Ombouw emplacement Den Haag Centraal moet meer treinverkeer mogelijk maken

Foto: Albert Koch/Flickr.com

BAM Infra Nederland gaat de komende drie jaar aan de slag met de ombouw en vernieuwing van het emplacement van Den Haag. Daarbij worden onder meer de sporen opnieuw ingericht en worden een groot aantal wissels verwijderd.

Afgelopen vrijdag zette BAM Infra zijn handtekening onder het contract voor de ombouwwerkzaamheden. Daarmee moet het mogelijk worden om meer treinen te laten rijden naar Leiden en Rotterdam.

Tussen het station Den Haag Centraal en het Schenkviaduct, ongeveer 900 meter verderop, worden vanaf 2023 de sporen opnieuw ingericht. Sporen 11 en 12 worden daarbij opnieuw in dienst genomen. Tenslotte worden een aantal wissels weggehaald.

Daarnaast gaan op het station zelf de perrons en perronsporen op de schop, zodat de vloer van de nieuwe treinstellen op gelijke hoogte komt met het perron. Op station Laan van NOI zullen vergelijkbare werkzaamheden worden uitgevoerd. Reizigers zullen daarvan het nodige merken, waarschuwt ProRail. De oplevering van het project staat gepland voor 2025.

BAM Infra wil een zo duurzaam mogelijke uitvoer van de werkzaamheden en zal daarom vrijgekomen materialen zoveel mogelijk hergebruiken. Daarnaast wil de aannemer elektrische bouwmachines inzetten, waaronder een elektrische krol. Deze machine werd in mei voor het eerst ingezet bij in Den Haag bij werkzaamheden aan tramlijn 16.

Meer weten over wat de spoorsector doet om klimaatbewust te werk te gaan? Kom dan naar RailTech Europe. Klink hier voor registratie en meer informatie. 

Lees verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

1 reactie op “Ombouw emplacement Den Haag Centraal moet meer treinverkeer mogelijk maken”

Jan-Willem Tinselboer|14.06.22|12:59

Is de ongelijkvloerse kruising tussen Rijswijk en Moerwijk over het hoofd gezien?
Die het mogelijk maakt de treinen naar/van Centraal op Moerwijk over de sporen 1 en 2 te leiden en
die naar/van Leiden te HS langs het derde perron.
Die voor eens en voor altijd afrekent met een Haagse conflict-locatie.
Die andere conflict-locatie is het wisselcomplex op zichtafstand van de Centraal-sporen 1, 2, 3 en 4 waar de treinen volcontinue af en aan (gaan) rijden.
Delft neemt de overstapfunctie van HS over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ombouw emplacement Den Haag Centraal moet meer treinverkeer mogelijk maken | SpoorPro.nl

Ombouw emplacement Den Haag Centraal moet meer treinverkeer mogelijk maken

Foto: Albert Koch/Flickr.com

BAM Infra Nederland gaat de komende drie jaar aan de slag met de ombouw en vernieuwing van het emplacement van Den Haag. Daarbij worden onder meer de sporen opnieuw ingericht en worden een groot aantal wissels verwijderd.

Afgelopen vrijdag zette BAM Infra zijn handtekening onder het contract voor de ombouwwerkzaamheden. Daarmee moet het mogelijk worden om meer treinen te laten rijden naar Leiden en Rotterdam.

Tussen het station Den Haag Centraal en het Schenkviaduct, ongeveer 900 meter verderop, worden vanaf 2023 de sporen opnieuw ingericht. Sporen 11 en 12 worden daarbij opnieuw in dienst genomen. Tenslotte worden een aantal wissels weggehaald.

Daarnaast gaan op het station zelf de perrons en perronsporen op de schop, zodat de vloer van de nieuwe treinstellen op gelijke hoogte komt met het perron. Op station Laan van NOI zullen vergelijkbare werkzaamheden worden uitgevoerd. Reizigers zullen daarvan het nodige merken, waarschuwt ProRail. De oplevering van het project staat gepland voor 2025.

BAM Infra wil een zo duurzaam mogelijke uitvoer van de werkzaamheden en zal daarom vrijgekomen materialen zoveel mogelijk hergebruiken. Daarnaast wil de aannemer elektrische bouwmachines inzetten, waaronder een elektrische krol. Deze machine werd in mei voor het eerst ingezet bij in Den Haag bij werkzaamheden aan tramlijn 16.

Meer weten over wat de spoorsector doet om klimaatbewust te werk te gaan? Kom dan naar RailTech Europe. Klink hier voor registratie en meer informatie. 

Lees verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

1 reactie op “Ombouw emplacement Den Haag Centraal moet meer treinverkeer mogelijk maken”

Jan-Willem Tinselboer|14.06.22|12:59

Is de ongelijkvloerse kruising tussen Rijswijk en Moerwijk over het hoofd gezien?
Die het mogelijk maakt de treinen naar/van Centraal op Moerwijk over de sporen 1 en 2 te leiden en
die naar/van Leiden te HS langs het derde perron.
Die voor eens en voor altijd afrekent met een Haagse conflict-locatie.
Die andere conflict-locatie is het wisselcomplex op zichtafstand van de Centraal-sporen 1, 2, 3 en 4 waar de treinen volcontinue af en aan (gaan) rijden.
Delft neemt de overstapfunctie van HS over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.