Eerste onveilige overweg Santpoort-Zuid gesloten na jarenlang proces

ProRail heeft donderdag de noordelijke onbewaakte overweg in het Noord-Hollandse Santpoort-Zuid gesloten. De rechtbank in Haarlem oordeelde vorig jaar dat ProRail door mocht gaan met de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg langs het spoor, die uiteindelijk 25 november werd geasfalteerd. De tweede onbewaakte overweg in Santpoort-Zuid wordt naar verwachting in voorjaar 2021 opgeheven. 

Twee jaar geleden vond er een dodelijk ongeval met een fietser plaats op de noordelijke overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid. “De overweg lag in een flauwe bocht in de spoorweg. Daardoor was er maar weinig tijd om een aankomende trein op tijd op te merken”, zegt ProRail-regiodirecteur Harro Homan. “Daarnaast zijn er ook bijna-aanrijdingen geweest, waar we alleen van horen na melding van machinisten of bewoners”. Half september is er nog een aanrijding voorkomen door bewoners.

“In de loop der jaren is deze overweg beveiligd met onder meer lichtsignalen, een veerooster en hekken die onlangs nog voorzien zijn van elektromotoren. En sinds kort laten we treinen hier langzamer rijden, maar het bleek niet genoeg om ernstige ongevallen te kunnen voorkomen”, zegt Homan.

Verzet tegen sluiting

Een aantal omwonenden heeft zich lang verzet tegen de sluiting. Zij zagen liever dat de overweg beter beveiligd werd in plaats van opgeheven, en vreesden voor de veiligheid van de grote groepen fietsende scholieren die van de weg gebruik zouden moeten maken. Tijdens een door omwonenden aangespannen rechtszaak tegen de gemeente Velsen, ProRail en Boerderij Sinneveld werden de bezwaren behandeld, maar de rechter oordeelde in 2018 dat deze niet voldoende op wogen tegen de veiligheidsrisico’s van het openhouden van de twee particuliere onbewaakte overgangen.

Steeds meer wandelaars

Sinds het begin van de coronacrisis en met de nieuwe ontsluitingsweg afgelopen zomer zag ProRail dat steeds meer wandelaars de overweg gebruikten, waardoor het ‘dringender werd om hem te sluiten’. Eerst wilde ProRail de ontsluitingsweg, die bestond uit zand en stenen, nog asfalteren. Zo moest er een goede weg komen te liggen zodat je echt niet meer van de overweg gebruik hoefde te maken om aan de andere kant van het spoor te komen. Het asfalteren duurde drie weken en was klaar op 25 november. Daarmee konden we de overweg eindelijk sluiten.

Nu de ontsluitingsweg bij Santpoort-Zuid is geasfalteerd hoeven mensen niet meer van de overweg gebruik te maken om aan de andere kant van het spoor te komen. De weg wordt overgedragen aan de gemeente en is dan een openbare weg.

Zo zag de situatie in Santpoort-Zuid er voorheen uit

Ook de zuidelijke overweg aanpakken

ProRail wil ook de zuidelijke overweg in Santpoort-Zuid zo snel mogelijk opheffen en verwacht dat in het voorjaar 2021 te kunnen doen, als de bedrijfsverplaatsing van boerderij Sinneveld heeft plaatsgevonden. “Dat is de volgende stap”, zegt regiodirecteur Homan. “Het is belangrijk dat die ook dichtgaat zodat we de veiligheid op dit stuk spoor nog meer kunnen verbeteren. We werken samen met de gemeente Velsen om dat in 2021 te laten lukken.”

Wouter Hartendorf van boerderij Sinneveld zei in november 2018 in een interview met SpoorPro mee te werken aan de opheffing van de onbeveiligde spoorwegovergangen. De boer is al dertig jaar bezig met de verplaatsing van de boerderij en heeft hier ook al de vergunningen voor. Daarnaast stelt hij tijdelijk extra land ter beschikking om een noodweg aan te leggen.

“Onbeveiligde overwegen zijn niet meer van deze tijd”, zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail. “We werken met veel partijen samen om ze op te heffen: gemeenten, provincies, landeigenaren, terreinbeheerders, vervoerders en belangengroepen. We hebben tot nu toe 66 van deze 180 NABO’s aangepakt en de NABO aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid wordt nummer 67.”

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

1 reactie op “Eerste onveilige overweg Santpoort-Zuid gesloten na jarenlang proces”

familie de Groot|03.12.20|22:45

Het betreft hier wel degelijk een bewaakte overweg. Wel het minst actief wat mogelijk is maar ondanks dat moet deze niet geschaard worden onder onbeveiligd. Het type hier was een WILO (Waarschuwingsinstallatie Landelijke Overwegen). Iets ligt wel een echte onbewaakte overweg welke op termijn dus verdwijnt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste onveilige overweg Santpoort-Zuid gesloten na jarenlang proces | SpoorPro.nl

Eerste onveilige overweg Santpoort-Zuid gesloten na jarenlang proces

ProRail heeft donderdag de noordelijke onbewaakte overweg in het Noord-Hollandse Santpoort-Zuid gesloten. De rechtbank in Haarlem oordeelde vorig jaar dat ProRail door mocht gaan met de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg langs het spoor, die uiteindelijk 25 november werd geasfalteerd. De tweede onbewaakte overweg in Santpoort-Zuid wordt naar verwachting in voorjaar 2021 opgeheven. 

Twee jaar geleden vond er een dodelijk ongeval met een fietser plaats op de noordelijke overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid. “De overweg lag in een flauwe bocht in de spoorweg. Daardoor was er maar weinig tijd om een aankomende trein op tijd op te merken”, zegt ProRail-regiodirecteur Harro Homan. “Daarnaast zijn er ook bijna-aanrijdingen geweest, waar we alleen van horen na melding van machinisten of bewoners”. Half september is er nog een aanrijding voorkomen door bewoners.

“In de loop der jaren is deze overweg beveiligd met onder meer lichtsignalen, een veerooster en hekken die onlangs nog voorzien zijn van elektromotoren. En sinds kort laten we treinen hier langzamer rijden, maar het bleek niet genoeg om ernstige ongevallen te kunnen voorkomen”, zegt Homan.

Verzet tegen sluiting

Een aantal omwonenden heeft zich lang verzet tegen de sluiting. Zij zagen liever dat de overweg beter beveiligd werd in plaats van opgeheven, en vreesden voor de veiligheid van de grote groepen fietsende scholieren die van de weg gebruik zouden moeten maken. Tijdens een door omwonenden aangespannen rechtszaak tegen de gemeente Velsen, ProRail en Boerderij Sinneveld werden de bezwaren behandeld, maar de rechter oordeelde in 2018 dat deze niet voldoende op wogen tegen de veiligheidsrisico’s van het openhouden van de twee particuliere onbewaakte overgangen.

Steeds meer wandelaars

Sinds het begin van de coronacrisis en met de nieuwe ontsluitingsweg afgelopen zomer zag ProRail dat steeds meer wandelaars de overweg gebruikten, waardoor het ‘dringender werd om hem te sluiten’. Eerst wilde ProRail de ontsluitingsweg, die bestond uit zand en stenen, nog asfalteren. Zo moest er een goede weg komen te liggen zodat je echt niet meer van de overweg gebruik hoefde te maken om aan de andere kant van het spoor te komen. Het asfalteren duurde drie weken en was klaar op 25 november. Daarmee konden we de overweg eindelijk sluiten.

Nu de ontsluitingsweg bij Santpoort-Zuid is geasfalteerd hoeven mensen niet meer van de overweg gebruik te maken om aan de andere kant van het spoor te komen. De weg wordt overgedragen aan de gemeente en is dan een openbare weg.

Zo zag de situatie in Santpoort-Zuid er voorheen uit

Ook de zuidelijke overweg aanpakken

ProRail wil ook de zuidelijke overweg in Santpoort-Zuid zo snel mogelijk opheffen en verwacht dat in het voorjaar 2021 te kunnen doen, als de bedrijfsverplaatsing van boerderij Sinneveld heeft plaatsgevonden. “Dat is de volgende stap”, zegt regiodirecteur Homan. “Het is belangrijk dat die ook dichtgaat zodat we de veiligheid op dit stuk spoor nog meer kunnen verbeteren. We werken samen met de gemeente Velsen om dat in 2021 te laten lukken.”

Wouter Hartendorf van boerderij Sinneveld zei in november 2018 in een interview met SpoorPro mee te werken aan de opheffing van de onbeveiligde spoorwegovergangen. De boer is al dertig jaar bezig met de verplaatsing van de boerderij en heeft hier ook al de vergunningen voor. Daarnaast stelt hij tijdelijk extra land ter beschikking om een noodweg aan te leggen.

“Onbeveiligde overwegen zijn niet meer van deze tijd”, zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail. “We werken met veel partijen samen om ze op te heffen: gemeenten, provincies, landeigenaren, terreinbeheerders, vervoerders en belangengroepen. We hebben tot nu toe 66 van deze 180 NABO’s aangepakt en de NABO aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid wordt nummer 67.”

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

1 reactie op “Eerste onveilige overweg Santpoort-Zuid gesloten na jarenlang proces”

familie de Groot|03.12.20|22:45

Het betreft hier wel degelijk een bewaakte overweg. Wel het minst actief wat mogelijk is maar ondanks dat moet deze niet geschaard worden onder onbeveiligd. Het type hier was een WILO (Waarschuwingsinstallatie Landelijke Overwegen). Iets ligt wel een echte onbewaakte overweg welke op termijn dus verdwijnt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.