Aanleg, onderdoorgang, spoor, Maastricht

Timelapse van aanleg onderdoorgang spoor Maastricht

In Maastricht is vorige maand de nieuwe onderdoorgang onder het spoor aangelegd. ProRail maakte een timelapse van de werkzaamheden, waarin dagen werk zijn teruggebracht naar anderhalve minuut. De nieuwe tunnel maakt het mogelijk voor auto’s, fietsers en voetgangers om bij de Balijeweg onder het spoor door te gaan.

Begin maart zijn de twee betonnen platen van bijna 12 meter breed en 33 meter lang via een rolbaan en met vijzels op hun plek geschoven. Zij werden bovenop damwanden en heipalen geplaatst. Daarna is onder de platen een tunnel uitgegraven. De nieuwe onderdoorgang is in opdracht van de gemeente Maastricht gebouwd en gaat onder vier sporen door.

Verbinding

Doordat trein- en wegverkeer elkaar ongelijkvloers gaan kruisen, zorgt de onderdoorgang voor een veilige en duurzame verbinding tussen de buurten Limmel en Nazareth. De tunnel wordt eind 2014 in gebruik genomen. De werkzaamheden waren eerder live te volgen via een webcam op de website www.wijkaanpakmaastricht.nl.

De aanleg van de onderdoorgang in Maastricht is één van de manieren om een tunnel onder het spoor aan te leggen. Het is ook mogelijk om eerst te graven en daarna de tunnel op zijn plek te schuiven. Dat gebeurde onder meer in Leeuwarden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.