Een van de spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid

ProRail mag spoorwegovergangen Santpoort-Zuid sluiten

Foto: Boerderij Sinneveld

De rechtbank in Haarlem oordeelde deze week dat ProRail door mag gaan met de aanleg van een nieuwe weg langs het spoor in Santpoort-Zuid. Deze parallelweg maakt het mogelijk om twee onbewaakte overgangen op te heffen waar al meerdere dodelijke slachtoffers vielen. Met de uitspraak van de rechter lijkt er binnenkort een einde te komen aan een jarenlang slepend proces om de overwegen te sluiten. 

Tijdens een door omwonenden aangespannen rechtszaak tegen de gemeente Velsen, ProRail en Boerderij Sinneveld werden de bezwaren tegen de aanleg van de weg en het sluiten van de overgang behandeld. Volgens de rechter wegen de aangedragen bezwaren niet voldoende op tegen de veiligheidsrisico’s van het openhouden van de twee particuliere onbewaakte overgangen. Eind vorig jaar kwam er fietser om het leven bij een van de overgangen en tien jaar eerder op de dezelfde (noordelijke) overgang een vrouwelijke taxichauffeur.

De bezwaarmakers zijn van mening dat er aan de plannen van ProRail ook ernstige veiligheidsrisico’s kleven. Om de sanering van de twee overgangen mogelijk te maken moet er een nieuwe weg aangelegd worden die het bestemmingsverkeer van drie woningen en van de nieuwe locatie van een boerderij naar een verderop gelegen, bewaakte overgang leidt. “De nieuwe ontsluitingsweg komt eerst uit op een drukke fietsroute”, legt jurist Petra Muller, die de omwonenden vertegenwoordigt, uit. Wij vrezen voor de veiligheid van de grote groepen fietsende scholieren die hier straks langs moeten. Ook zal de verderop gelegen bewaakte overgang zwaarder belast worden, vooral met landbouwverkeer en zwaar verkeer. Die bewaakte overgang is nu al gevaarlijk vanwege de brede opstelstrook tussen de sporen en de zijwegen die aan beide kanten van de overweg liggen. Het risico op ongevallen zal daar groter worden”.

Spoorbomen

Het zo snel mogelijk oplossen van de onveilige situatie bij de onbewaakte overgang die ProRail wil sluiten, staat niet ter discussie, vindt Muller. “Daar zijn we het op zich mee eens, maar waarom dan niet er een bewaakte overgang van maken? Dat is sneller gerealiseerd en veel goedkoper. Voor een bedrag van maximaal driehonderdduizend euro is er een bewaakte overgang van te maken en is de onveilige situatie ook opgelost.”

Volgens Wouter Hartendorf van Boerderij Sinneveld hebben de bezwaren tegen de komst van de nieuwe weg en het sluiten van de overgangen alles te maken met de verhuizing van de boerderij die hierdoor mogelijk wordt. De werkelijke reden dat een klein groepje omwonenden tegen de weg en de afsluiting is dat deze de verhuizing mogelijk maakt.

“Boerderij Sinneveld bestaat al sinds 1600, midden 20e eeuw zijn er woningen te dicht op de boerderij gebouwd waardoor deze op slot is komen te zitten. We konden niet meer uitbreiden terwijl we die groei wel nodig hebben. We hebben inmiddels een vergunning om aan de oostkant van het spoor een nieuwe boerderij te bouwen. Maar de komst van de ontsluitingsweg is hierin een voorwaarde. Het bestemmingsplan waarin deze verplaatsing mogelijk wordt gemaakt is door dezelfde bezwaarmakers dertien jaar gerekt en uitgevochten tot aan de Raad van State, waar zij uiteindelijk verloren.”

De bezwaarmakers wonen volgens Hartendorf bij de plek waar de nieuwe boerderij moet komen te staan en willen zijn bedrijf niet als buurman of kijken er straks op uit. “De rechter doorzag dat de veiligheidsbezwaren tegen de nieuwe weg er met de haren waren bijgehaald. Hij deed direct mondeling uitspraak: ProRail mag doorgaan met de aanleg van de weg.” ProRail laat via een woordvoerder weten de werkzaamheden aan de weg zo snel mogelijk te hervatten. “We willen voorkomen dat er meer slachtoffers vallen. Maar totdat de weg er is en de boerderij verplaatst is moet er in ieder geval een van de twee overgangen open blijven om er voor te zorgen dat de er achter gelegen woningen bereikbaar blijven.”

Kamervragen

Met de uitspraak van de rechter lijkt er binnenkort een einde te komen aan een jarenlang slepend proces om de overwegen te sluiten. Er werden twee keer kamervragen over gesteld en volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven zijn de overwegen op dit druk bereden spoortraject niet meer van deze tijd. ProRail startte in februari alvast met de voorbereidingen van de aanleg van de weg. Doel van de rechtszaak was om deze werkzaamheden te schorsen.

Naast de bezwaren van de omwonenden speelt er ook nog een zaak over de grond waar een deel van de weg overheen moet. Een van de eigenaren wil niet verkopen. ProRail en de gemeente Velsen kijken naar de mogelijkheden om de eigenaar te dwingen via onteigening. Zo’n onteigeningsprocedure kan 2,5 tot drie jaar duren. Zolang er geen akkoord is van de grondeigenaar, kan de weg wel aangelegd worden, maar wordt deze over een afstand van 50 meter smaller dan gepland. De weg is naar verwachting deze zomer voor de bouwvak gereed. Boerderij Sinneveld wil daarna ook direct starten met de bouw van de nieuwe boerderij.

Binnenkort houdt de gemeente Velsen nog een hoorzitting waarin alle onderwerpen nog eens worden behandeld.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail mag spoorwegovergangen Santpoort-Zuid sluiten | SpoorPro.nl
Een van de spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid

ProRail mag spoorwegovergangen Santpoort-Zuid sluiten

Foto: Boerderij Sinneveld

De rechtbank in Haarlem oordeelde deze week dat ProRail door mag gaan met de aanleg van een nieuwe weg langs het spoor in Santpoort-Zuid. Deze parallelweg maakt het mogelijk om twee onbewaakte overgangen op te heffen waar al meerdere dodelijke slachtoffers vielen. Met de uitspraak van de rechter lijkt er binnenkort een einde te komen aan een jarenlang slepend proces om de overwegen te sluiten. 

Tijdens een door omwonenden aangespannen rechtszaak tegen de gemeente Velsen, ProRail en Boerderij Sinneveld werden de bezwaren tegen de aanleg van de weg en het sluiten van de overgang behandeld. Volgens de rechter wegen de aangedragen bezwaren niet voldoende op tegen de veiligheidsrisico’s van het openhouden van de twee particuliere onbewaakte overgangen. Eind vorig jaar kwam er fietser om het leven bij een van de overgangen en tien jaar eerder op de dezelfde (noordelijke) overgang een vrouwelijke taxichauffeur.

De bezwaarmakers zijn van mening dat er aan de plannen van ProRail ook ernstige veiligheidsrisico’s kleven. Om de sanering van de twee overgangen mogelijk te maken moet er een nieuwe weg aangelegd worden die het bestemmingsverkeer van drie woningen en van de nieuwe locatie van een boerderij naar een verderop gelegen, bewaakte overgang leidt. “De nieuwe ontsluitingsweg komt eerst uit op een drukke fietsroute”, legt jurist Petra Muller, die de omwonenden vertegenwoordigt, uit. Wij vrezen voor de veiligheid van de grote groepen fietsende scholieren die hier straks langs moeten. Ook zal de verderop gelegen bewaakte overgang zwaarder belast worden, vooral met landbouwverkeer en zwaar verkeer. Die bewaakte overgang is nu al gevaarlijk vanwege de brede opstelstrook tussen de sporen en de zijwegen die aan beide kanten van de overweg liggen. Het risico op ongevallen zal daar groter worden”.

Spoorbomen

Het zo snel mogelijk oplossen van de onveilige situatie bij de onbewaakte overgang die ProRail wil sluiten, staat niet ter discussie, vindt Muller. “Daar zijn we het op zich mee eens, maar waarom dan niet er een bewaakte overgang van maken? Dat is sneller gerealiseerd en veel goedkoper. Voor een bedrag van maximaal driehonderdduizend euro is er een bewaakte overgang van te maken en is de onveilige situatie ook opgelost.”

Volgens Wouter Hartendorf van Boerderij Sinneveld hebben de bezwaren tegen de komst van de nieuwe weg en het sluiten van de overgangen alles te maken met de verhuizing van de boerderij die hierdoor mogelijk wordt. De werkelijke reden dat een klein groepje omwonenden tegen de weg en de afsluiting is dat deze de verhuizing mogelijk maakt.

“Boerderij Sinneveld bestaat al sinds 1600, midden 20e eeuw zijn er woningen te dicht op de boerderij gebouwd waardoor deze op slot is komen te zitten. We konden niet meer uitbreiden terwijl we die groei wel nodig hebben. We hebben inmiddels een vergunning om aan de oostkant van het spoor een nieuwe boerderij te bouwen. Maar de komst van de ontsluitingsweg is hierin een voorwaarde. Het bestemmingsplan waarin deze verplaatsing mogelijk wordt gemaakt is door dezelfde bezwaarmakers dertien jaar gerekt en uitgevochten tot aan de Raad van State, waar zij uiteindelijk verloren.”

De bezwaarmakers wonen volgens Hartendorf bij de plek waar de nieuwe boerderij moet komen te staan en willen zijn bedrijf niet als buurman of kijken er straks op uit. “De rechter doorzag dat de veiligheidsbezwaren tegen de nieuwe weg er met de haren waren bijgehaald. Hij deed direct mondeling uitspraak: ProRail mag doorgaan met de aanleg van de weg.” ProRail laat via een woordvoerder weten de werkzaamheden aan de weg zo snel mogelijk te hervatten. “We willen voorkomen dat er meer slachtoffers vallen. Maar totdat de weg er is en de boerderij verplaatst is moet er in ieder geval een van de twee overgangen open blijven om er voor te zorgen dat de er achter gelegen woningen bereikbaar blijven.”

Kamervragen

Met de uitspraak van de rechter lijkt er binnenkort een einde te komen aan een jarenlang slepend proces om de overwegen te sluiten. Er werden twee keer kamervragen over gesteld en volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven zijn de overwegen op dit druk bereden spoortraject niet meer van deze tijd. ProRail startte in februari alvast met de voorbereidingen van de aanleg van de weg. Doel van de rechtszaak was om deze werkzaamheden te schorsen.

Naast de bezwaren van de omwonenden speelt er ook nog een zaak over de grond waar een deel van de weg overheen moet. Een van de eigenaren wil niet verkopen. ProRail en de gemeente Velsen kijken naar de mogelijkheden om de eigenaar te dwingen via onteigening. Zo’n onteigeningsprocedure kan 2,5 tot drie jaar duren. Zolang er geen akkoord is van de grondeigenaar, kan de weg wel aangelegd worden, maar wordt deze over een afstand van 50 meter smaller dan gepland. De weg is naar verwachting deze zomer voor de bouwvak gereed. Boerderij Sinneveld wil daarna ook direct starten met de bouw van de nieuwe boerderij.

Binnenkort houdt de gemeente Velsen nog een hoorzitting waarin alle onderwerpen nog eens worden behandeld.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.