Aannemers kunnen subsidie krijgen voor schonere bouwmachines

Aannemers kunnen subsidie krijgen voor de aanschaf van schonere bouwmachines, zoals graaf- of heimachines. Ook kunnen ze van het geld bestaand materiaal laten ombouwen, zodat machines bijvoorbeeld op waterstof of elektriciteit draaien en niet meer op diesel.

Het kabinet wil zo de uitstoot van stikstof en CO2 naar beneden brengen, schrijft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Ondernemers kunnen tot 40 procent van de gemaakte kosten terugkrijgen en in het mkb gaat het om 50 procent. De subsidie is vanaf volgend voorjaar beschikbaar en bedraagt voor 2022 in totaal 20 miljoen euro. Tot en met 2030 trekt het kabinet er in totaal 270 miljoen euro voor uit.

Maatregelenpakket voor stikstofuitstoot

Eerder had het kabinet al een maatregelenpakket aangekondigd om de stikstofuitstoot terug te dringen. Uit dat pakket wordt deze subsidie betaald. De bouw moet vanaf 2030 60 procent minder stikstof en 0,4 megaton minder stikstof uitstoten.

“Naast dat de regeling ondernemers helpt bij de stikstofproblematiek, levert deze ook een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van CO2-uitstoot en het zorgt voor schonere lucht en minder geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van een bouwplaats wonen”, schrijft de staatssecretaris. Daarmee wordt volgens de bewindsman een wezenlijke bijdrage geleverd aan de opgaven uit het Klimaatakkoord (0,4 Mton) en het Schone Lucht Akkoord (75 procent gezondheidswinst) om de emissies van mobiele werktuigen en bouwlogistiek te verminderen.

Doelstellingen klimaatakkoord

“Ik vind het belangrijk dat de bouw- en infrasector bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en daarom versneld de transitie naar zero emissie mobiele werktuigen/(bouw)materieel maakt,” benadrukt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland.

“Daarom zijn Bouwend Nederland, BMWT en CUMELA samen met de overheid aan de slag met een routekaart die de weg wijst naar een volledig schone bouw. Het ombouwen van materieel en de aanschaf van emissievrije machines zijn echter nog erg duur. Daarom is het goed dat het kabinet de portemonnee trekt, met deze impuls kan de sector verder doorontwikkelen en wordt deze belangrijke transitie voor ondernemers realistischer en beter betaalbaar.”

Onder bouwmaterieel wordt in het kader van deze regeling verstaan:

  • Mobiele werktuigen die in de bouw worden ingezet zoals een graafmachine, aggregaat en asfaltspreidmachine;
  • Bouwvoertuigen die speciaal voor de bouw worden ingezet zoals een betonmixer, kraanwagen en kieptruck, en hulpfuncties van bouwvoertuigen zoals een knijper, haakarm en betonpomp;
  • Zeegaande bouwvaartuigen zoals een baggervaartuig, kabbellegger en steenstortschip.

Lees ook:

BAM start pilot voor stikstofarme bouw van brug over spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aannemers kunnen subsidie krijgen voor schonere bouwmachines | SpoorPro.nl

Aannemers kunnen subsidie krijgen voor schonere bouwmachines

Aannemers kunnen subsidie krijgen voor de aanschaf van schonere bouwmachines, zoals graaf- of heimachines. Ook kunnen ze van het geld bestaand materiaal laten ombouwen, zodat machines bijvoorbeeld op waterstof of elektriciteit draaien en niet meer op diesel.

Het kabinet wil zo de uitstoot van stikstof en CO2 naar beneden brengen, schrijft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Ondernemers kunnen tot 40 procent van de gemaakte kosten terugkrijgen en in het mkb gaat het om 50 procent. De subsidie is vanaf volgend voorjaar beschikbaar en bedraagt voor 2022 in totaal 20 miljoen euro. Tot en met 2030 trekt het kabinet er in totaal 270 miljoen euro voor uit.

Maatregelenpakket voor stikstofuitstoot

Eerder had het kabinet al een maatregelenpakket aangekondigd om de stikstofuitstoot terug te dringen. Uit dat pakket wordt deze subsidie betaald. De bouw moet vanaf 2030 60 procent minder stikstof en 0,4 megaton minder stikstof uitstoten.

“Naast dat de regeling ondernemers helpt bij de stikstofproblematiek, levert deze ook een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van CO2-uitstoot en het zorgt voor schonere lucht en minder geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van een bouwplaats wonen”, schrijft de staatssecretaris. Daarmee wordt volgens de bewindsman een wezenlijke bijdrage geleverd aan de opgaven uit het Klimaatakkoord (0,4 Mton) en het Schone Lucht Akkoord (75 procent gezondheidswinst) om de emissies van mobiele werktuigen en bouwlogistiek te verminderen.

Doelstellingen klimaatakkoord

“Ik vind het belangrijk dat de bouw- en infrasector bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en daarom versneld de transitie naar zero emissie mobiele werktuigen/(bouw)materieel maakt,” benadrukt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland.

“Daarom zijn Bouwend Nederland, BMWT en CUMELA samen met de overheid aan de slag met een routekaart die de weg wijst naar een volledig schone bouw. Het ombouwen van materieel en de aanschaf van emissievrije machines zijn echter nog erg duur. Daarom is het goed dat het kabinet de portemonnee trekt, met deze impuls kan de sector verder doorontwikkelen en wordt deze belangrijke transitie voor ondernemers realistischer en beter betaalbaar.”

Onder bouwmaterieel wordt in het kader van deze regeling verstaan:

  • Mobiele werktuigen die in de bouw worden ingezet zoals een graafmachine, aggregaat en asfaltspreidmachine;
  • Bouwvoertuigen die speciaal voor de bouw worden ingezet zoals een betonmixer, kraanwagen en kieptruck, en hulpfuncties van bouwvoertuigen zoals een knijper, haakarm en betonpomp;
  • Zeegaande bouwvaartuigen zoals een baggervaartuig, kabbellegger en steenstortschip.

Lees ook:

BAM start pilot voor stikstofarme bouw van brug over spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.