Spoor onder water door hevige regenval, foto: ProRail

ProRail schat schade door wateroverlast op half miljoen euro, wil duurzame herstelwerkzaamheden

ProRail heeft een eerste inschatting gemaakt van de schade aan het spoor die is ontstaan als gevolg van de wateroverlast in Limburg. De spoorbeheerder houdt vooralsnog rekening met een kostenpost van ruim een half miljoen euro.

Als dadelijk het water verder is gezakt, kan er nog gekeken worden naar de duikers en onderdoorgangen in Limburg. Daar kan mogelijk nog schade zichtbaar worden, zo laat een woordvoerder dinsdag weten. Daarnaast is het mogelijk dat kabelwerk, funderingen en andere minder zichtbare infra schade ondervonden kan hebben, aldus de zegsman. “Dit wordt mogelijk pas in de komende maanden of jaren duidelijk, bijvoorbeeld doordat kabels sneller corroderen. Dit zou in de toekomst voor onverwachte storingen kunnen zorgen.”

Railspoelen

Eerder op de dag werd al bekend dat bij Eijsden, waar het spoor deels onder water kwam te staan, twaalf railspoelen vervangen moeten worden. Een railspoel is een elektrotechnische component waarmee beide spoorstaven kunnen worden verbonden voor de tractie-retourstroom.

De schade valt daarmee vooralsnog in het niet bij de inschattingen van Infrabel voor de kosten van de herstelwerkzaamheden in België. Daar loopt de schade in de tientallen miljoenen euro’s. In Duitsland houdt men rekening met een rekening van honderden miljoenen euro’s.

Klimaatbestendig herstel

ProRail zal bij de herstelwerkzaamheden bestuderen hoe deze met het oog op de toekomst het beste uitgevoerd kunnen worden. “Bij herstel wordt nu ook al gekeken naar de wijze waarop we dat klimaatbestendig kunnen uitvoeren, dus bijvoorbeeld door direct zaksloten aan te passen”, zegt de woordvoerder. Deze sloten vangen het regenwater op waarna het wegzakt in de bodem.

“Daarnaast vragen we onze collega’s van klimaatadaptie – een team wat zich bezighoudt met klimaatverandering en wat de gevolgen hiervoor zijn voor het spoor – om deze weken met ons te evalueren om zo tot extra verbetermaatregelen te komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.