Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Thales en Siemens geselecteerd voor dialoogfase ERTMS-aanbesteding

Foto: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik!

ProRail heeft de leveranciers Thales en Siemens geselecteerd voor de dialoogfase van de aanbesteding voor het Central Safety Systeem (CSS) ERTMS, het nieuwe digitale spoorbeveiligingssysteem. Het contract loopt ruim dertig jaar en heeft een omvang van 300 tot 400 miljoen euro. Na beoordeling op basis van vooraf vastgestelde criteria kwamen deze partijen volgens de spoorbeheerder “als beste uit de bus”.

Voor Alstom treedt een ‘wachtkamerregeling’ in werking. “Dat betekent dat Alstom alsnog in aanmerking kan komen voor de dialoogfase wanneer één van de twee gekozen systeemleveranciers voortijdig de dialoog verlaat”, aldus ProRail. Dat betekent dat Hitachi uit de race is. Bombardier Transportation had zich ook ingeschreven voor de aanbesteding, maar deze onderneming wordt binnenkort overgenomen door Alstom.

Aanbesteding ERTMS CSS

De aanbesteding CSS levert over ongeveer een jaar een contract op voor het centrale beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur. Het gaat om een raamcontract met een looptijd van twaalf jaar. Daarnaast mag nog voor een langere tijd onderhoud worden uitgevoerd. Het systeem wordt in eerste instantie voor minimaal de zeven baanvakken die gepland staan om voor 2030 te worden uitgerold. Het gaat om de uitrol van ERTMS Baseline 3, Release 2 (B3R2). De leverancier die het contract krijgt is ook verantwoordelijk voor het beheer en de toekomstige ontwikkeling.

Het CSS kent een centraal deel (Radio Block Centers, interlockings) dat in datacentra van ProRail zal worden geplaatst en een decentraal deel (object controllers, Lineside Electronic Units, balises) dat in of bij de spoorbaan zal worden geplaatst. Daartussen ligt het signalling network voor Level 2 Baseline 3 dat niet door de opdrachtnemer zal worden geleverd.

EULYNX

De leverancier die de opdracht binnenhaalt, wordt ook gevraagd om het systeem klaar te maken voor een open architectuur. Dit sluit aan bij het Europese initiatief EULYNX dat werkt aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Dit zorgt ervoor dat (onderdelen van) beveiligingssystemen van verschillende leveranciers op elkaar kunnen worden aangesloten en dat opdrachtgevers in staat zijn om met meerdere leveranciers samen te werken.

ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL-Zuid, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al uitgerust ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens.

Lees meer over de uitrol van ERTMS in Nederland:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales en Siemens geselecteerd voor dialoogfase ERTMS-aanbesteding | SpoorPro.nl
Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Thales en Siemens geselecteerd voor dialoogfase ERTMS-aanbesteding

Foto: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik!

ProRail heeft de leveranciers Thales en Siemens geselecteerd voor de dialoogfase van de aanbesteding voor het Central Safety Systeem (CSS) ERTMS, het nieuwe digitale spoorbeveiligingssysteem. Het contract loopt ruim dertig jaar en heeft een omvang van 300 tot 400 miljoen euro. Na beoordeling op basis van vooraf vastgestelde criteria kwamen deze partijen volgens de spoorbeheerder “als beste uit de bus”.

Voor Alstom treedt een ‘wachtkamerregeling’ in werking. “Dat betekent dat Alstom alsnog in aanmerking kan komen voor de dialoogfase wanneer één van de twee gekozen systeemleveranciers voortijdig de dialoog verlaat”, aldus ProRail. Dat betekent dat Hitachi uit de race is. Bombardier Transportation had zich ook ingeschreven voor de aanbesteding, maar deze onderneming wordt binnenkort overgenomen door Alstom.

Aanbesteding ERTMS CSS

De aanbesteding CSS levert over ongeveer een jaar een contract op voor het centrale beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur. Het gaat om een raamcontract met een looptijd van twaalf jaar. Daarnaast mag nog voor een langere tijd onderhoud worden uitgevoerd. Het systeem wordt in eerste instantie voor minimaal de zeven baanvakken die gepland staan om voor 2030 te worden uitgerold. Het gaat om de uitrol van ERTMS Baseline 3, Release 2 (B3R2). De leverancier die het contract krijgt is ook verantwoordelijk voor het beheer en de toekomstige ontwikkeling.

Het CSS kent een centraal deel (Radio Block Centers, interlockings) dat in datacentra van ProRail zal worden geplaatst en een decentraal deel (object controllers, Lineside Electronic Units, balises) dat in of bij de spoorbaan zal worden geplaatst. Daartussen ligt het signalling network voor Level 2 Baseline 3 dat niet door de opdrachtnemer zal worden geleverd.

EULYNX

De leverancier die de opdracht binnenhaalt, wordt ook gevraagd om het systeem klaar te maken voor een open architectuur. Dit sluit aan bij het Europese initiatief EULYNX dat werkt aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Dit zorgt ervoor dat (onderdelen van) beveiligingssystemen van verschillende leveranciers op elkaar kunnen worden aangesloten en dat opdrachtgevers in staat zijn om met meerdere leveranciers samen te werken.

ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL-Zuid, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al uitgerust ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens.

Lees meer over de uitrol van ERTMS in Nederland:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.