Werkzaamheden, Strukton Rail, Noord-Zuidverbinding, Brussel

Strukton vernieuwt bovenleiding Noord-Zuidverbinding Brussel

Strukton Rail werkt is op dit moment bezig met de vernieuwing en modernisering van de bovenleiding van de Noord-Zuidverbinding in Brussel. De spooraannemer doet dat in opdracht van de Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel. De Noord-Zuidverbinding in Brussel verbindt de stations van Brussel-Noord en Brussel-Zuid met elkaar. De spoorverbinding is met zo’n 1200 treinen per dag een van de drukste verbindingen ter wereld.

Strukton heeft drie weken lang in de weekenden spoor 5 en 6 van de Noord-Zuidverbinding voorzien van nieuwe bovenleiding. De spooraannemer plaatste daarbij twee nieuwe aardingskabels van elk ruim twee kilometer lang. Daarnaast sloopte de onderneming de bestaande bovenleidingsystemen om deze te vervangen door nieuwe bovenleidingsystemen over zo’n twee kilometer lengte per spoor. Strukton zette hiervoor de bovenleidingvernieuwingstrein Gemma in. Het werken met de Gemma gaat twee keer zo snel als met de traditionele methode.

Bovenleiding

Strukton gaat de komende tijd verder met de resterende werkzaamheden op sporen 5 en 6, zoals het slopen van de oude draagconstructie. Daarnaast werkt het bedrijf tot en met begin 2016 aan de voorbereidende werkzaamheden op de sporen 1 tot en met 4. In het eerste kwartaal van 2016 wordt de bovenleiding van spoor 1 tot en met 4 vernieuwd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.