Voestalpine Railpro, werkzaamheden spoor

‘Zonder strakke planning spoorwerkzaamheden haal je de krant’

Als er een draaiboek voor een buitendienststelling van het spoor is gemaakt en een weekend is gepland, dan is er geen weg meer terug. Dan kan het complexe proces van werkzaamheden aan het spoor starten. Om dit binnen de gestelde tijdsspanne voor elkaar te krijgen, is het van belang dat de logistiek tot in de puntjes geregeld is. Dat vertelt Ton Goes van spoorleverancier Voestalpine Railpro. “Bij een buitendienststelling van het spoor dient je betrouwbaarheid als leverancier op minstens honderd procent te liggen. Wanneer een onderdeel niet binnen een kwartier geleverd is, dan haal je de krant”, vertelt Goes.

Bij grote werkzaamheden aan het Nederlandse spoor wordt een buitendienststelling gepland. Dat houdt in dat er geen treinen kunnen rijden, zodat spoormedewerkers veilig kunnen werken. 
Voor grote buitendienstellingen wordt vaak 52 uur gereserveerd. Deze worden in vakantieperiodes of weekenden gepland. Omdat vaak maandagochtend vroeg de treinen weer gaan rijden, dienen de werkzaamheden strak te worden geregisseerd, legt Goes uit. “Buitendienststellingen zijn complexe processen, waarbij het risico dat het uitloopt behoorlijk aanwezig is.”

Logistiek proces

Spooraannemers zijn al maanden van tevoren bezig met het opstellen van een draaiboek, waarin alle activiteiten tijdens een buitendienststelling staan beschreven. “Ze verwachten van ons als spoorleverancier dat wij het draaiboek kunnen volgen en binnen de vele deadlines acteren. Alles is erop gefocust dat het spoor zodanig ver gereed is dat in de ochtend na de buitendienststelling de dienstregeling weer kan opstarten.”

Voestalpine Railpro wil zich als leverancier onderscheiden door het totaalpakket aan te bieden. “Bij grote werkzaamheden zijn vaak meerdere aannemers aan het werk. De hele treinenloop is afhankelijk van het complexe circus wat zich daar afspeelt. Wij zijn bij zo’n project op locatie aanwezig ter ondersteuning van het logistieke proces. Wij maken bijvoorbeeld analyses voor onze klanten waarbij we de risicobeheersing in kaart brengen. De klant krijgt van ons een totaaloverzicht van de zaken waar hij aan moet denken.”

Treinenloop

De spoorleverancier heeft gecertificeerde planners die in het systeem van ProRail werktreinen tussen de treinenloop door in kunnen plannen. Het spoorbedrijf zet bijvoorbeeld met regelmaat een locomotief met daarachter een trein van zo’n 360 meter lang in om voorgefabriceerde spoorstaven mee te vervoeren. “De aannemers geven van tevoren aan welke maten ze willen hebben. Die worden in de Rail Service Centrum in Hilversum aan elkaar gelast of op de juiste lengte gezaagd. Wij laden de trein naar de wens van de aannemer, zodat de baanwerkers ter plaatse zo efficiënt mogelijk kunnen werken.”

Mocht er onverhoopt toch iets mis gaan, dan springt het spoorbedrijf bij. “Dat doen wij bijvoorbeeld door materialen die tekort komen te leveren. Of onze werktreinen een extra rit te laten doen als er onverwachts toch meer spoorballast afgevoerd of aangevoerd moet worden.”

Voestalpine Railpro voert spoorballast aan

Veiligheid en duurzaamheid

Railpro heeft duurzaamheid en veiligheid hoog in het vaandel en zet zich zich hier op verschillende manieren voor in. Zo bouwde het spoorbedrijf onlangs een nieuwe bedrijfshal met LED-verlichting die speciaal is ingericht voor het verwerken van  retourstromen van spoorse materialen. Ook organiseerde het bedrijf de veiling van een ECO-dwarsligger waarvan de opbrengst naar een project tegen houtkap in het Braziliaanse Amazonegebied ging.

ProRail moedigt duurzame initiatieven en veiligheidsbewustzijn aan via de CO2 Prestatieladder en de Veiligheidsladder door een gunningsvoordeel bij aanbestedingen toe te kennen aan bedrijven die op deze ladders hoog scoren. “Dat stimuleert aannemers ook om samen te werken met leveranciers die zich hier hard voor maken. Als spooraannemers er voor kiezen om de materialen via het spoor te vervoeren, dan wordt de CO2-uitstoot met tien procent teruggebracht. Onze locatie aan het spoor maakt dit mogelijk. Verder hebben al onze medewerkers een veiligheidspaspoort wat meetelt op de Veiligheidsladder.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.