Wim Fabries, directeur ERTMS, ministerie voor Infrastructuur en Milieu

‘Begin 2018 duidelijkheid over ERTMS-budgetten’

De budgetten voor de afzonderlijke projecten in het ERTMS-programma worden begin volgend jaar vastgesteld en naar de Tweede Kamer gestuurd. Als de Tweede Kamer haar goedkeuring heeft gegeven, dan kan er worden gestart met de eerste aanbestedingen. Dat vertelde directeur ERTMS Wim Fabries vorige week woensdag op de Dag van de Rail in Utrecht. Tijdens het congres praatte hij de spoormarkt bij over de voorbereidingen van de implementatie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

De verdeling van de budgetten is onderdeel van de Programmabeslissing voor de ERTMS-uitrol, die naar verwachting in het voorjaar van 2018 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in totaal 2,36 miljard euro beschikbaar gesteld voor het meerjarige spoorprogramma. Het programma bestaat uit diverse deelprojecten die afzonderlijk worden aanbesteed.

Programmabeslissing

“Voor mensen buiten het programma lijkt het alsof het heel lang duurt voordat er een Programmabeslissing wordt gemaakt. Maar achter de schermen timmeren we flink aan de weg door onder meer diverse operationele processen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld hoe de processen voor medewerkers straks zijn bij het rangeren onder ERTMS”, aldus Fabries. Want het gaat niet alleen over techniek in trein en baan, maar ook over werkprocessen.

“Daarnaast willen we een fatsoenlijk proefbedrijf neerzetten. We kunnen niet zo maar tien testtreinen tussen de reguliere treinen door laten rijden, dus dit vergt tijd. Het idee is om in een testlaboratorium samen met leveranciers ‘droog’ computersystemen te gaan testen. Ik denk dat dit heel verstandig is als je dit systeem zorgvuldig wil implementeren.”

Planvorming ERTMS

Fabries vertelt verder dat de planvorming van ERTMS onder de loep wordt gelegd van het Bureau ICT-Toetsing (BIT). Dit bureau toetst grote IT-projecten van de rijksoverheid, omdat daar in het verleden nog wel eens dingen mis mee gingen. Het BIT geeft een advies dat de risico’s kan beperken en de slaagkans van een project vergroten.

“We starten met de aanbesteding van het materieel, zodat we de treinen kunnen ombouwen”, vertelt hij. “Vrij snel daarna starten we met de aanbesteding van de infrastructuur. Nederland is daarbij onderverdeeld in twee percelen: Perceel Noord en Perceel Zuid. Die bestaan ieder uit ongeveer zes baanvakken. De twee verschillende percelen zullen naar verschillende leveranciers gaan.”

ERTMS Level 2 only

Volgens Fabries is er gekozen voor ‘ERTMS Level 2 only’ in de baan, wat betekent dat het huidige beveiligingssysteem Automatische treinbeïnvloeding (ATB) zal verdwijnen. “Dat betekent niet dat we ATB er van de één op andere dag uit slopen. We laten het systeem er in het begin liggen, zodat we er nog op kunnen terugvallen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.