Een van de spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid, foto: Boerderij Sinneveld

‘Ordinaire burenruzie’ blokkeert oplossing voor overwegen Santpoort-Zuid

Een ordinaire burenruzie zorgt ervoor dat het al tien jaar duurt om een oplossing te vinden voor twee onbewaakte spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid in de gemeente Velsen. Dat zegt een ProRail-woordvoerder desgevraagd. Afgelopen zaterdag kwam een fietser op een van deze overwegen om het leven na een aanrijding met een trein.

De overweg waar het ongeval gebeurde, is beveiligd met lichtsignalen en een afsluitbaar hek (zie hoofdfoto artikel). Deze overweg kent geen overwegbomen en geen overwegbellen. Het betreft een zogeheten WILO (Waarschuwingsinstallatie Landelijke Overweg). De overweg is een particulier overpad. Dit is een oversteekplaats voor rechthebbenden zoals landeigenaren of mensen die recht van overpad hebben over het spoor.

Tien jaar geleden vond er op dezelfde overweg ook al een dodelijk ongeluk plaats. ProRail is sinds die tijd in gesprek met landeigenaren, de gemeente en omwonenden maar de gesprekken lopen steeds vast. Dat terwijl er volgens de spoorbeheerder een oplossing voorhanden is.

Het ongeluk op de spoorwegovergang in Santpoort-Zuid, foto: Boerderij SinneveldAfgelopen zaterdag gebeurde er opnieuw een dodelijk ongeluk op de spoorwegovergang in Santpoort-Zuid.

Omleiden verkeer

De tweede onbeveiligde overweg ligt op het terrein van een boerderij met aan de westzijde gebouwen en de oostzijde weilanden. Om de twee overwegen te kunnen opheffen moeten er twee dingen gebeuren: de boerderij moet in het geheel naar de oostzijde verhuizen én moet een ontsluitingsweg worden aangelegd die het verkeer naar een derde beveiligde spoorwegovergang omleidt.

Wouter Hartendorf van boerderij Sinneveld: “Wij werken mee aan de opheffing van de onbeveiligde spoorwegovergangen. We zijn al dertig jaar bezig met de verplaatsing van onze boerderij en we hebben hier ook al de vergunningen voor. Wij stellen daarnaast tijdelijk extra land ter beschikking om een noodweg aan te leggen, zodat ProRail de werkzaamheden kan uitvoeren.”

Omwonenden hebben echter bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor de verplaatsing van de boerderij en de vergunning van ProRail voor de ontsluitingsweg. Zonder de ontsluitingsweg kan ook de boerderij niet worden verplaatst. “Er zijn vier mensen die geen boerderij en een ontsluitingsweg daar naartoe willen. Daarnaast heeft de parochie Boaz een stuk verpacht weiland, maar is niet bereid een klein deel daarvan te verkopen voor de aanleg van de ontsluitingsweg”, aldus Hartendorf.

Impasse

De woordvoerder van ProRail geeft aan dat de spoorbeheerder afgelopen weekend na het dodelijk ongeluk met de fietser opnieuw met betrokkenen in gesprek is gegaan, maar dit heeft niks opgeleverd. “De bezwaarmakers zeggen tegen ons: beveilig het maar.” Het beleid van ProRail is echter om niet volledig beveiligde overwegen zo veel mogelijk op te heffen, als er een alternatief voorhanden is.

Lees ook:

ProRail mag onbewaakte overgang Lunteren afsluiten

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Ordinaire burenruzie’ blokkeert oplossing voor overwegen Santpoort-Zuid”

Arco Sierts|12.12.18|23:38

Best een peperdure grap, de verplaatsing van een boerderij plus grondverwerving & aanleg nieuwe wegen. Overwegbeveiliging lijkt me dan fors goedkoper & effectiever. Of zie ik iets over het hoofd?

Peter H|13.12.18|13:07

Ja, je ziet het veiligheidsaspect over het hoofd.
Geen overweg is veiliger als een bewaakte overweg, zeker als je er met koeien en landbouwmachines overheen moet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.