Moerdijkbrug, spoorstaaf (foto: ProRail)

Herstel van spoor Moerdijkbrug vindt deze zomer plaats

Gepubliceerd op 02-03-2017 om 08:00

Van dinsdag 25 juli tot en met vrijdag 11 augustus rijden er geen treinen over de Moerdijkbrug. Gedurende die periode vervangt ProRail beide sporen op de brug. Dit is nodig om het risico op defecten en bijbehorende overlast voor reizigers, vervoerders en verladers in de toekomst te verkleinen. Tot de werkzaamheden beginnen, wordt de brug elke twee weken gecheckt.

Het spoor op de Moerdijkbrug is in 2003 vervangen en heeft in 2014-2015 groot onderhoud gehad. Helaas is gebleken dat dit zeer complexe onderhoudswerk niet juist is uitgevoerd, waardoor afgelopen jaar diverse spoedreparaties hebben plaatsgevonden met veel hinder voor reizigers en verladers. Een totale vernieuwing van de ruim één kilometer lange spoorconstructie is daarom noodzakelijk. “Als er niets wordt gedaan, betekent dit dat het risico op defecten aan de rails groeit. Ook de kans op oponthoud voor reizigers, verladers en vervoerders groeit daardoor.”

Overleg

De vernieuwing van het spoor op de Moerdijkbrug vindt plaats van 25 juli tot en met 11 augustus. Deze periode is in overleg met de aannemer, reizigersorganisaties, vervoerders, verladers en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bepaald. “Alle  partijen zijn het eens dat de 18-daagse buitendienststelling in deze periode, gegeven de omstandigheden, de juiste is. In de zomer zijn er minder reizigers en verladers, waardoor er minder last is van de werkzaamheden.” Tot aan de vernieuwing controleert ProRail het spoor iedere twee weken op defecten. “Indien noodzakelijk, voeren we herstelwerkzaamheden uit in het weekend. Ook deze aanpak hebben we afgesproken met alle betrokken partijen.”

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Herstel van spoor Moerdijkbrug vindt deze zomer plaats”

Marc Busio|03.03.17|12:01

Het lijkt me een beetje overdreven om het vervangen van de rails op een spoorbrug te karakteriseren als ‘zeer complex onderhoudswerk’. Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wil. Als je het nodig vindt om die spoorstaven in kunststof hars te leggen, dan kun je zo’n teleurstellende levensduur verwachten. En waarom boven het Hollands Diep geluiddempende maatregelen nemen als die goederentreinen even verderop door Brabantse dorpen en steden denderen zonder fatsoenlijke geluidsschermen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.