Ook bij Beilen haalt ProRail het derde spoor weg

De ICMm-intercity naar Groningen raast langs station Beilen, met uiterst lijks het derde spoor dat weggehaald gaat worden. (foto uit 2013) Rob Dammers/Creative Commons

Bij station Beilen gaat aannemer Strukton Rail Nederland mogelijk nog dit jaar het derde spoor verwijderen. Nou zullen reizigers daar weinig van merken, tenzij er calamiteiten zijn op het traject Zwolle-Meppel-Groningen, want in zo’n geval is een derde spoor een mooie uitwijkmogelijkheid voor treinverkeersleiders.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Ook bij Beilen haalt ProRail het derde spoor weg”

Derk Van Dorth|06.05.24|20:12

En de wissels naar en van spoor 2, blijven die wel?

Bert Havinga|07.05.24|10:14

[Sarcasme aan]Ze kunnen altijd nog tijdelijk een trein kwijt op de aftakking naar de VAM…[Sarcasme uit]

Illya Vaes|07.05.24|11:29

Eigenlijk zijn alle topmanagers van ProRail ook overbodig en kosten alleen maar veel onderhoud, want ze zijn ook alleen maar zinvol bij excepties, in de “gewone dienstuitvoering” draait de rest van het bedrijf wel door hoor.
Dat de dienstverlening bij calamiteiten instort, kan de vertolkers van “de winkel moet 24/7 open blijven” kennelijk niet boeien. Ja, hij is open, maar je kunt niks krijgen (je wordt niet vervoerd, of met mazzel per bus – brevet van onvermogen voor de spoorvervoersector).

Jeroen Zwaan|08.05.24|09:31

Heel recent nog een hoop bombarie over de kwetsbaarheid van het baanvak Meppel-Zwolle en dat dit moet worden verbeterd. En wat doen we een klein stukje verderop in Koekange, Hoogeveen en Beilen: Bijstuurmogelijkheden slopen.

Illya Vaes|08.05.24|14:43

Bijsturen kost moeite en leidt tot vervelende problematiek als “waarom zijn personeelsdiensten niet makkelijk bijstuurbaar?” (bij treinserievaste inzet zelfs “zelf-bijstuurbaar”! Dat concept snapt NS niet).
Dus wordt er met leidende vragen in enquetes opgehaald dat reizigers “duidelijkheid” willen (“te allen tijde blijven vervoeren” is GEEN mogelijk antwoord!) dus om de haverklap “duidelijk”: stilleggen. Verwijderde wissels zijn dan zowel oorzaak als gevolg. Iedereen blij, behalve de reiziger.

Wil Chaulet|08.05.24|17:05

Tja, ooit was ProRail opgericht om voor voldoende infra en bijsturing zorg te drage voor alle vervoerders. Tijdens de opsplitsingen van het spoor in de jaren 90 moest terdege rekening worden gehouden met de spoorse logistiek van de vervoerders. Nu wordt steeds meer zichtbaar dat alleen economische belangen van ProRail nog van belang zijn.
Bijsturingen worden steeds minder mogelijk, dus nog maar meer stopstations voorbijrijden!

Wil Chaulet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.