Werkzaamheden bovenleiding elektrificatie spoor

Elektrificatie spoor Landgraaf-Herzogenrath gestart

Het officiële startsein voor de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf-Herzogenrath is dinsdag gegeven. Deze elektrificatie is onderdeel van het plan om een ‘Drielandentrein’ te starten tussen het Belgische Luik, Maastricht en het Duitse Aken. Deze Drielandentrein is op zijn beurt weer onderdeel is van het grote EurekaRail-project om betere grensoverschrijdende verbindingen te maken tussen Limburg, Noord-Brabant en Duitsland en België.

Over een afstand van 6,5 kilometer wordt bovenleiding aangelegd. Tot nu konden hier alleen dieseltreinen rijden, maar straks kunnen hier ook elektrische voertuigen rijden. De werkzaamheden rondom de elektrificatie moeten eind 2018 zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat dan binnen de Limburgse OV-concessie een keer per uur een rechtstreekse treindienst uitvoeren tussen Maastricht en Aken. Binnen het project Drielandentrein valt ook een spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Aan Duitse zijde gaat het onder andere om aanpassingen van het station Herzogenrath, zoals een nieuw perron, onderstation en elektrificatie.

Drielandentrein Maastricht Aachen Luik

Afbeelding: EurekaRail

Akkoord

In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden ging de toenmalige staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma akkoord met het plan. Het Rijk, provincie Limburg en de regio zorgden voor de bekostiging van dit project. Er is toen 58 miljoen euro uitgetrokken voor het project. De Europese Unie leverde een bijdrage van 28 miljoen euro in het kader van de Connecting Europe Facility (CEF).

Onder de noemer EurekaRail zetten de provincies Limburg en Noord-Brabant, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich in om betere grensoverschrijdende treinverbindingen met Duitsland en België te realiseren. Het uiteindelijke doel is een directe intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen en een rechtstreekse treinverbinding in de driehoek Luik-Maastricht-Heerlen-Aken. Dit biedt voordelen voor de reiziger en verbetert de regionale en internationale economische ontwikkelingen.

Update: 19 april 10.57

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Elektrificatie spoor Landgraaf-Herzogenrath gestart”

Marc Busio|17.04.18|11:26

Hopelijk is er geleerd van de recente debacles rond de elektrificaties in Overijssel, zodat hier binnen budget gebleven kan worden. Ook is in Overijssel gebleken dat het passeren van de Duits-Nederlandse grens voor een trein in de 21-ste eeuw geen vanzelfsprekendheid is.En dan te bedenken dat deze trein uiteindelijk twee grenzen moet gaan overschrijden. Kortom, men is in Zuid-Limburg ambitieus bezig, zeker als je bedenkt dat Luik en Aken via de Duits/Belgische-grens al goed verbonden zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.