Elektriciteitscentrale Eemshaven
dossier emissieloos werken

Edelenbos van Netbeheer NL: ‘In 2035 elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij’

De meeste elektriciteitscentraleswerken nu nog op fossiele brandstoffen. 'In 2035 zou het elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij moeten zijn.'

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is manager strategie Edwin Edelenbos van Netbeheer Nederland. Hij is blij met de ambitieuze houding van Nederlandse spooraannemers voor wat betreft emissieloos werken.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?

“Integrale verduurzaming, dus met elektriciteit, duurzame moleculen en warmte, is het meest robuust. Elektrificatie kan nu al, waterstof kan straks ook. Bekijk je verduurzamingsopgave dus vanuit een ontwikkelpad en niet alleen vanuit de huidige situatie. In alle gevallen geldt: hoe eerder je kunt aangeven welke energiedragers je wilt inzetten hoe beter. Zeker bij elektriciteit is flexibiliteit cruciaal. Zorg ervoor dat je flexibel bent in de vraag op momenten en op locaties.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Ja, mits je de verduurzaming zelf ook (vrijwel) volledig duurzaam kunt uitvoeren.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Die keuze is aan ProRail! Voor elektrificatie is er ontzettend veel mogelijk; zeker per 2030. Maar niet ongelimiteerd natuurlijk. ProRail zal tijdig moeten aangeven waar ze wanneer welke capaciteit nodig hebben, zodat de infrastructuur tijdig aangelegd kan worden. En daarbij geldt dat ProRail voldoende flexibiliteit zal moeten inbrengen. Daarmee bedoel ik onder andere opslag, piekspreiding, energie-efficientie en wellicht ook afspraken met andere elektriciteitsgebruikers. Het hele spectrum moet je meenemen. In dat geval kan er veel. En ik vind dat publieke partijen het goede voorbeeld moeten laten zien. Als je dan toch een ander jaartal verder in de toekomst aan me voorhoudt, dan wijs ik 2050 echt af, dat is simpelweg te laat. In 2035 zou het elektriciteitsysteem nagenoeg CO2-vrij moeten zijn. Dus dat lijkt me dan het redelijke alternatief. Als je een uiterste datum wilt, dan lijkt me dat 2040. Dan moet het energiesysteem duurzaam zijn en hierna zouden alleen nog energie intensieve industrie-en en de echt moeilijk te verduurzamen situaties nog resteren. Oftewel: 2040 is het nieuwe 2050.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Drie dingen zijn cruciaal. Geef tijdig aan wat je elektriciteitsbehoefte gaat worden. In volume en in profiel. En dat per locatie. Hoe eerder hoe beter. Ten tweede: regel je flexibiliteit. Dus zorg dat je kunt schuiven met gebruik door opslag, conversie, ect. De precieze flex-noodzaak zal varieren van locatie tot locatie. Maak dat inzichtelijk.
En ten derde: bekijk ook de andere energiedragers. Met warmte kan nu ook al veel. Warmte, groen gas en andere duurzame moleculen hebben ook een rol in elektrificatie, zowel bij productie van elektriciteit als bij opslag. En de waterstof komt eraan. Zie het als een ontwikkelpad.”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Edelenbos van Netbeheer NL: ‘In 2035 elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij’ | SpoorPro.nl
Elektriciteitscentrale Eemshaven
dossier emissieloos werken

Edelenbos van Netbeheer NL: ‘In 2035 elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij’

De meeste elektriciteitscentraleswerken nu nog op fossiele brandstoffen. 'In 2035 zou het elektriciteitssysteem nagenoeg CO2-vrij moeten zijn.'

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is manager strategie Edwin Edelenbos van Netbeheer Nederland. Hij is blij met de ambitieuze houding van Nederlandse spooraannemers voor wat betreft emissieloos werken.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?

“Integrale verduurzaming, dus met elektriciteit, duurzame moleculen en warmte, is het meest robuust. Elektrificatie kan nu al, waterstof kan straks ook. Bekijk je verduurzamingsopgave dus vanuit een ontwikkelpad en niet alleen vanuit de huidige situatie. In alle gevallen geldt: hoe eerder je kunt aangeven welke energiedragers je wilt inzetten hoe beter. Zeker bij elektriciteit is flexibiliteit cruciaal. Zorg ervoor dat je flexibel bent in de vraag op momenten en op locaties.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Ja, mits je de verduurzaming zelf ook (vrijwel) volledig duurzaam kunt uitvoeren.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Die keuze is aan ProRail! Voor elektrificatie is er ontzettend veel mogelijk; zeker per 2030. Maar niet ongelimiteerd natuurlijk. ProRail zal tijdig moeten aangeven waar ze wanneer welke capaciteit nodig hebben, zodat de infrastructuur tijdig aangelegd kan worden. En daarbij geldt dat ProRail voldoende flexibiliteit zal moeten inbrengen. Daarmee bedoel ik onder andere opslag, piekspreiding, energie-efficientie en wellicht ook afspraken met andere elektriciteitsgebruikers. Het hele spectrum moet je meenemen. In dat geval kan er veel. En ik vind dat publieke partijen het goede voorbeeld moeten laten zien. Als je dan toch een ander jaartal verder in de toekomst aan me voorhoudt, dan wijs ik 2050 echt af, dat is simpelweg te laat. In 2035 zou het elektriciteitsysteem nagenoeg CO2-vrij moeten zijn. Dus dat lijkt me dan het redelijke alternatief. Als je een uiterste datum wilt, dan lijkt me dat 2040. Dan moet het energiesysteem duurzaam zijn en hierna zouden alleen nog energie intensieve industrie-en en de echt moeilijk te verduurzamen situaties nog resteren. Oftewel: 2040 is het nieuwe 2050.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Drie dingen zijn cruciaal. Geef tijdig aan wat je elektriciteitsbehoefte gaat worden. In volume en in profiel. En dat per locatie. Hoe eerder hoe beter. Ten tweede: regel je flexibiliteit. Dus zorg dat je kunt schuiven met gebruik door opslag, conversie, ect. De precieze flex-noodzaak zal varieren van locatie tot locatie. Maak dat inzichtelijk.
En ten derde: bekijk ook de andere energiedragers. Met warmte kan nu ook al veel. Warmte, groen gas en andere duurzame moleculen hebben ook een rol in elektrificatie, zowel bij productie van elektriciteit als bij opslag. En de waterstof komt eraan. Zie het als een ontwikkelpad.”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.