VIRM op brug

NS start aanbesteding ERTMS-retrofit in dubbeldekkertreinen

Om zijn bestaande materieel geschikt te maken voor het rijden op trajecten met het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS, is vervoerder NS een aanbestedingsprocedure gestart voor de ombouw van de eerste 176 treinen. Het gaat om dubbeldekstreinen van het type VIRM.

Deze treinen dateren van halverwege de jaren negentig en zijn nu voorzien van het bestaande ATB-systeem. De opdracht bestaat uit de inbouw van ERTMS On-Board Equipment (OBE), voorzien van ERTMS/ETCS Level 2 Baseline 3 R2 en ATB-EG functionaliteit (door middel van een STM).

Tijdig geschikt

De toekomstige leverancier wordt volgens NS integraal verantwoordelijk voor de retrofit van het VIRM-materieel, zodanig dat deze voldoet aan de gestelde vereisten, getest, toegelaten en tijdig geschikt is voor commerciële inzet onder ATB-EG en ETCS, op zowel bestaande als toekomstige (ERTMS-Only) infrastructuur. In de scope van de aanbesteding wordt ook rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen, zoals ERTMS hybride Level 3 (aard en omvang van de werken, leveringen of diensten, of vermelding van de behoeften en vereisten).

In totaal moeten er 176 VIRM-eenheden worden voorzien van ETCS binnen een looptijd van achttien jaar. De opdracht kan daarna nog worden verlengd. Geïnteresseerde partijen kunnen zich inschrijven tot en met 27 februari.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “NS start aanbesteding ERTMS-retrofit in dubbeldekkertreinen”

Frans Appel|13.01.20|11:57

18 jaar, volgens mij zijn de Virmen dan allang afgeschreven ?

Arco Sierts|13.01.20|12:41

Beste Paul, er lijkt nog steeds wat verwarring te zijn omtrent ERTMS & ETCS. Voor de duidelijkheid: ERTMS staat voor het totale Europese standaardisatie-stelsel, dus ook inclusief zaken als de telecommunicatie (GSM-R), de ‘oude’ bestaande nationale treinbeinvloedings-stelsels (‘Class-B-systems’ genoemd) *EN* het nieuwe Europese treinbeinvloedingsstelsel (‘Class-A system’ genoemd).

ERTMS staat dus voor het integrale stelsel, en ETCS voor ‘sec’ het nieuwe.

Pat Rick|13.01.20|16:19

Nu zijn er nog maar 2 commentaren (er is een commentaar verwijderd)

Rob den Heijer|14.01.20|10:13

Ik hoop dat de overgangsfase van ATB-eg
naar ETCS gladjes gaat verlopen..
ETCS is een gevoelig systeem die diep in
de techniek van een trein kan ingrijpen
in bepaalde situaties..
Dit vraag nogal wat skills van een machinist.

Rob den Heijer|14.01.20|10:18

Ik hoop dat de overgangsfase van ATB-eg
naar ETCS gladjes gaat verlopen..
ETCS is een gevoelig systeem die diep in
de techniek van een trein kan ingrijpen
in bepaalde situaties..
Dit vraag nogal wat skills van een machinist.
Let op, ETCS is geen ondersteunend beveiliging
systeem, maar een leidend beveiliging systeem.
En deze beveiliging is goed dichtgetimmerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.