Baanwerkers, Utrecht CS, foto: Gerrit Serné/ProRail

Treinverkeer Utrecht CS rijdt weer, megaklus afgerond

De treinen rond Utrecht rijden sinds maandag weer volgens dienstregeling. Een gedeelte van het spoor rond Utrecht Centraal is van zaterdag 9 augustus tot en met zondag 17 augustus vernieuwd. Volgens ProRail is het op tijd klaren van deze grote klus te danken aan de uitstekende samenwerking met spoorvervoerder NS en aannemers BAM Rail en VolkerRail. Met vierhonderd man is negen dagen achter elkaar aan het spoor gewerkt, dag en nacht en in weer en wind. NS zette zo’n 250 extra medewerkers in om reizigers goed op weg te helpen en de overlast zo veel mogelijk te beperken.

Aan de noordkant van het station liggen drie compleet nieuwe sporen. Daarmee is het eerste deel van de spoorvernieuwing en de sanering van wissels afgerond. Om de werkzaamheden mogelijk te maken werden bovenleidingen, seinen, ballast, dwarsliggers en sporen eerst weggehaald en vervolgens opnieuw opgebouwd.

Perrons

Aan de centrumkant van Utrecht is maandag verdergegaan met het verbreden van de perrons. Dat heeft gevolgen voor de looproutes van reizigers. Deze klus is halverwege september klaar. Eind 2016 zijn naar verwachting de meeste vernieuwingen rond Utrecht Centraal gerealiseerd.

In de nieuwe situatie zal het volgens ProRail voor reizigers gemakkelijker worden om over te stappen. Ook wordt er ruimte gereserveerd voor meer treinen en de doorstroming verbeterd. In 2017 zullen nog enkele afrondende werkzaamheden plaatsvinden.

Spoorballast storten, Utrecht CS, foto: Gerrit Serné/ProRail
Voor de spoorvernieuwing werd 10.000 ton ballast gestort.

Nieuwe wissels, Utrecht CS, foto: Gerrit Serné/ProRail
Diverse wissels werden vernieuwd.

Utrecht CS, baanwerkers, foto: Gerrit Serné/ProRail
Dwarsliggers worden op hun plek gelegd.

Nieuw spoor, Utrecht CS, foto: Gerrit Serné/ProRail
De noordkant van het station kreeg nieuwe sporen. Foto’s: Gerrit Serné/ProRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.