rood sein, spoor, rails

Spoorsector verbaasd over toename STS-passages in 2012

Ingenieursbureaus Movares en BAM Rail  hebben met verbazing kennisgenomen van de toename van het aantal rood sein passages op het Nederlandse spoor in 2012. Uit voorlopige cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat het aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) van 155 in 2011 naar 175 in 2012 is toegenomen.

Jan Koning van Movares: “De toename van het aantal STS-passages in 2012 gaat tegen de trend in die wij verwachten. We weten niet of het om een eenmalige toename gaat of dat het vaker kan voorkomen. In 2012 is wel de dienstregeling veranderd en is de route aangepast, maar het is niet duidelijk of het daaraan ligt.”

BAM Rail zegt verbaasd te zijn over de toename, maar wil eerst verder onderzoek doen alvorens uitgebreid te reageren. BAM Rail en Movares houden zich onder meer bezig met treinbeveiligingssystemen. Jan Koning is hoofd van de adviesgroep Infra Ontwikkeling bij Movares.

Mobiele ATB Vv

Koning: “Wij hebben voorgesteld om een mobiele ATB Vv (automatische treinbeïnvloeding, Verbeterde versie) toe te passen. Dat kan bijvoorbeeld bij gewijzigde rijwegen als er onderhoud plaatsvindt. Uiteindelijk is dat maar een lapmiddel, want we moeten over naar het treinbeveiligingssysteem ERTMS. ERTMS moet volgens ons meteen worden toegepast op stations, omdat daar vaak lagere snelheden worden gereden.” Bij lagere snelheden grijpt het beveiligingssysteem ATB niet in.

Volgens de Inspectie gaat het om voorlopige cijfers die nog geverifieerd moeten worden bij de vervoerders en wil daarom niet verder ingaan op de cijfers. ProRail zegt dat er een taskforce is opgericht om het aantal STS-passages terug te dringen. Omdat het om voorlopige cijfers van het ILT gaat, wil de spoorbeheerder niet verder ingaan op de toename in 2012. ProRail zegt wel dat er nog een grote winst in veiligheid valt te behalen. Dat kan onder meer door het aantal kruisende bewegingen moet worden voorkomen. Als er kruisende bewegingen zijn, dan moet er voldoende tijd worden ingepland tussen de treinen.

Tegenvaller

De toename in het aantal STS-passages is een flinke tegenvaller voor de spoorsector. De Inspectie meldde vorig jaar in het rapport ‘STS-passages 2011 nog dat het aantal keren dat er door een rood sein was gereden was afgenomen. Dat zou te danken zijn aan de uitbreiding van de automatische treinbeïnvloeding naar ATB Vv (verbeterde versie).

Het aantal STS-passages daalde van 169 in 2010 naar 155 in 2011. In 2006 was het aantal STS-passages op het hoogtepunt met 287 treinen die door een rood sein reden. Na 2006 is er een daling ingetreden, maar nu blijkt dat dit in 2012 weer is toegenomen.

Dodelijk treinongeval

In de periode tussen 2007 en 2011 heeft een STS-passage in totaal een keer tot een botsing geleid. Het ging om een grote treinbotsing in Amsterdam. De discussie over de STS-passages laaide in april 2012 weer op nadat er een dodelijk treinongeval in Amsterdam plaatsvond.

ATB Vv bewaakt de snelheid bij nadering van een stoptonend sein en grijpt in wanneer de snelheid hoger is dan toegestaan of wanneer de trein alsnog het stop tonende sein passeert. Koning: “ATB Vv grijpt in als het mis gaat of bijna misgaat. ERTMS grijpt al voordat het mis dreigt te gaan in. ERTMS kan de snelheid bewaken en de remming van de trein bewaken. ERTMS levert een significant voordeel op voor de veiligheid.”

Beveiligingssystemen

In 2008 is begonnen met de uitrol van ATB Vv op het spoor. Het effect van deze aanvulling op het ATB-systeem is sinds 2010 meetbaar. In 2011 was ATB Vv bij ongeveer eenvijfde van alle bediende seinen aanwezig en was in ongeveer 95 procent van alle treinen ingebouwd. In de komende tien tot vijftien jaar wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) uitgerold.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Afname van rood sein-passages op Belgische spoor
Minder rood sein-passages door invoering ATB Vv

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorsector verbaasd over toename STS-passages in 2012”

Arco Sierts|07.02.13|12:38

Waarschijnlijk is de reactie van Movares en BAM inhoudelijk oprecht, maar voor de buitenwereld maakt dit des te meer duidelijk hoe fout de spoorsector bezig is. Dit bevestigt immers het beeld dat men elkaar uit de wind houdt, de waarheid achterhoudt en vooral met dure knutseloplossingen ipv feitelijk-analytische probleemdoorgronding bezig is. Want dat laatste is natuurlijk gewoon de oorzaak van het feit dat de STS-problematiek, ondanks grote inspanningen, hardnekkig niet scherp naar beneden wil.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.