station Eindhoven Centraal

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’

Eindhoven krijgt de komende jaren meer treinverkeer te verwerken. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Het stadsbestuur van Eindhoven debatteerde deze week over de toename van het treinverkeer dwars door Eindhoven. Met name stadsdeel Tongelre heeft zwaar te lijden onder het geluid en de trillingen van passerende treinen. “Het eerlijke verhaal is dat de spooroverlast niet op korte termijn zal worden opgelost”, zei D66-wethouder Monique Esselbrugge. “U zult nog langer leven in onzekerheid over wat er precies gaat gebeuren”, zei ze volgens het Eindhovens Dagblad tegen de aanwezige inwoners van Tongelre.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’”

asierts|18.01.24|12:20

Lachwekkend dit 🤣
Gewoon zoals altijd is gedaan: het spoor omhoog brengen. Scheelt enorm en is goed betaalbaar en je bent ook meteen van de gelijkvloerse overwegen verlost – en daarmee ook van de belangrijkste trillingsbron, een groot veiligheidsrisico en van een gat in de geluidsafscherming.

Kortom: kappen met die zogenaamde ‘eerlijke verhalen’ – dat is gewoon een leugen! Het is prima oplosbaar. Pragmatisch, betaalbaar én veilig. Maar ja, men zal wel weer een nieuwe Betuweroute eisen…

Marc Busio|18.01.24|17:55

Net als andere delen van de Brabantroute is de situatie ook hier nooit ‘aangepakt’ omdat het idee was dat het goederenvervoer steeds meer via de Betuweroute zou worden afgewikkeld. Dat is niet uitgekomen, en niet alleen omdat het traject Zevenaar-Oberhausen nog altijd een flessenhals is. Zelfs als daar de werkzaamheden rond 2030 hopelijk afgerond zijn, zal er nog veel goederenvervoer over de Brabantroute blijven rijden en daarom zal het terugdringen van de overlast noodzakelijk blijven.

Austin Hilux|19.01.24|17:55

Veel vervoerders hebben geen geschikte lokomotieven voor de Betuweroute. Die willen via Venlo of Bad Bentheim blijven rijden. Ook als de Betuweroute weer beschikbaar is, blijft vervoer over de Brabant en de Veluweroute bestaan.

Derk van Dorth|24.01.24|17:32

De spoorlijnen zowel naar Vl als Mt, beide met goederenvervoer, liggen er al iets langer dan dat de mensen daar wonen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’ | SpoorPro.nl
station Eindhoven Centraal

Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’

Eindhoven krijgt de komende jaren meer treinverkeer te verwerken. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Het stadsbestuur van Eindhoven debatteerde deze week over de toename van het treinverkeer dwars door Eindhoven. Met name stadsdeel Tongelre heeft zwaar te lijden onder het geluid en de trillingen van passerende treinen. “Het eerlijke verhaal is dat de spooroverlast niet op korte termijn zal worden opgelost”, zei D66-wethouder Monique Esselbrugge. “U zult nog langer leven in onzekerheid over wat er precies gaat gebeuren”, zei ze volgens het Eindhovens Dagblad tegen de aanwezige inwoners van Tongelre.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Eindhoven weet niet wat te doen tegen ‘spooroverlast’”

asierts|18.01.24|12:20

Lachwekkend dit 🤣
Gewoon zoals altijd is gedaan: het spoor omhoog brengen. Scheelt enorm en is goed betaalbaar en je bent ook meteen van de gelijkvloerse overwegen verlost – en daarmee ook van de belangrijkste trillingsbron, een groot veiligheidsrisico en van een gat in de geluidsafscherming.

Kortom: kappen met die zogenaamde ‘eerlijke verhalen’ – dat is gewoon een leugen! Het is prima oplosbaar. Pragmatisch, betaalbaar én veilig. Maar ja, men zal wel weer een nieuwe Betuweroute eisen…

Marc Busio|18.01.24|17:55

Net als andere delen van de Brabantroute is de situatie ook hier nooit ‘aangepakt’ omdat het idee was dat het goederenvervoer steeds meer via de Betuweroute zou worden afgewikkeld. Dat is niet uitgekomen, en niet alleen omdat het traject Zevenaar-Oberhausen nog altijd een flessenhals is. Zelfs als daar de werkzaamheden rond 2030 hopelijk afgerond zijn, zal er nog veel goederenvervoer over de Brabantroute blijven rijden en daarom zal het terugdringen van de overlast noodzakelijk blijven.

Austin Hilux|19.01.24|17:55

Veel vervoerders hebben geen geschikte lokomotieven voor de Betuweroute. Die willen via Venlo of Bad Bentheim blijven rijden. Ook als de Betuweroute weer beschikbaar is, blijft vervoer over de Brabant en de Veluweroute bestaan.

Derk van Dorth|24.01.24|17:32

De spoorlijnen zowel naar Vl als Mt, beide met goederenvervoer, liggen er al iets langer dan dat de mensen daar wonen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.