station Brussel-Zuid, Bron: Wikipedia commons media

Werkzaamheden traject Brussel-Zuid en Brussel-Noord naderen voltooiing

De Belgische spoorbeheerder Infrabel gaat dit najaar station Brussel-Zuid moderniseren. Het vormt de afsluiting van het veelbesproken renovatieproject van de spoorcorridor tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid, het drukst bereden spoortraject in België.

De werkzaamheden aan het station duren van 14 oktober tot 11 november. Om het project zo snel mogelijk te kunnen afronden, zet Infrabel zo’n 300 medewerkers in. Het werk gaat 24 uur per dag zeven dagen per week door. In die tijd wordt er onder meer een nieuw signaleringssysteem geïnstalleerd aan de zuidkant van het station. Het huidige systeem is ruim 50 jaar oud. “Deze werken zijn cruciaal om veilig en betrouwbaar treinverkeer te kunnen garanderen voor onze klanten. Daarnaast is dit een cruciale stap om het Europese beveiligingssysteem ETCS te installeren op het drukst bereden spoor van het land”, aldus Infrabel.

Impact op forensen

Circa 1.200 treinen rijden via de corridor tussen de twee Brusselse stations. Deze bieden 91.000 stoelen en vervoeren gemiddeld 68.000 passagiers per dag. De moderniseringswerkzaamheden zullen een grote impact hebben op de P-treinen die rijden tijdens de spitsuren. De Belgische spoorvervoerder NMBS/SNCB heeft al 46 treinen geschrapt in de periode tussen half oktober en half november. Zowel Infrabel als NMBS/SNCB onderzoeken nog welke oplossingen het beste zijn als alternatieven voor nog zo’n 58 andere treinen.

De werkzaamheden aan het spoor bij Brussel en op andere trajecten in België zorgen voor veel irritatie bij de gebruikers. Deze bereikte de afgelopen maand een hoogtepunt toen vervoerder NMBS zijn ongenoegen over de manier van werken van Infrabel uitte via de Belgische media. Spoorgoederenvervoerder Lineas daagde Infrabel voor de rechter. Het bedrijf zegt commerciële schade te lijden door onderhoudswerkzaamheden die te kort van tevoren worden aangekondigd en een gebrek aan alternatieve routes. Overigens ging het in dit laatste geval niet om het traject tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord omdat hier alleen reizigerstreinen rijden.

Infrabel zegt de hinder voor gebruikers zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door buitendienststellingen zo veel mogelijk in vakantieperiodes en lange weekenden te plannen. Zo zijn er buitendienststellingen gepland tussen de Brusselse stations tijdens de herfstvakanties van de scholen (van 26 oktober tot en met 3 november). In deze periode zijn ook twee lange weekenden meegenomen: 1-3 en 9-11 november. Het gaat het bedrijf naar eigen zeggen helpen om de negatieve effecten van de afsluiting voor reizigers te beperken,

Gefaseerde modernisering

De geplande werkzaamheden op de spoorcorridor tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid vormen de laatste fase in een project van Infrabel dat in 2014 van start ging. Het bedrijf voert het project gefaseerd uit. De eerste fase was in 2014 toen de spoorbeheerder onderhoudswerkzaamheden aan het spoor zelf uitvoerde in de nachten en tijdens het weekend. Tijdens de tweede fase werd het signaleringssysteem aan de noordkant van station Brussel-Zuid. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd tijdens een verlengd weekend waarin het treinverkeer volledig werd stilgelegd.

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

1 reactie op “Werkzaamheden traject Brussel-Zuid en Brussel-Noord naderen voltooiing”

Ibo De Joode|08.08.19|16:27

1200 treinen per dag bieden 91.000 zitplaatsen. Het leek mij dat er iets niet klopte, dus even gaan rekenen. Betekent nog geen 80 zitplaatsen per trein. Een normaal rijtuig heeft ca. 80 zitplaatsen, dus wel erg korte treintjes. Of mis ik iets?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.