in Harderwijk te laten keren, om de stoptrein te ontlasten (hard nodig).
De plannen om vanaf de andere kant te keren zijn vreemd. Dat zou de flessenhals-Zwolle Meppel versterken.

Jan-Kees Verschuure|04.03.24|11:19

Het lijkt me hier te gaan om treinen uit Amersfoort die in Harderwijk moeten keren, maar elders in het artikel wordt gesproken over meer treinen tussen Meppel en Harderwijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Keerspoor bij Harderwijk met gevolgen voor Ermelo, Nijkerk en Nunspeet | SpoorPro.nl

Keerspoor bij Harderwijk met gevolgen voor Ermelo, Nijkerk en Nunspeet

Harderwijk overweg Deventerweg
Voorwaarde voor een keerlus in Harderwijk is dat de spoorovergang aan de Deventerweg plaatsmaakt voor een tunnel. Google Street View

De steun voor de aanleg van een keerpunt bij het station van Harderwijk wordt steeds groter. Dat zegt wethouder Wilco Mazier van de gemeente Harderwijk. Na de provincie Gelderland en de regio Utrecht heeft nu ook de regio Zwolle te kennen gegeven baat te hebben bij meer treinen tussen Harderwijk en Meppel. Het gaat om vier sprinters per uur waar er nu twee rijden. Dat kan gerealiseerd worden door de aanleg van een keerspoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

15 reacties op “Keerspoor bij Harderwijk met gevolgen voor Ermelo, Nijkerk en Nunspeet”

Ad Vijge|23.01.24|12:41

Een keerlus nog wel! , maar inderdaad genoeg natuur wat wel wat kan inleveren voor een “treinen keerlus” en een paar huizen tegen de vlakte is ook niet zo’n probleem.
En dat terwijl het oorspronkelijke idee was om treinen vanuit de richting Amersfoort te kunnen keren, de gemeente Zwolle en co dat zouden toejuichen voor treinen van Harderwijk via Zwolle naar Meppel?

Komt het plan van de bocht afsnijding bij Harderwijk toch weer om de hoek kijken.

C. Koelewijn|23.01.24|14:48

Keerlus of een extra keerspoor? Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Martijn Van Vulpen|23.01.24|15:29

Haha een keerlus, gaaf! Zou de eerste zijn in Nederland! Moet ik dan een beetje denken aan de testbaan in Wildenrath?

Jan Post|23.01.24|16:34

Het keerspoor ligt al in Nunspeet, waarom moeilijk doen, terwijl het bijna niet gebruikt wordt in Nunspeet.

A C F Sierts|23.01.24|22:37

Wat weet een groteske opeengestapelde belastinggeldverspilling. Dit is weer een pareltje voor de met rasse schrede
naderbij komende Parlementaire Enquête ‘Ontwikkeling & Onderhoud Spoor’.

Michael Arends|24.01.24|13:00

Treinen in NL pendelen. Geen idee waarom er een keerspoor nodig is. Wellicht verkeerde term ?

Derk van Dorth|24.01.24|17:33

De verreweg drukste stations op de Veluwelijn zijn Hd en Nkk, gericht op Amf, Ut en het Gooi. Hoezo dan ri Zl? Wie verzint dat?

Marick KIop|24.01.24|18:06

Eerst maar eens een intercity die stopt in Harderwijk. Niet alleen de laatste trein ’s svonds maar ook overdag.

Hans Post|24.01.24|22:09

Een keerspoor is geen keerlus. Het is een wissel extra en een stuk spoor van pak hem beet 300 meter met een perron. Neemt nauwelijks extra ruimte in beslag. De trein komt op dat spoor aan en vertrekt weer in omgekeerde richting. Daardoor kunnen andere treinen ongehinderd passeren. Lijkt mij een heel goed idee. Bestaat op veel stations.

Willem van der Pol|25.01.24|07:40

Ik kan niet het hele artikel lezen…. Maar ik zie veel onjuiste aannames hierboven. Een keer spoor is een los stuk extra spoor net na een station. Nadat een trein aankomt sluit deze zijn deuren en rijdt naar het keerspoor. Overige treinen kunnen dan zonder hinder doorrijden en passeren terwijl de machinist de trein gereed maakt voor vertrek in tegengestelde richting en wacht tot vertrektijd. Daarna gaat de trein terug naar het perron om de reizigersdienst te starten in tegenrichting.

Hanny Schonenberg|26.01.24|17:16

Een voorbeeld hiervan is Hoorn Kersenbogaard

Illya Vaes|26.01.24|17:37

De auteur zal het Engelse woord “loop” in gedachten hebben gehad, dat ook voor een passeerspoor wordt gebruikt EN ook voor een lus van toepassing is (turning loop).

Maar inhoudelijk snap ik niet wat Zwolle als nut voor extra treinen Harderwijk – Meppel ziet als de twee extra te rijdende treinen van uit Amersfoort komen en dan juist in Harderwijk gaan keren. Dan kom je niet in Zwolle en zeker niet in Meppel.

Paul Gijbels|28.01.24|21:19

Een trein heeft toch een bestuurders cabine aan zowel de voor- als achterkant ? Dus waarom keren ?

Stoffel Bos|16.02.24|14:59

Bij de bouw van het nieuwe station in Harderwijk is, bij de tunnel al rekening gehouden met keerspoor.
Er was in die tijd ook een aanbeveling om de IC die nu op Schothorst keert, in Harderwijk te laten keren, om de stoptrein te ontlasten (hard nodig).
De plannen om vanaf de andere kant te keren zijn vreemd. Dat zou de flessenhals-Zwolle Meppel versterken.

Jan-Kees Verschuure|04.03.24|11:19

Het lijkt me hier te gaan om treinen uit Amersfoort die in Harderwijk moeten keren, maar elders in het artikel wordt gesproken over meer treinen tussen Meppel en Harderwijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.