Trainer Johan van Bessen van Ricardo Rail

Ricardo Rail bereidt spoormonteurs voor op hun eerste storing

Ricardo Rail traint treinmonteurs al sinds 2004 om onderhoud van het Automatische Treinbeïnvloedingssysteem (ATB) uit te kunnen voeren. Inmiddels is het cursusaanbod flink uitgebreid. Ricardo geeft de training in vier verschillende landen en in vier verschillende talen.

Ricardo Rail geeft de driedaagse onderhoudstrainingen aan monteurs van NS, SNCF, NMBS, DB en andere onderhouders in Nederland en Duitsland. De Duitse ICE’s, de Franse Thalys-treinen en een aantal Belgische goederentreinen gaan de Nederlandse grens over en beschikken daarom over het Nederlandse beveiligingssysteem.

Trainer Johan van Bessen van Ricardo Rail: “Alleen gecertificeerd personeel mag het onderhoud aan ATB-installaties uitvoeren. De deelnemers hebben meestal een elektrotechnische opleiding afgerond en wij leiden ze verder op om het volledige onderhoud aan het ATB-systeem uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan het instellen, kalibreren, visuele inspectie en het oplossen van de meest voorkomende storingen.”

ATB-trainingen

De buitenlandse vervoerders krijgen cursussen waarbij ze leren over de combinatie van spoorbeveiligingssystemen. “Voor de Thalys-treinen en de ICE’s is er een specifiek ATB-systeem ontwikkeld. Dit wordt gecombineerd met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. In de treinen van NMBS zit een combinatie van het ATB- en het Belgische TBL-systeem. Dat vereist ook een specifieke werkwijze van de monteurs.”

Ricardo biedt inmiddels elf verschillende ATB-trainingen aan die door vijf trainers worden gegeven. Op dit moment zijn er twee trainers in opleiding die binnenkort het team komen versterken. En dat is hard nodig, vertelt Van Bessen, want Ricardo Rail geeft inmiddels ruim dertig trainingen per jaar.

“Nederland heeft twee ATB-principes”, vertelt de trainer, “de oude generatie (EG) verstuurt de informatie via de spoorstromen en de Nieuwe Generatie (NG) via balises/bakens.” Voor beide principes biedt Ricardo Rail de trainingen aan. Ook voor onderhoud van ERTMS-installaties in treinen kan Ricardo Rail de onderhoudstrainingen voor monteurs verzorgen.

Theorie en praktijk

De ATB-training bestaat uit een halve dag theorie en 2,5 dag praktijk. De training vindt op locatie plaats bij onderhoudswerkplaatsen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Bij het theoriedeel leren de deelnemers alles over de ATB-installatie, maar ook over de randapparatuur en de daarbij horende interface met de cabine.

Ricardo Rail legt bij de training de nadruk op het praktijkdeel. “Wij geloven in een pragmatische aanpak waarbij de trainingen zijn gebaseerd op de pijlers: kennis, inzicht, vaardigheden en gedrag. Onze ervaring is dat het zelf uitvoeren en herhalen van de handelingen het beste leerproces is. Het hoofddoel is dat ze na afloop van de training zelfstandig het onderhoud kunnen uitvoeren.”

‘Echte’ storingen

Een belangrijk onderdeel van de training is het onderdeel storingen zoeken. “De trainer bouwt een storing in en vervolgens gaan de monteurs de storing gezamenlijk in groepjes proberen op te lossen. Met behulp van alle testmiddelen, opleidingsdocumentatie en stroomkringschema’s gaan de monteurs ermee aan de slag. De juiste wijze van interpretatie is hier heel belangrijk, ‘immers meten is weten’ maar ook ‘weet wat je meet’. Alle meest voorkomende ATB-storingen komen tijdens deze training aan bod. We bereiden de monteurs voor om hun eerste storing op te lossen.”

“Als verdieping van de ATB-trainingen geven we verder nog analysetrainingen. Hierbij wordt specifieker ingegaan op het interne foutcodegeheugen om zo ook de ernstige en terugkerende storingen op te kunnen lossen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.