Havenspoorlijn Rotterdam

VolkerRail start in januari met aanleg spoor op Theemswegtracé

Aannemer VolkerRail begint in januari met de aanleg van het spoor op het 4 kilometer lange viaduct van het Theemswegtracé. De bouwcombinatie SaVe die verantwoordelijk was voor de bouw van het betonnen viaduct en de twee bijbehorende bruggen draagt het project dan over aan VolkerRail. Naar verwachting is de nieuwe spoorgoederenverbinding tussen de Rotterdamse Haven en de Betuweroute eind 2021 gereed.

Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan. Het nieuwe tracé maakt onderdeel uit van de Betuweroute die het westelijke havengebied met het achterland verbindt. Door verlegging van het spoor via de Theemsweg rijdt het spoorverkeer straks niet langer over de Calandbrug, en wordt niet meer gehinderd door brugopeningen voor de scheepvaart.

Tijdelijke oprit

VolkerRail is inmiddels gestart met de voorbereidende werkzaamheden op het kunstwerk. Al het materiaal en werkverkeer zal bij via de N15Y en een tijdelijke oprit het kunstwerk op gaan en bij de Merseyweg (zuid) via een afrit er weer af. Door deze logistiek worden Theemsweg en Neckarweg zo veel mogelijk ontlast. Hierdoor zullen de N15Y (doorgaand verkeer over de Calandbrug richting Maasvlakte) en Merseyweg tot het einde van het project afgesloten blijven, zoals nu al het geval is. Naar verwachting is het Theemswegtracé eind 2021 gereed.

De aanleg van het Theemswegtrace wordt gefinancierd door Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk en de Europese Unie. Goede bereikbaarheid en een goede verbinding met het achterland zijn van groot belang voor de haven van Rotterdam. Zowel over weg als over spoor en water.  Het Havenbedrijf Rotterdam coördineert en realiseert het project in samenwerking met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail gaat het traject straks beheren.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.