Energievoorziening spoor, foto: ProRail

Extra inspecties ProRail zorgen voor vertraging

In opdracht van ProRail hebben aannemers zondag een groot aantal klemmen vervangen op het spoor tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Deze defecten werden ontdekt bij een een extra fysieke inspectie. Die werd gedaan nadat een meettrein afwijkingen aan het spoor signaleerde, meldt ProRail.

De spoorbeheerder voert momenteel extra inspecties uit op verschillende locaties in Nederland. Dit om de metingen van de meettrein te controleren. Bij deze inspecties moeten ProRail-medewerkers mogelijk dichtbij het spoor in de buurt komen. Het treinverkeer kan dan tijdelijk worden stilgelegd in verband met de veiligheid.

De inspecties en de daaruit voortkomende reparaties kunnen tot vertraging voor reizigers en goederentreinen leiden. Dat was afgelopen weekend het geval tussen Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist. Door een spoordefect reden er tot maandagochtend geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen / Veenendaal centrum. Er bleek een groot aantal spoorklemmen los te zitten. Het traject doorkruist drie verschillende contractgebieden. Neerlands Midden, Eemland en Veluwe. In de eerste twee voert Asset Rail het dagelijks onderhoud uit. In gebied Veluwe is het PGO-contract in handen van Strukton Rail.

Meettreinen

Nederland kent zeer strenge normen waaraan de spoorveiligheid moet voldoen. Controles daarop vinden voornamelijk plaats vanuit meettreinen. Dit zijn treinen met speciale apparatuur die iedere dag in verschillende regio’s over het spoor rijden. Wanneer op basis van de vastgelegde data van de meettrein wordt vastgesteld dat de spoorligging niet goed is, plant ProRail in samenwerking met een spooraannemer werkzaamheden in om het spoor te onderhouden.

Naast meettreinen heeft ProRail ook inspecteurs in dienst die het spoor met het blote oog controleren. Hoewel de meettreinen erg precies meten, kunnen die inspecties ook leiden tot het inplannen van onderhoudswerkzaamheden. Naar aanleiding van nieuwe resultaten van meettreinen, waarbij wel afwijkingen worden gesignaleerd, maar meer duidelijkheid nodig is over de staat van het spoor, doen inspecteurs een extra fysieke inspectie. Hierbij worden de meetresultaten vanuit de treinen vergeleken met de resultaten van deze inspecties met het blote oog, zodat ProRail een goede inschatting kan maken wanneer er eventueel onderhoudswerkzaamheden moeten plaatsvinden.

Veiligheid

Er vinden inspecties plaats door het hele land. De inspecteurs bepalen ter plaatse of zij ook dichtbij of op het spoor moeten controleren. Wanneer dat zo is, staakt ProRail tijdelijk het treinverkeer voor de veiligheid van zijn medewerkers. “We verwachten dat dit bij veel situaties niet hoeft, maar kunnen nog niet precies vertellen waar tijdelijk geen treinen kunnen rijden” aldus ProRail. “Het kan voorkomen dat de inspecteur beslist om het spoor meteen te gaan onderhouden. Dan kunnen er geen treinen rijden totdat de spooraannemer dit onderhoud heeft gedaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.