station Eindhoven Centraal

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’

Eindhoven krijgt de komende jaren meer treinverkeer te verwerken. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Het stadsbestuur van Eindhoven debatteerde deze week over de toename van het treinverkeer dwars door Eindhoven. Met name stadsdeel Tongelre heeft zwaar te lijden onder het geluid en de trillingen van passerende treinen. “Het eerlijke verhaal is dat de spooroverlast niet op korte termijn zal worden opgelost”, zei D66-wethouder Monique Esselbrugge. “U zult nog langer leven in onzekerheid over wat er precies gaat gebeuren”, zei ze volgens het Eindhovens Dagblad tegen de aanwezige inwoners van Tongelre.

De voltallige gemeenteraad deelt volgens de krant de zorgen over de toename van het treinverkeer door Tongelre. De komende jaren zullen er meer treinen van, naar en door Eindhoven gaan rijden. Niet alleen reizigerstreinen, maar ook goederentreinen. Immers, de 80-weekse komt eraan: tussen november 2024 en mei 2026 zal de Betuweroute met grote regelmaat niet gebruikt kunnen worden en dan worden alle goederentreinen over de Brabantroute gestuurd.

De afgelopen weken kreeg Noord-Brabant en dus ook Tongelre daarvan al een voorproefje. Sinds begin januari was de Betuweroute – tot en met vandaag – ook dicht vanwege werkzaamheden in Duitsland en dus reden er al meer goederentreinen over de Brabantroute van en naar Duitsland.

In Eindhoven wordt van alles bedacht om de overlast terug te dringen. De coalitiepartijen CDA en PvdA denken dat een lokale visie of plan van aanpak soelaas kan bieden. Esselbrugge evenwel niet. “Ik denk dat we alles hebben bedacht. Ik voel de wanhoop en frustratie. Maar het eerlijke verhaal is dat de spooroverlast niet op korte termijn zal worden opgelost. U zult nog langer leven in onzekerheid over wat er precies gaat gebeuren”, zei ze tegen de aanwezige inwoners van Tongelre op de publieke tribune.

‘Een eerlijk verhaal vertellen’

“We moeten realistisch kijken wat we nog meer kunnen doen”, zei Tjeerd Ritmeester van de PvdA. Maar de andere coalitiepartners GroenLinks en D66, alsmede de oppositiepartijen Volt en VVD, willen vooral geen voor valse verwachtingen wekken. “We moeten bewoners niks beloven wat we niet kunnen waarmaken”, aldus Robin Brokmann van Volt. “We moeten een eerlijk verhaal vertellen”, voegde Bart Habraken van GroenLinks eraan toe. “We moeten doorgaan met het lobbywerk, maar we moeten niet doen alsof wij de overlast gaan oplossen. We hebben daar de macht, de middelen en mensen niet voor.”

Hilko Werkman van de VVD deelde de mening van Esselbrugge. “Onze bevoegdheden zijn beperkt en de mogelijkheden van de gemeente zijn uitgeput. Het is misschien het beste om open en oprecht die conclusie te trekken”, zei hij volgens het ED. “We kunnen geluid blijven maken in Den Haag”, riposteerde de wethouder, die aangaf te willen blijven lobbyen voor oplossingen, samen met andere gemeenten aan de Brabantroute. Ze gaf daarbij aan het van belang te vinden de Eindhovense bevolking, en dan met name die van Tongelre, eerlijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. “We nemen de rol van ProRail niet over, maar willen de buurt een paar keer per jaar bijpraten over de ontwikkelingen en onze frustraties”, besloot ze.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’”

asierts|18.01.24|12:20

Lachwekkend dit 🤣
Gewoon zoals altijd is gedaan: het spoor omhoog brengen. Scheelt enorm en is goed betaalbaar en je bent ook meteen van de gelijkvloerse overwegen verlost – en daarmee ook van de belangrijkste trillingsbron, een groot veiligheidsrisico en van een gat in de geluidsafscherming.

Kortom: kappen met die zogenaamde ‘eerlijke verhalen’ – dat is gewoon een leugen! Het is prima oplosbaar. Pragmatisch, betaalbaar én veilig. Maar ja, men zal wel weer een nieuwe Betuweroute eisen…

Marc Busio|18.01.24|17:55

Net als andere delen van de Brabantroute is de situatie ook hier nooit ‘aangepakt’ omdat het idee was dat het goederenvervoer steeds meer via de Betuweroute zou worden afgewikkeld. Dat is niet uitgekomen, en niet alleen omdat het traject Zevenaar-Oberhausen nog altijd een flessenhals is. Zelfs als daar de werkzaamheden rond 2030 hopelijk afgerond zijn, zal er nog veel goederenvervoer over de Brabantroute blijven rijden en daarom zal het terugdringen van de overlast noodzakelijk blijven.

Austin Hilux|19.01.24|17:55

Veel vervoerders hebben geen geschikte lokomotieven voor de Betuweroute. Die willen via Venlo of Bad Bentheim blijven rijden. Ook als de Betuweroute weer beschikbaar is, blijft vervoer over de Brabant en de Veluweroute bestaan.

Derk van Dorth|24.01.24|17:32

De spoorlijnen zowel naar Vl als Mt, beide met goederenvervoer, liggen er al iets langer dan dat de mensen daar wonen

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’ | SpoorPro.nl
station Eindhoven Centraal

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’

Eindhoven krijgt de komende jaren meer treinverkeer te verwerken. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Het stadsbestuur van Eindhoven debatteerde deze week over de toename van het treinverkeer dwars door Eindhoven. Met name stadsdeel Tongelre heeft zwaar te lijden onder het geluid en de trillingen van passerende treinen. “Het eerlijke verhaal is dat de spooroverlast niet op korte termijn zal worden opgelost”, zei D66-wethouder Monique Esselbrugge. “U zult nog langer leven in onzekerheid over wat er precies gaat gebeuren”, zei ze volgens het Eindhovens Dagblad tegen de aanwezige inwoners van Tongelre.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’”

asierts|18.01.24|12:20

Lachwekkend dit 🤣
Gewoon zoals altijd is gedaan: het spoor omhoog brengen. Scheelt enorm en is goed betaalbaar en je bent ook meteen van de gelijkvloerse overwegen verlost – en daarmee ook van de belangrijkste trillingsbron, een groot veiligheidsrisico en van een gat in de geluidsafscherming.

Kortom: kappen met die zogenaamde ‘eerlijke verhalen’ – dat is gewoon een leugen! Het is prima oplosbaar. Pragmatisch, betaalbaar én veilig. Maar ja, men zal wel weer een nieuwe Betuweroute eisen…

Marc Busio|18.01.24|17:55

Net als andere delen van de Brabantroute is de situatie ook hier nooit ‘aangepakt’ omdat het idee was dat het goederenvervoer steeds meer via de Betuweroute zou worden afgewikkeld. Dat is niet uitgekomen, en niet alleen omdat het traject Zevenaar-Oberhausen nog altijd een flessenhals is. Zelfs als daar de werkzaamheden rond 2030 hopelijk afgerond zijn, zal er nog veel goederenvervoer over de Brabantroute blijven rijden en daarom zal het terugdringen van de overlast noodzakelijk blijven.

Austin Hilux|19.01.24|17:55

Veel vervoerders hebben geen geschikte lokomotieven voor de Betuweroute. Die willen via Venlo of Bad Bentheim blijven rijden. Ook als de Betuweroute weer beschikbaar is, blijft vervoer over de Brabant en de Veluweroute bestaan.

Derk van Dorth|24.01.24|17:32

De spoorlijnen zowel naar Vl als Mt, beide met goederenvervoer, liggen er al iets langer dan dat de mensen daar wonen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.