spooronderhoud, werkzaamheden

Spoorsector steunt ProRail in pleidooi ‘bij twijfel vervangen’

Brancheorganisatie Holland Rail Industry (HRI) steunt topman Pier Eringa in zijn pleidooi om bij twijfel over de staat van spooronderdelen deze te vervangen. Volgens de branchorganisatie ligt de vervangingsfrequentie van belangrijke spoorcomponenten in Nederland een stuk lager dan in andere landen. D66 pleit ervoor om één miljard euro in het spooronderhoud te steken. Dit kan volgens de partij worden betaald uit van de compensatie die Volkswagen voor de sjoemeldiesels aan de Nederlandse Belastingdienst betaalt.

HRI is hoopvol dat de uitspraken van Pier Eringa tijdens de perslunch dinsdag gaan leiden tot een andere koers binnen ProRail, want de kans is anders “groot dat de wal het schip uiteindelijk keert”. HRI stelt dat de cultuur in de spoorbranche moet veranderen.” Er moet meer samenwerking en een gezamenlijke verantwoordelijkheid komen voor onze sector.” De brancheorganisatie steunt Pier Eringa in het doorvoeren van een andere aanpak.

Geliberaliseerde spoormarkt

De geliberaliseerde spoormarkt heeft voordelen, stelt HRI. “De efficiëntie is verhoogd en de kosten voor het spoorsysteem als geheel zijn gedaald, maar de keerzijde is versnippering. Er bestaat een risico dat we doorslaan en niet meer vanuit de eigen rol het belang van de gehele branche zien.” Volgens HRI zijn de grenzen bereikt en ProRail dient meer de “regierol te vervullen” en de samenwerking tussen de spoorbedrijven te versterken en stimuleren.

D66 Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat er één miljard euro in het spooronderhoud wordt geïnvesteerd. Daarmee wordt volgens haar chaos op het spoor voorkomen. Ze reageert hiermee op uitspraken van staatssecretaris Sharon Dijksma die stelde dat de tekorten bij ProRail ook treinreizigers zullen raken.

Debat Tweede Kamer

Van Veldhoven: “Wat D66 betreft kunnen er geen drastische maatregelen worden genomen waar de reiziger de dupe van is. Zeker voor mensen die met de trein naar hun werk reizen is dat rampzalig. De treinen zitten nu al propvol. Door de tekorten bij ProRail wordt dat alleen maar erger.” Donderdag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over ProRail.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.