BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

Afbeelding: BAM Infra

BAM Infra heeft eerder op donderdag in Den Haag tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 de eerste inzet van zijn volledig elektrisch aangedreven krol gevierd. Met de machine streeft de aannemer naar een emissieloze bouwplaats.

De krol-e wordt ingezet om gefaseerd het spoor van tramlijn 16 te vervangen. De lijn moet op de schop vanwege de komst van nieuwe tramstellen. Op het traject van de Waldepiermankade tot het Buitenhof wordt daarom de infrastructuur aangepast.

Op termijn moet de krol-e ook voor klussen aan het zware spoor ingezet worden. ProRail, op donderdag ook aanwezig bij de eerste inzet van de elektrische krol, kijkt alvast uit naar de toepassing van elektrische bouwmachines.

“De uitstoot van alle bouwmachines in Nederland is fors en die belast het klimaat en de natuur. Elektrificatie is een antwoord op allebei. Het vraagt wel om innovatie en het in praktijk toepassen en leren. Dat BAM dat hier nu doet is prachtig en een belangrijke stap. Als ProRail werken we graag samen met onze aannemers om deze transitie snel en succesvol te laten zijn”, aldus Reinout Wissenburg, directeur duurzaamheid ProRail.

De krol-e heeft tijdens de werkzaamheden in Den Haag gezelschap van een elektrische hoogwerker, een elektrische knipmops en een trilplaat. Volgens BAM kan er met de elektrische krol ongeveer 55,000 kilogram CO2 op jaarbasis bespaard worden.

Verwisselbare accupakketten

De krol-e komt voor uit een samenwerking met productiebedrijf AMT Group. Die partij ontwikkelde samen met specialist in accupakketten ELEO een batterijsysteem voor de krol toen diens dieselmotor aan vervanging toe bleek.

De krol draait nu op maximaal vier batterijpakketten van 60 kWh per stuk. Daarmee is de machine tot acht uur achtereen inzetbaar. Met twee of meer batterijpakketten kan de krol op maximale kracht draaien. Dat betekent dat de andere twee pakketten opgeladen kunnen worden terwijl de machine werkt en de krol daardoor ook langer dan acht uur ingezet kan worden.

Hier heeft de krol vier accupakketten aan boord, maar ook met twee of meer draait de machine al op maximale kracht. Afbeelding: BAM Infra.

Lees verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor”

Charles Ouweland|06.05.22|14:27

Waldepiermankade? U bedoelt misschien de Waldeck Pyrmontkade?

fred geraerts|06.05.22|15:30

Mooi stukje innovatie 👍

Jan Innemee|16.06.22|12:09

Met dit kenteken is het meer dan gerechtvaardigd dat deze krol alleen maar als eerste in Den Haag aan de gang is gegaan!

Jan Innemee|16.06.22|12:12

Met zo’n kenteken is alleen al deze kraan als enige in zijn soort gerechtvaardigd om als eerste eleckrol in Den Haag aan de gang te gaan.

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor | SpoorPro.nl

BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor

Afbeelding: BAM Infra

BAM Infra heeft eerder op donderdag in Den Haag tijdens werkzaamheden aan tramlijn 16 de eerste inzet van zijn volledig elektrisch aangedreven krol gevierd. Met de machine streeft de aannemer naar een emissieloze bouwplaats.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “BAM Infra zet voor het eerst elektrische krol in bij werk aan spoor”

Charles Ouweland|06.05.22|14:27

Waldepiermankade? U bedoelt misschien de Waldeck Pyrmontkade?

fred geraerts|06.05.22|15:30

Mooi stukje innovatie 👍

Jan Innemee|16.06.22|12:09

Met dit kenteken is het meer dan gerechtvaardigd dat deze krol alleen maar als eerste in Den Haag aan de gang is gegaan!

Jan Innemee|16.06.22|12:12

Met zo’n kenteken is alleen al deze kraan als enige in zijn soort gerechtvaardigd om als eerste eleckrol in Den Haag aan de gang te gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.