Station Almelo, perron

ProRail besteedt perronbouw en bodemonderzoek aan

Spoorbeheerder ProRail maakte afgelopen week de gunning van vier verschillende projecten bekend. Onder meer het herstel van perrons in Beesd en Enschede en bodemonderzoek in Amsterdam en Rijswijk gaan binnenkort van start.

Dura Vermeer gaat de keerwanden van het perron van Station Beesd herstellen. In totaal schreven drie partijen in voor deze opdracht. Dura Vermeer bracht de winnende offerte uit van 338.000 euro.

Van Ooijen Gouda was een van de vier inschrijvers voor soortgelijke projecten in Almelo en Enschede. Ook hier moeten de keerwanden van de perrons gerepareerd of vervangen worden. Hiermee is in totaal een bedrag van 479.400 euro gemoeid.

In de grond

In Amsterdam gaat Arcadis een milieuhygienisch bodemonderzoek uitvoeren in Westhaven. Een project van 14.702 euro. Arcadis was volgens ProRail de enige inschrijver voor deze klus.

Ook in Rijswijk gaat de schop de grond in. Dit keer voor archeologisch onderzoek en opgravingen in voorbereiding op de spoorverdubbeling van twee naar vier sporen op het traject Rotterdam Rijswijk. De werkzaamheden worden uitgevoerd door ADC Archeologische opgravingen uit Amersfoort en kosten naar verwachting 158.966 euro.

De spoorverdubbeling is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het spoor op het traject tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal wordt hierbij geschikt gemaakt voor het rijden van acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting en voor een beperkt aantal goederentreinen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “ProRail besteedt perronbouw en bodemonderzoek aan”

Pat Rick|06.05.19|12:59

Goed om te zien welke bedragen gemoeid zijn met de offertes, en gevoel te krijgen wat de grootte van de projecten zijn.

Verdubbeling R’dam – Rijswijk is zeer gewenst en het is goed om de voorbereidingen zsm af te ronden

Teko Salverda|06.05.19|21:32

Voor mij zijn voorbereidingen op het gedeelte Dtz – Sdm van het traject Rwk – Rtd een aangename verrassing. Maar het zal lang duren voordat daar de eerste spade de grond in gaat.

Gert-Jan Hondelink|09.05.19|22:51

@Teko: De telegrafische verkorting van de stationsnaam Rijswijk is Rsw en niet Rwk. Een oud- (en oude) telegrafist

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.