Mariënberg-Almelo bij Vriezenveen

Overijssel heeft 120 miljoen gereserveerd voor elektrificatie spoorlijnen

Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr

Het Rijk heeft toegezegd voor 98 miljoen euro te zullen bijdragen aan de elektrificatie van de lijnen Mariënberg-Almelo en Zutphen-Hengelo. De geraamde kosten voor deze klus bedragen echter 200 miljoen. In hoeverre hebben de provincies rekening gehouden met hun deel van de kosten? En is/wordt er rekening mee gehouden dat deze kostenraming ingehaald gaat worden door de actualiteit? SpoorPro vroeg het Martijn Dadema, gedeputeerde van de provincie Overijssel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Overijssel heeft 120 miljoen gereserveerd voor elektrificatie spoorlijnen”

A C F Sierts|19.04.24|12:08

Gedeputeerde Adema is helaas niet correct geinformeerd door de hem begeleidende ambtenaren. Er is vanuit duurzaamheidsperspectief wel degelijk aanleiding om een stukje dubbelspoor in overweging te nemen, te weten 6 km tussen passeerspoor Laren-Almen en station Lochem.

Nu remt & stopt elke personentrein van Zutphen richting Hengelo zinloos een tijdje bij Laren-Almen ivm passeren tegentrein. Om daarna weer op te trekken tot 120 a 130. Dit verspilt elke dag weer een bizarre hoeveelheid energie…

A C F Sierts|19.04.24|12:24

Aangezien beleidsmatig de aanpak van energieverspilling altijd éérst komt, zou het absurd zijn om dergelijke idiote energieverspilling niet aan te pakken. Daar komt bij dat het ProRail 2 wissels bespaart – en dus in de winter ook het energieverbruik van 2 wisselverwarmingen scheelt. Ook wordt de dienst robuuster, wat door ‘rustiger rijden’ & ‘uit laten rollen’ NOG meer energie bespaart (en de reiziger nare gemiste overstappen scheelt). Daardoor nemen meer mensen het OV > NOG meer milieuwinst.

A C F Sierts|19.04.24|12:38

… en daar komt dan OOK nog bij dat dit slechts 6 km korte stukje spoorverdubbeling 1 a 2 electrische goederentreinen Zp-Hgl per uur overdag mogelijk maakt; die hoeven dan overdag niet meer via het overvolle spoor Amf-Hgl, wat ook daar weer vertragingsellende, onnodig hoog energieverbruik en ‘klant richting auto wegjagen’ scheelt. En er kan bij spoorstremmingen of werkzaamheden door NS omgereden worden. Nog meer blije reizigers !

En dat allemaal met slechts 6 km spoorverdubbeling & ETCS Level 2.

A C F Sierts|19.04.24|13:18

Kortom: zowel de goedwillende gedeputeerde Dadema als dito ProRail-directeur Voppen, maar toch bovenal de hen ondersteunende technoburocratie-ambtenaren, externe civielbetonontwerpers en groenkleurkundigen hebben wer-ke-lijk geen flauwe notie, noch in de verste verten enig effectief & doelgericht & klantgericht benul van duurzame spoorvervoersontwikkeling.

Electrificatie – dat is het ! Dat is de groentechnische oplossing! Effe afvinken, 200 miljoen & de technocratie is klaar :)

Diepe zucht…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.