Contracten getekend voor spoorvernieuwingen Amsterdam
ProRail heeft met ingenieursbureaus Movares en Sweco deze week contracten getekend voor de aanpassing en vernieuwing van de stations en het spoor rondom Amsterdam Centraal en Sloterdijk. De aanpassingen worden gedaan om de toename van het aantal treinreizigers en treinen goed te kunnen opvangen.
Station Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland Het aantal reizigers neemt naar verwachting van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo’n 270.000 reizigers in 2030. Daarnaast neemt ook het treinverkeer van en naar Amsterdam de komende jaren ook toe.
Toename treinverkeer
Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur flink aangepakt worden. Op Amsterdam Centraal komen nieuwe gelijkvloers kruisende corridors en worden wissels en bruggen aan de oostkant van het station vervangen. Voor het ontwerp hiervan ondertekenden ProRail en Movares woensdag een samenwerkingsovereenkomst.
Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar en Amsterdam wordt ook de spoorinfrastructuur bij Amsterdam Sloterdijk aangepast. Daarvoor wordt een nieuw ontwerp gemaakt voor tien wissels en de verplaatsing van lager liggende perrons. Deze aanpassingen maken het spoor tussen Haarlem – Alkmaar en Schiphol robuuster. Ingenieursadviesbureau Sweco maakt hiervoor de planstudies en adviseert ProRail over dit project.
Programma Hoogfrequent Spoor
De aanpassingen aan de Amsterdamse station gebeuren in het kader van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS zorgt ervoor dat de frequentie van het aantal treinen toeneemt. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten tussen de grote steden in de Randstad kan straks elke tien minuten een reizigerstrein rijden. Ook het goederenvervoer krijgt meer ruimte op het spoor.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Is ook de waarde van de contracten bekend?
PHS slorpt een groot gedeelte van het infrabudget op, terwijl het grote mobiliteitsprobleem niet tussen de grote steden maar rondom de grote steden is. Zo heeft Amsterdam vooral een regionaal mobiliteitsprobleem
En als PHS gerealiseerd is, is het na-transport van de reizigers weer een probleem. Maar ik begrijp dat ProRail graag het probleem met hoofdspoor wil aanpakken, omdat dit is wat zij doen
Vergeten we ook niet de Riekerhavenboog (van Westring naar Zuidring) aan te leggen? Is onmisbaar als we het spoor rond Amsterdam werkelijk robuuster en aantrekkelijker willen maken (ontlasten CS door deel van verkeer NH – Utrecht om de zuidwest te leiden).
Vergeten we niet ook de missende schakel, de zuidwestboog (Riekerhaven) aan te leggen? Is essentieel als we spoor rond Amsterdam robuuster en aantrekkelijker willen maken (meer verbindingen en ontlasting CS door deel van verkeer NH-Utrecht via Lelylaan en Zuid te leiden).