winterproof, wissel

Nieuwe spoorwegwissel bestand tegen winterproblemen

Een nieuwe spoorwegwissel is zo ontwikkeld dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel. Dat zegt mechanical design engineer Richard de Roos. Doordat er geen wisselverwarming meer nodig is, kan daarnaast er energie worden bespaard.

De Roos is bedenker van de Winterproof Spoorweg Wissel Versie 2.0 (WSW 2.0), een doorontwikkeling van de WSW 1.0 die hij eerder ontwierp.

Als gevolg van de steeds weer terugkomende problemen met wissels in de wintermaanden wat vele treinvertraging tot gevolg heeft, is in 2010 besloten een geheel nieuw type spoorwegwissel te gaan ontwerpen. Dit wissel diende mechanisch zo te zijn ontworpen dat het ongevoelig is voor sneeuw en ijs.

Winterproof

De WSW 2.0 is niet meer uitgerust met horizonaal bewegende wisseltongen, maar met verticaal bewegende wisseltongen. Daardoor kunnen sneeuw en ijs geen invloed meer hebben op de werking van de wissel. Als gevolg daarvan is er geen wisselverwarming meer nodig.

Het probleem met de huidige wissels is dat deze horizontaal bewegende wisseltongen hebben waar van alles tussen kan vallen. Niet alleen sneeuw en ijs maar ook zand, bladeren en kiezelstenen.

Wisselverwarming

Daarom is bij de huidige wissels per wissel een dure, zeer betrouwbare hoog vermogen (15kW) wisselverwarming nodig die tijdens de winter lange tijd aan moet blijven staan. Dat resulteerd in hoge energierekeningen en CO2-uitstoot.

Daarnaast hapert de wisselverwarming ook wel eens. Als een wisselverwarming niet meer nodig is, dan hoef je deze niet meer te produceren, aan te schaffen, te onderhouden, te inspecteren, te monitoren, te repareren en te vervangen. Dit levert volgens De Roos een behoorlijke kostenreductie op.

Wisseltongen

In plaats van horizontaal bewegende wisseltongen (het huidige systeem), bewegen de wisseltongen van de WSW 2.0 verticaal, in een stalen box die de vorm van de wisseltong precies omsluit.

Sneeuw en ijs krijgen daarom geen kans om tussen deze mechanische bewegende delen te vallen of te waaien. Deze verticaal bewegende wisseltongen worden hydraulisch aangedreven.

Aanvriezen

Het aanvriezen van de wisseltongen aan de vaste stalen delen en de daarbij komende losbreekkracht kan gemakkelijk hydraulisch worden overwonnen. Alleen in de stand “Hoog“ kan een wisseltong worden bereden, en is daarbij geborgd door de horizontaal beweegbare borgstaven.

De Roos: “Het seriematig bouwen van de WSW 2.0 is vrij eenvoudig en de kosten hoeven daarom ook niet hoger uit te vallen dan het huidig conventioneel wissel.”

Octrooi

De WSW 2.0 is ontwikkeld naar aanleiding van specifieke kennisoverdracht en gesprekken  met diverse spoorprofessionals in Nederland en Duitsland (wisselbouwers, ProRail, NS, DB-Netz en spooraannemers).

Deze WSW 2.0 is volgens De Roos een stuk eenvoudiger dan de WSW 1.0. De totale bouwhoogte van de WSW 2.0 is in tegenstelling tot de WSW 1.0 gelijk aan de bouwhoogte van een conventioneel wissel. De mechanica van de WSW 2.0 is eenvoudiger en heeft minder onderdelen. Octrooi op de WSW 2.0 is in september 2012 aangevraagd.

winterproof, wissel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.