Goederentrein bij Valburg

Plan voor Railterminal Gelderland mogelijk prullenbak in

Railterminal Gelderland moest ter hoogte van Valburg verrijzen, alwaar deze goederentrein passeert. Rob Dammers/Flickr

Gedeputeerde Staten van Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG), een overslagpunt voor containers op goederentreinen direct naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Er heeft zich geen enkele gegadigde gemeld om de terminal te bouwen en te exploiteren. Daarom is “stoppen de enige optie, wat ons betreft”, schrijft gedeputeerde Helga Witjes in een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Plan voor Railterminal Gelderland mogelijk prullenbak in”

Marc Busio|22.01.24|10:37

Van begin af aan stond al vast dat de Betuweroute een verbinding zou zijn van de Rotterdamse Haven met het Duitse achterland en verder. Dat plan voor die Gelderse railterminal diende enkel om de suggestie te wekken dat andere delen van het land er ook economisch van zouden profiteren, zodat er brede politieke steun voor het voorstel zou ontstaan. Het is wel zorgelijk om te zien hoe lang zo´n provincie er dan toch aan vast blijft houden. Dat getuigt van een totaal gebrek aan realiteitszin.

Patrick EHV|22.01.24|15:55

Dus provincie Gelderland kiest ervoor om regio KAN compleet vast te laten lopen doordat er vanaf 2026 in Rotterdam/Antwerpen ongeveer 8 miljoen TEU aan containercapaciteit beschikbaar komt, waar een groot gedeelte doorgevoerd moet worden naar Duitsland en verder.

Ook de A15 is dan volstrekt ontoereikend en moet dan integraal verbreed worden, inclusief het nieuwe deel Ressen – Zevenaar

Illya Vaes|22.01.24|17:36

Waar je aan refereert is niet de Railterminal Gelderland maar het Container-Uitwisselpunt (CUP). Niet dat dat nodig was voor steun, want de Betuweroute ging capaciteit vrijmaken op allerlei spoorlijnen voor reizigersverkeer. Het fortuin van het land hangt sowieso in grote mate aan de Rotterdamse haven, het is in ons nationale belang dat die concurreert met de Antwerpse Haven.
Deze RTG is een veel recenter idee van de provincie, maar overtuigd tegen wegverkeer kiezen kan men kennelijk niet.

Bas Bakhuis|22.01.24|19:55

Blijkbaar matcht vraag en aanbod niet. Op andere plaatsen Tilburg, Venlo, Moerdijk, etc is het wel mogelijk gebleken om railcargo verbindingen op te zetten geheel vanuit het bedrijfsleven zelf omdat iemand er brood in ziet.

Waarom op deze locatie niet met ern directe verbinding naar Rotterdamsehaven en Duitsland niet?
Misschien moet de provincie mogelijkheden scheppen en het daarna over laten aan de markt?

De locatie en de bestemming is er leg dit vast en wacht tot tzt een ondernemer komt.

A C F Sierts|22.01.24|20:30

Ik denk dat deze terminal er ooit wel gaat komen, maar de timing is nu niet goed. De positie van railcargo is moeilijk, de onzekerheden groot. Het derde spoor, ETCS, electrificatie Maaaslijn, de komst van de DAC en nieuwe vervoersconcepten kunnen het beeld veranderen. Binnen NL ontbreekt nu ook een ‘sattelietsysteem’ van sub-hubs waar Valburg nuttig voor kan zijn. Het meest wezenlijke blijf echter een forse beleidswijziging. Gelderland zou er verstandig aan doen om de optie open te houden.

Patrick EHV|23.01.24|10:05

@Sierts: inderdaad, dus is het goed om timing en voorwaarden aan te passen. Het nut is evident, zeker als het derde spoor Emmerik-Oberhausen langer gaat duren en de aanleg van A15 Ressen-Zevenaar wel snel gebeurt.

Dus een nieuwe aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn, concessietijd van 50 jaar bijv)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Plan voor Railterminal Gelderland mogelijk prullenbak in | SpoorPro.nl
Goederentrein bij Valburg

Plan voor Railterminal Gelderland mogelijk prullenbak in

Railterminal Gelderland moest ter hoogte van Valburg verrijzen, alwaar deze goederentrein passeert. Rob Dammers/Flickr

Gedeputeerde Staten van Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG), een overslagpunt voor containers op goederentreinen direct naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Er heeft zich geen enkele gegadigde gemeld om de terminal te bouwen en te exploiteren. Daarom is “stoppen de enige optie, wat ons betreft”, schrijft gedeputeerde Helga Witjes in een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Plan voor Railterminal Gelderland mogelijk prullenbak in”

Marc Busio|22.01.24|10:37

Van begin af aan stond al vast dat de Betuweroute een verbinding zou zijn van de Rotterdamse Haven met het Duitse achterland en verder. Dat plan voor die Gelderse railterminal diende enkel om de suggestie te wekken dat andere delen van het land er ook economisch van zouden profiteren, zodat er brede politieke steun voor het voorstel zou ontstaan. Het is wel zorgelijk om te zien hoe lang zo´n provincie er dan toch aan vast blijft houden. Dat getuigt van een totaal gebrek aan realiteitszin.

Patrick EHV|22.01.24|15:55

Dus provincie Gelderland kiest ervoor om regio KAN compleet vast te laten lopen doordat er vanaf 2026 in Rotterdam/Antwerpen ongeveer 8 miljoen TEU aan containercapaciteit beschikbaar komt, waar een groot gedeelte doorgevoerd moet worden naar Duitsland en verder.

Ook de A15 is dan volstrekt ontoereikend en moet dan integraal verbreed worden, inclusief het nieuwe deel Ressen – Zevenaar

Illya Vaes|22.01.24|17:36

Waar je aan refereert is niet de Railterminal Gelderland maar het Container-Uitwisselpunt (CUP). Niet dat dat nodig was voor steun, want de Betuweroute ging capaciteit vrijmaken op allerlei spoorlijnen voor reizigersverkeer. Het fortuin van het land hangt sowieso in grote mate aan de Rotterdamse haven, het is in ons nationale belang dat die concurreert met de Antwerpse Haven.
Deze RTG is een veel recenter idee van de provincie, maar overtuigd tegen wegverkeer kiezen kan men kennelijk niet.

Bas Bakhuis|22.01.24|19:55

Blijkbaar matcht vraag en aanbod niet. Op andere plaatsen Tilburg, Venlo, Moerdijk, etc is het wel mogelijk gebleken om railcargo verbindingen op te zetten geheel vanuit het bedrijfsleven zelf omdat iemand er brood in ziet.

Waarom op deze locatie niet met ern directe verbinding naar Rotterdamsehaven en Duitsland niet?
Misschien moet de provincie mogelijkheden scheppen en het daarna over laten aan de markt?

De locatie en de bestemming is er leg dit vast en wacht tot tzt een ondernemer komt.

A C F Sierts|22.01.24|20:30

Ik denk dat deze terminal er ooit wel gaat komen, maar de timing is nu niet goed. De positie van railcargo is moeilijk, de onzekerheden groot. Het derde spoor, ETCS, electrificatie Maaaslijn, de komst van de DAC en nieuwe vervoersconcepten kunnen het beeld veranderen. Binnen NL ontbreekt nu ook een ‘sattelietsysteem’ van sub-hubs waar Valburg nuttig voor kan zijn. Het meest wezenlijke blijf echter een forse beleidswijziging. Gelderland zou er verstandig aan doen om de optie open te houden.

Patrick EHV|23.01.24|10:05

@Sierts: inderdaad, dus is het goed om timing en voorwaarden aan te passen. Het nut is evident, zeker als het derde spoor Emmerik-Oberhausen langer gaat duren en de aanleg van A15 Ressen-Zevenaar wel snel gebeurt.

Dus een nieuwe aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn, concessietijd van 50 jaar bijv)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.