Hervatting scheepvaart bij defecte spoorbrug Leeuwarden stap dichterbij

ProRail gaat de komende anderhalve week gebruiken om de hefcilinder in de HRMK-spoorbrug terug te plaatsen. Daarmee komt de hervatting van de scheepvaart, dat sinds begin deze maand is gestremd, een stap dichterbij.

De afgelopen week is de defecte cilinder aan inspectie onderworpen, waarna reparaties zijn uitgevoerd. Daarbij zijn onderdelen vervangen, zoals gescheurde pakkingen. Dit moet het risico op een nieuw defect aan de hefcilinder helpen verminderen.

Herstel spoorbrug

Op dinsdagmiddag 7 september raakte de cilinder, waarmee de brug kan bewegen en opendraaien, defect. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. “Helaas is dit cruciale draaipunt onverwachts defect geraakt en kunnen we de brug sindsdien niet meer openen voor de scheepvaart”, zei ProRail destijds.

Toen meldde de spoorbeheerder tevens dat het herstel zeker drie weken zou gaan duren. Met de verwachte terugplaatsing van de hefcilinder ergens in de komende anderhalve week, gaat het herstel inderdaad meer dan 21 dagen duren.

De HRMK-brug is onderdeel van de spoorverbinding Leeuwarden richting Zwolle, met vier intercity’s en vier sprinters per uur. Normaal draait de brug meerdere keren per dag om de scheepvaart te laten passeren.
ProRail meldt dat de hefcilinders in 2018 zijn gereviseerd en er is geïnvesteerd in het op afstand bedienen van de brug. Over het Van Harinxmakanaal ligt ook een andere spoorbrug, met sporen richting Harlingen en Stavoren. Daarvan is de hefcilinder die in 2017 vernieuwd.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.