Spaanse infrabeheerder aan de slag om beroemde kustspoorlijn bij Barcelona te beschermen

Foto: Adif

De Spaanse spoorbeheerder Adif heeft afgelopen vrijdag nieuwe verstevigingswerkzaamheden aangekondigd voor de spoorlijn langs de kust tussen Barcelona en de bekende badplaats Malgrat de Mar. Eerder dit jaar werd op dezelfde lijn ook al een sectie onder handen genomen. 

De kustspoorlijn, bekend bij veel Nederlanders en andere toeristen die ’s zomers vanaf hun vakantieadres wel eens een dagtrip naar Barcelona hebben gemaakt, heeft in toenemende mate te lijden onder extreem weer als gevolg van klimaatverandering.

In maart kreeg de regio het zwaar te verduren door noodweer en werden golven van tot wel 3,8 meter hoogte geregistreerd. Op 27 werd werd vervolgens een stuk van het talud weggeslagen, ondanks de aanwezigheid van golfbrekers.

Adif gaat bij Santa Susanna het komende half jaar een sectie van 320 meter onder handen nemen dat al voor een deel voorzien was van een verstevigd talud met golfbrekers. Dat deel wordt verder verzwaard, terwijl het deel dat nog relatief onbeschermd was nu ook een golfbrekers krijgt. De klus vergt een investering van 2,8 miljoen euro, zo is afgelopen vrijdag bekendgemaakt.

Na het noodweer van afgelopen maart werd door Adif eerder al een sectie van 2 kilometer spoor tussen Barcelona en Mataró aangepakt. Voor de strook van de golfbrekers werden rotsblokken van tot wel 5,5 ton geplaatst, ondersteund door een dubbele laag van stenen van ongeveer 250 kilo per stuk. Uiteindelijk is tijdens deze klus voor ongeveer 337.000 ton aan stenen geplaatst. Daarnaast is ruim 30,000 meter aan buispalen ingebracht. Met deze werkzaamheden was een bedrag van 12 miljoen euro gemoeid.

Het spoor tussen Barcelona en Mataró is het oudste spoortracé van Spanje. In 1848 werd er voor het eerst gereden.

Meer weten over wat de spoorsector doet om zich voor te bereiden op extreem weer en andere effecten van klimaatverandering? Kom dan naar RailTech Europe 2022. Klik hier voor meer informatie en registratie.

Dit artikel is eerder verschenen op RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spaanse infrabeheerder aan de slag om beroemde kustspoorlijn bij Barcelona te beschermen | SpoorPro.nl

Spaanse infrabeheerder aan de slag om beroemde kustspoorlijn bij Barcelona te beschermen

Foto: Adif

De Spaanse spoorbeheerder Adif heeft afgelopen vrijdag nieuwe verstevigingswerkzaamheden aangekondigd voor de spoorlijn langs de kust tussen Barcelona en de bekende badplaats Malgrat de Mar. Eerder dit jaar werd op dezelfde lijn ook al een sectie onder handen genomen. 

De kustspoorlijn, bekend bij veel Nederlanders en andere toeristen die ’s zomers vanaf hun vakantieadres wel eens een dagtrip naar Barcelona hebben gemaakt, heeft in toenemende mate te lijden onder extreem weer als gevolg van klimaatverandering.

In maart kreeg de regio het zwaar te verduren door noodweer en werden golven van tot wel 3,8 meter hoogte geregistreerd. Op 27 werd werd vervolgens een stuk van het talud weggeslagen, ondanks de aanwezigheid van golfbrekers.

Adif gaat bij Santa Susanna het komende half jaar een sectie van 320 meter onder handen nemen dat al voor een deel voorzien was van een verstevigd talud met golfbrekers. Dat deel wordt verder verzwaard, terwijl het deel dat nog relatief onbeschermd was nu ook een golfbrekers krijgt. De klus vergt een investering van 2,8 miljoen euro, zo is afgelopen vrijdag bekendgemaakt.

Na het noodweer van afgelopen maart werd door Adif eerder al een sectie van 2 kilometer spoor tussen Barcelona en Mataró aangepakt. Voor de strook van de golfbrekers werden rotsblokken van tot wel 5,5 ton geplaatst, ondersteund door een dubbele laag van stenen van ongeveer 250 kilo per stuk. Uiteindelijk is tijdens deze klus voor ongeveer 337.000 ton aan stenen geplaatst. Daarnaast is ruim 30,000 meter aan buispalen ingebracht. Met deze werkzaamheden was een bedrag van 12 miljoen euro gemoeid.

Het spoor tussen Barcelona en Mataró is het oudste spoortracé van Spanje. In 1848 werd er voor het eerst gereden.

Meer weten over wat de spoorsector doet om zich voor te bereiden op extreem weer en andere effecten van klimaatverandering? Kom dan naar RailTech Europe 2022. Klik hier voor meer informatie en registratie.

Dit artikel is eerder verschenen op RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees verder:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.