Contracten getekend voor spoorvernieuwingen Amsterdam
ProRail heeft met ingenieursbureaus Movares en Sweco deze week contracten getekend voor de aanpassing en vernieuwing van de stations en het spoor rondom Amsterdam Centraal en Sloterdijk. De aanpassingen worden gedaan om de toename van het aantal treinreizigers en treinen goed te kunnen opvangen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Is ook de waarde van de contracten bekend?
PHS slorpt een groot gedeelte van het infrabudget op, terwijl het grote mobiliteitsprobleem niet tussen de grote steden maar rondom de grote steden is. Zo heeft Amsterdam vooral een regionaal mobiliteitsprobleem
En als PHS gerealiseerd is, is het na-transport van de reizigers weer een probleem. Maar ik begrijp dat ProRail graag het probleem met hoofdspoor wil aanpakken, omdat dit is wat zij doen
Vergeten we ook niet de Riekerhavenboog (van Westring naar Zuidring) aan te leggen? Is onmisbaar als we het spoor rond Amsterdam werkelijk robuuster en aantrekkelijker willen maken (ontlasten CS door deel van verkeer NH – Utrecht om de zuidwest te leiden).
Vergeten we niet ook de missende schakel, de zuidwestboog (Riekerhaven) aan te leggen? Is essentieel als we spoor rond Amsterdam robuuster en aantrekkelijker willen maken (meer verbindingen en ontlasting CS door deel van verkeer NH-Utrecht via Lelylaan en Zuid te leiden).