Fahid Minhas

VVD nog in ongewisse over spoorbeleid: ‘Verkiezingsuitslag afwachten’

Fahid Minhas, VVD Kamerlid Tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer in juni 2023. Peter Hilz / ANP

De Tweede Kamerverkiezingen naderen en in bijna alle politieke partijprogramma’s lijkt het thema spoor een belangrijke rol te spelen voor de partijen. SpoorPro wil graag weten wat de partijen van plan zijn met de spoorsector en vroeg de hoogst gepeilde partijen naar hun ideeën om het spoor te verbeteren. De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) lijkt momenteel tandenloos als het gaat over spoorbeleid. De liberalen willen de grootste politieke ader blijven, maar vanwege het onverwachte vertrek van ‘spoorwoordvoerder’ Fahid Minhas, legt de VVD tot na de verkiezingen geen prioriteit bij woordvoering over als zaken zoals het spoor.

De VVD is sinds de aanvang van de verkiezingscampagne vooral bezig met de vraag hoe zij de grootste partij van Nederland kunnen blijven. Daardoor is de partij, zeker als het gaat om specifieke onderwerpen, enigszins fluïde geworden. Tegenover SpoorPro geeft het partijkantoor van de VVD in Den Haag aan dat de partij zich vooral richt op de strategie om lijsttrekker Dilan Yesilgöz-Zegerius “als persoonlijkheid” in het torentje te hijsen. Daarna kijkt de partij verder: gaan ze over links of toch over rechts? Het beleid van de VVD – dus ook als het gaat over de plannen met betrekking tot het spoor – is bij de VVD nog niet in een betonnen dwarsligger gegoten. Maar de VVD heeft wel degelijk een divers verkiezingsprogramma als het gaat over spoor en openbaar vervoer.

Tweede Kamerlid Fahid Minhas – volgens velen een gedreven Schiedammer met oog voor de spoorsector – besloot onlangs dat hij zich na twee jaar activiteiten in de Kamer niet meer verkiesbaar stelt voor de VVD. Sinds de bekendmaking van het vertrek van Minhas in september heeft de VVD ook geen volksvertegenwoordiger of woordvoerder meer die communiceert over spoorse onderwerpen. Dat is volgens het partijbureau van de VVD ook “geen absolute prioriteit” op dit moment. Dilan Yesilgöz-Zegerius – opvolger van Mark Rutte – “de grootste maken” is op dit moment het belangrijkste molecuul in het liberale DNA van de VVD.

De VVD zegt te zullen blijven citeren uit ‘het spoorboekje’ van Minhas en dat is overduidelijk terug te lezen in het verkiezingsprogramma. Minhas heeft voor een aanzienlijk deel het beleid voor de partij bepaald over spoor, maar ook onderwerpen met betrekking tot infrastructuur. Een mogelijke wissel op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) blijkt ook een reden voor de VVD om terughoudend te zijn: er bestaat immers een reële kans dat VVD’er Mark Harbers niet meer terugkeert als minister van het ministerie van IenW. Welke coalitie en welk beleid dus uiteindelijk zal worden uitgevoerd is daardoor nog ongewis.

Extra investeren in onderhoud

In het verkiezingsprogramma zegt de VVD extra te willen investeren in het onderhoud en de verbetering van bestaande wegen, sporen, tunnels en bruggen. Een uitbreiding van het spoor staat bij de VVD niet op het programma, maar de aanleg van nieuwe wegen, bruggen en tunnels staat wel hoog op de lijst. De VVD ziet niets in een zogeheten Nederland-ticket, zoals de PvdA voorstelt, maar sluit zich aan bij de PVV, die stelt dat het openbaar vervoer betaalbaar moet blijven. “Het moet geen bakken met geld kosten om naar je werk te gaan”, aldus de VVD.

De partij benadrukt dat de treinen, bussen, trams en metro’s “essentieel zijn in ons dagelijkse leven.” Daarnaast wordt er ook gekeken naar de provinciale gebieden, maar daar kan het treinverkeer volgens de VVD alleen worden verbeterd als er meer concurrentie op het spoor ontstaat. “Dat maakt het OV in de regio’s sneller en beter”, is de mening van vertrekkend Kamerlid Minhas die tevens is opgenomen in het partijprogramma.

De VVD wil onderzoeken welke sprintertreinen er door de provincies kunnen rijden. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de Nederlandse Spoorwegen, maar naar verschillende aanbieders van treinvervoer. Om de Randstedelijke gebieden meer met elkaar te verbinden kijkt de VVD ook naar het uitbreiden van de lightrailnetwerken en snelle buslijnen. Om de drukte in het openbaar vervoer beter te spreiden wil de VVD dat de vervoersbedrijven sneller kunnen inspelen op verwachte drukte. “Als het nodig is, moeten er sneller meer treinen beschikbaar zijn”, zo stelt de partij, daar aan toevoegend: “Sprinterlijnen laten we in hogere frequentie rijden en beter aansluiten op het lokale openbaar vervoer.”

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie

De liberalen, die deze verkiezingen de strijd aangaan met de slogan “daadkracht en stabiliteit”, is nog steeds in de race om de grootste partij van Nederland te blijven. Een dag voor de verkiezingen is de liberale partij in een strijd met de PVV verwikkeld, waaruit zal moeten blijken welke partij de grootste ‘op rechts’ wordt. Ook GL/PvdA zit de VVD op de hielen, waardoor het nog zeker niet is beslist welke partij überhaupt de grootste zal worden. In de meest recente peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen, die plaatsvinden op woensdag 22 november, staat de VVD nu op 26 tot 30 zetels. Daarmee zou de VVD tussen de zeventien en negentien procent van het electoraat kunnen binnenhalen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVD nog in ongewisse over spoorbeleid: ‘Verkiezingsuitslag afwachten’ | SpoorPro.nl
Fahid Minhas

VVD nog in ongewisse over spoorbeleid: ‘Verkiezingsuitslag afwachten’

Fahid Minhas, VVD Kamerlid Tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer in juni 2023. Peter Hilz / ANP

De Tweede Kamerverkiezingen naderen en in bijna alle politieke partijprogramma’s lijkt het thema spoor een belangrijke rol te spelen voor de partijen. SpoorPro wil graag weten wat de partijen van plan zijn met de spoorsector en vroeg de hoogst gepeilde partijen naar hun ideeën om het spoor te verbeteren. De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) lijkt momenteel tandenloos als het gaat over spoorbeleid. De liberalen willen de grootste politieke ader blijven, maar vanwege het onverwachte vertrek van ‘spoorwoordvoerder’ Fahid Minhas, legt de VVD tot na de verkiezingen geen prioriteit bij woordvoering over als zaken zoals het spoor.

De VVD is sinds de aanvang van de verkiezingscampagne vooral bezig met de vraag hoe zij de grootste partij van Nederland kunnen blijven. Daardoor is de partij, zeker als het gaat om specifieke onderwerpen, enigszins fluïde geworden. Tegenover SpoorPro geeft het partijkantoor van de VVD in Den Haag aan dat de partij zich vooral richt op de strategie om lijsttrekker Dilan Yesilgöz-Zegerius “als persoonlijkheid” in het torentje te hijsen. Daarna kijkt de partij verder: gaan ze over links of toch over rechts? Het beleid van de VVD – dus ook als het gaat over de plannen met betrekking tot het spoor – is bij de VVD nog niet in een betonnen dwarsligger gegoten. Maar de VVD heeft wel degelijk een divers verkiezingsprogramma als het gaat over spoor en openbaar vervoer.

Tweede Kamerlid Fahid Minhas – volgens velen een gedreven Schiedammer met oog voor de spoorsector – besloot onlangs dat hij zich na twee jaar activiteiten in de Kamer niet meer verkiesbaar stelt voor de VVD. Sinds de bekendmaking van het vertrek van Minhas in september heeft de VVD ook geen volksvertegenwoordiger of woordvoerder meer die communiceert over spoorse onderwerpen. Dat is volgens het partijbureau van de VVD ook “geen absolute prioriteit” op dit moment. Dilan Yesilgöz-Zegerius – opvolger van Mark Rutte – “de grootste maken” is op dit moment het belangrijkste molecuul in het liberale DNA van de VVD.

De VVD zegt te zullen blijven citeren uit ‘het spoorboekje’ van Minhas en dat is overduidelijk terug te lezen in het verkiezingsprogramma. Minhas heeft voor een aanzienlijk deel het beleid voor de partij bepaald over spoor, maar ook onderwerpen met betrekking tot infrastructuur. Een mogelijke wissel op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) blijkt ook een reden voor de VVD om terughoudend te zijn: er bestaat immers een reële kans dat VVD’er Mark Harbers niet meer terugkeert als minister van het ministerie van IenW. Welke coalitie en welk beleid dus uiteindelijk zal worden uitgevoerd is daardoor nog ongewis.

Extra investeren in onderhoud

In het verkiezingsprogramma zegt de VVD extra te willen investeren in het onderhoud en de verbetering van bestaande wegen, sporen, tunnels en bruggen. Een uitbreiding van het spoor staat bij de VVD niet op het programma, maar de aanleg van nieuwe wegen, bruggen en tunnels staat wel hoog op de lijst. De VVD ziet niets in een zogeheten Nederland-ticket, zoals de PvdA voorstelt, maar sluit zich aan bij de PVV, die stelt dat het openbaar vervoer betaalbaar moet blijven. “Het moet geen bakken met geld kosten om naar je werk te gaan”, aldus de VVD.

De partij benadrukt dat de treinen, bussen, trams en metro’s “essentieel zijn in ons dagelijkse leven.” Daarnaast wordt er ook gekeken naar de provinciale gebieden, maar daar kan het treinverkeer volgens de VVD alleen worden verbeterd als er meer concurrentie op het spoor ontstaat. “Dat maakt het OV in de regio’s sneller en beter”, is de mening van vertrekkend Kamerlid Minhas die tevens is opgenomen in het partijprogramma.

De VVD wil onderzoeken welke sprintertreinen er door de provincies kunnen rijden. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de Nederlandse Spoorwegen, maar naar verschillende aanbieders van treinvervoer. Om de Randstedelijke gebieden meer met elkaar te verbinden kijkt de VVD ook naar het uitbreiden van de lightrailnetwerken en snelle buslijnen. Om de drukte in het openbaar vervoer beter te spreiden wil de VVD dat de vervoersbedrijven sneller kunnen inspelen op verwachte drukte. “Als het nodig is, moeten er sneller meer treinen beschikbaar zijn”, zo stelt de partij, daar aan toevoegend: “Sprinterlijnen laten we in hogere frequentie rijden en beter aansluiten op het lokale openbaar vervoer.”

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie

De liberalen, die deze verkiezingen de strijd aangaan met de slogan “daadkracht en stabiliteit”, is nog steeds in de race om de grootste partij van Nederland te blijven. Een dag voor de verkiezingen is de liberale partij in een strijd met de PVV verwikkeld, waaruit zal moeten blijken welke partij de grootste ‘op rechts’ wordt. Ook GL/PvdA zit de VVD op de hielen, waardoor het nog zeker niet is beslist welke partij überhaupt de grootste zal worden. In de meest recente peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen, die plaatsvinden op woensdag 22 november, staat de VVD nu op 26 tot 30 zetels. Daarmee zou de VVD tussen de zeventien en negentien procent van het electoraat kunnen binnenhalen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.