Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering

Bron: Pixabay

Grote delen van het Nederlandse spoornetwerk zijn zeer gevoelig voor wateroverlast en hitte. Bij extreme wateroverlast zoals de afgelopen week duurt het herstel van het spoor vaak lang met grote hinder voor de treindienst. Voor het spoorgoederenvervoer zijn de gevolgen het grootst, omdat een routewijziging minder voor de hand ligt. Waar een treinreiziger kan omreizen, zijn er voor goederentreinen minder omleidingsroutes beschikbaar. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een rapport.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering”

Pat Rick|22.07.21|16:21

Open deur van KiM: het spoor is sowieso kwetsbaar voor verstoringen door rigiditeit van infra. Men zou ontwerprichtlijnen moeten geven voor bijvoorbeeld een Lelylijn. Bestaand spoor klimaat=proof te maken is zeer duur.

Voor stations zou men verder moeten gaan en deze gebouwen energie laten opleveren. Zeker als men hoogbouw bij stations plant, zoals district-E of bij verdichting Utrecht centrum. Alleen al om hitte-eilanden te voorkomen, want spooremplacementen kunnen zeer warm worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering | SpoorPro.nl

Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering

Bron: Pixabay

Grote delen van het Nederlandse spoornetwerk zijn zeer gevoelig voor wateroverlast en hitte. Bij extreme wateroverlast zoals de afgelopen week duurt het herstel van het spoor vaak lang met grote hinder voor de treindienst. Voor het spoorgoederenvervoer zijn de gevolgen het grootst, omdat een routewijziging minder voor de hand ligt. Waar een treinreiziger kan omreizen, zijn er voor goederentreinen minder omleidingsroutes beschikbaar. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een rapport.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering”

Pat Rick|22.07.21|16:21

Open deur van KiM: het spoor is sowieso kwetsbaar voor verstoringen door rigiditeit van infra. Men zou ontwerprichtlijnen moeten geven voor bijvoorbeeld een Lelylijn. Bestaand spoor klimaat=proof te maken is zeer duur.

Voor stations zou men verder moeten gaan en deze gebouwen energie laten opleveren. Zeker als men hoogbouw bij stations plant, zoals district-E of bij verdichting Utrecht centrum. Alleen al om hitte-eilanden te voorkomen, want spooremplacementen kunnen zeer warm worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.