Een van de spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid, foto: Boerderij Sinneveld

Tussenkomst rechter lijkt onvermijdelijk bij opheffen overwegen Santpoort-Zuid

Een gang naar de rechter lijkt de enige manier om een einde te maken aan de gevaarlijke situatie van twee onbewaakte spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid in de gemeente Velsen. Een onteigeningsprocedure komt steeds dichterbij. Tot die conclusie komt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in de beantwoording van vragen van het CDA over de zaak die zich al jaren voortsleept.

“Het proces kent al jaren uitzonderlijk veel weerstand van een deel van de rechthebbenden. Inmiddels is het in de fase aanbeland, waarin de juridische weg op dit moment de enige redelijke optie lijkt te zijn, waarlangs een veilige situatie kan worden gerealiseerd”, aldus Van Veldhoven. Ze hoopt niettemin dat ProRail toch nog op korte termijn nog tot overeenstemming kan komen met alle betrokken partijen en dat rechtszaken niet nodig zijn. De overwegen op het druk bereden spoortraject zijn volgens Van Veldhoven niet meer van deze tijd en ze wil ze dan ook zo snel mogelijk opheffen.

Zuidelijke overweg

Uit de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer blijkt hoe ingewikkeld de zaak is geworden. Vorig jaar aan het einde van de zomer zijn er ook al Kamervragen over de onbeveiligde spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid gesteld. Toen leek een snelle oplossing nog dichtbij. Om de twee overwegen op te kunnen heffen moet een boerderij verplaatst worden en een nieuwe parallelweg aangelegd worden, die als ontsluiting dient om de bewoners naar een bewaakte overweg in de buurt te leiden. Als dat gebeurd is kan de zuidelijke overweg worden afgesloten en is er een goed alternatief voor het kruisen van de noordelijke overweg.

Inmiddels zijn er allerlei bezwaren tegen de nieuwe locatie van de boerderij en de aanleg van de weg gekomen van omwonenden en rechthebbenden. Een grondeigenaar weigert daarnaast een stuk grond beschikbaar te stellen. De bezwaarprocedures lopen nog. ProRail kijkt alvast naar de mogelijkheden om de eigenaar te dwingen via onteigening. Ook de gemeente Velsen houdt er ernstig rekening mee dat onteigenen nodig zal zijn en bereidt zich daarop voor. Zo’n onteigeningsprocedure kan 2,5 tot drie jaar duren. Ondertussen is de aanbesteding van de parallelweg al gestart. Zolang er geen akkoord is van de grondeigenaar, kan de weg wel aangelegd worden, maar dan wordt de weg zo lang de onteigening duurt over een afstand van 50 meter smaller dan gepland.

ProRail bekijkt verder nog of er voor bewoners en bezoekers een tijdelijke, veilige ontsluiting gemaakt kan worden. Die weg, bestaande uit betonplaten in de weilanden, zou dan kunnen blijven liggen tot de definitieve parallelweg is aangelegd. Als alle partijen meewerken, zou die tijdelijke weg er in een paar weken kunnen liggen.

Noordelijke overweg

Om ook de noordelijke overweg te kunnen afsluiten is ProRail nog steeds in gesprek met belanghebbenden over het afstaan van het recht van overpad. Op de noordelijke overweg verongelukte onlangs een fietser en eerder al een taxichauffeur. Deze WILO-overweg (Waarschuwingsinstallatie landelijke overpaden) is beveiligd met lichtsignalen en een afsluitbaar hek. Omdat ProRail nog geen overeenstemming heeft over het afstaan van het recht van overpad, “lijkt tussenkomst van de rechter onvermijdelijk”, aldus Van Veldhoven.

Lees ook:

‘Ordinaire burenruzie’ blokkeert oplossing voor overwegen Santpoort-Zuid

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Tussenkomst rechter lijkt onvermijdelijk bij opheffen overwegen Santpoort-Zuid”

André Hirdes|14.12.18|09:21

Misschien handiger om voor een, al dan niet tijdelijke, eenvoudiger oplossing te kiezen dan de standaard ProRail overweg. Eenvoudige bomen en flitslichten als aanvulling op de traag knipperende lampen van ProRail zijn vele malen goedkoper en in ieder geval veiliger dan dat wat er nu is. Desnoods bomen die standaard dicht liggen en alleen omhoog gaan als je op een knop drukt. Misschien net voldoende aanvullende veiligheid om te voorkomen dat er nog een dode valt a.g.v. de ellenlange procedures.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.