Grubbenvorst Maaslijn ProRail

Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is. Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Dat probleem met de Maaslijn is inmiddels uit de wereld. Maar nu waarschuwt ProRail het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de provincie Limburg voor mogelijke vertraging, nu de planning van het project nog eens tegen het licht is gehouden.

Aanvullende inspanningen ProRail

Naar aanleiding van deze waarschuwing vond donderdag bestuurlijk overleg plaats tussen demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van I&W en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). Provincie en ministerie lieten weten hoe dan ook vast te houden aan de tijdige oplevering van de Maaslijn. Maar dit kan volgens Van Gaans niet zonder “aanvullende inspanningen vanuit ProRail”. Ministerie en provincie hebben ProRail donderdag dan ook gevraagd om extra maatregelen om het project binnen de afgesproken termijn te realiseren.

“Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen”, aldus Van Gaans. Een verdere vertraging van het project zou volgens Van Gaans ook leiden tot meerkosten.

Kosten geraamd op 320 miljoen euro

De kosten van het project worden nu geraamd op zo’n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. Aanvankelijk weigerde Limburg mee te betalen aan de extra kosten, waardoor vertraging dreigde. Maar na overleg tussen waarnemend gouverneur Johan Remkes en toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven besloot Limburg alsnog 24 miljoen euro aan meerkosten bij te lappen. Ook reserveerde Limburg zo’n 10 miljoen voor als de kosten door extra risico’s alsnog oplopen.

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024”

Pat Rick|24.09.21|10:08

Wat ProRail zegt is: het gaat langer duren, en daarom ook nog meer kosten. Al eerder had ProRail om meer geld gevraagd om de specs te halen. Idem spoorverdubbeling bij Landgraaf. We zien hier steeds een patroon om steeds meer te vragen om minder te leveren als business model van het management, omdat ze zo de topzware organisatie kunnen financieren. Een technisch inhoudelijke organisatie had een accurate planning en kosteninschatting gemaakt. Infrabel werkt 2 tot 3 keer goedkoper.

Pat Rick|24.09.21|10:20

In de jaren 80 van de vorige eeuw werden de kosten van volledige verdubbeling en elektrificatie ingeschat op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu zijn de kosten 3 keer meer voor verdubbeling van maar een paar stukjes.

Het uitlopen van de planning laat ook zien dat ProRail ontkoppeld is van de reizigers, die nog langer in de kou moeten staan, en het vooral self serving is. Daarom is ZBO deel van de oplossing voor ProRail, maar directie vreest minder beloning en wil op de oude voet doorgaan

Ron Swart|24.09.21|10:29

Dit is werkelijk het toppunt van bestuurlijk onvermogen en de reiziger staat zoals gebruikelijk in de kou. Wat een affront!

Cornelius Koelewijn|24.09.21|10:31

Het wordt inderdaad tijd dat er iemand met kennis van zaken ingrijpt.
Die paar km van Hamont (B) naar Weert zijn ook nog steeds niet geëlektrificeerd.
ProRail komt hier met de meest fantastische begrotingen.
Mss inderdaad maar door Infrabel laten uitvoeren. Dat staatsbedrijf werkt véél goedkoper.

Marc Busio|26.09.21|15:43

Dit illustreert maar weer eens dat door een totaal gebrek aan concurrentie in de spoorbouwsector de kosten van dit soort projecten in Nederland veel te hoog zijn. Om maar eens een daad te stellen zou het goed zijn als de provincie afziet van de elektrificatie van de Maaslijn. Het voordeel van dit project voor de reizigers is werkelijk waar nihil en het lijkt er dan ook sterk op dat ‘klimaatdoelen’ de hoofdrol hebben gespeeld bij de totstandkoming ervan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.