Wim Knopperts in serverruimte railcenter jan 2020

Wim Knopperts: ‘Informatie over ERTMS moet nu vrij gaan stromen’

Met het kabinetsbesluit om ERTMS te gaan uitrollen op een aantal spoortrajecten breekt na vijf jaar studeren de realisatiefase aan. “We markeren dit moment met een bijeenkomst die alle marktpartijen een kans geeft om in te stappen en hun stem te laten horen”, aldus Wim Knopperts, programmadirecteur ERTMS. Het ERTMS Congres ‘Time to Connect’ vindt op 30 januari plaats in de Jaarbeurs.

“We vonden dit een mooi moment om de overgang te markeren van de studiefase naar de realisatiefase. In mei vorig jaar viel het kabinetsbesluit en werd duidelijk dat er 2,5 miljard euro beschikbaar is voor de realisatie van ERTMS in Nederland.”

Zeven baanvakken

Tussen nu en 2050 worden de huidige treinbeveiligssystemen in heel Nederland vervangen door ERTMS. Hierbij wordt als eerste een proefbaanvak op de Hanzelijn en het emplacement Lelystad ingericht. De Hanzelijn is nu uitgerust met ATB en ERTMS level 2. Nadat de omgebouwde treinen en gebruiksprocessen uitvoerig zijn getest, verdwijnen de ATB-seinen en gaan alle treinen daar volledig onder ERTMS rijden.

Vervolgens zal 345 kilometer spoor, verdeeld over zeven baanvakken, van ERTMS worden voorzien. De uitrol start op de Europees verplichte internationale spoorgoederencorridors (TEN-T corridors) en daar waar de maatschappelijke baten hoog zijn. In totaal worden zo’n 1.300 treinen omgebouwd en 15.000 gebruikers van het systeem zullen hiervoor een opleiding volgen.

Samenwerking

Volgens Knopperts valt of staat het succes van ERTMS met de samenwerking in de sector. “Het is ingrijpend voor iedereen in de sector. De infrastructuur moet ingrijpend worden aangepast. Materieel moet worden omgebouwd of vervangen en er moeten duizenden mensen worden opgeleid. Het gaat om miljoeneninvesteringen. De eerste opdracht vanuit de overheid duurt tien jaar en daarna krijgen we de landelijke uitrol nog. Daar zijn we ook zo’n twintig jaar mee bezig.”

De vragen die het Programma ERTMS tijdens het congres wil beantwoorden zijn onder meer wat ERTMS betekent voor de spoorsector en wat het programmabureau van de sector verwacht. “Zelf horen we graag wat zij van ons verwachten. De overgang naar ERTMS vraagt immers grote inspanningen en investeringen van alle vervoerders, ProRail en andere betrokken partijen. Naast gastheer tijdens het congres, zijn we als programmadirectie ook opdrachtgever het is daarom belangrijk dat we zorgen voor een goede informatievoorziening en weten wat de markt ons kan en wil bieden.”

Veel meningen

“We hebben de grote verantwoordelijkheid om te zorgen voor een kwalitatief goed en veilig systeem. Wat het makkelijk maakt is dat er nu na vijf jaar een opdracht is. De discussie gaat nu dus niet meer over welke aanpak we moeten kiezen, die ligt nu vast, het wordt ERTMS level 2. Op detailniveau is er natuurlijk nog voldoende om over te praten en moeten nog veel beslissingen worden genomen. Het doel van dit congres is ook om hier een beter beeld bij te krijgen. Daarom zijn er naast plenaire presentaties ook een groot aantal breakoutsessies om met branchepartijen in gesprek te gaan. We verwachten dat daar veel meningen uit zullen komen. Hier gaan we de inhoud opzoeken en er achter komen wat het programma wil en wat de markt wil, maar vast staat wel dat onze agenda wordt gedreven door het kabinetsbesluit.”

Het ERTMS Congres is vooral bedoeld voor Nederlandse marktpartijen. Hierbij valt te denken aan de Nederlandse vestigingen van leveranciers van systemen voor ERTMS, aannemers, ingenieursbureau’s, belangenorganisaties, materieeleigenaren, vervoerders en wetenschappelijke instellingen. “We willen heel graag studenten bij dit project betrekken, zij zijn immers de mensen die in de toekomst met ERTMS gaan werken. Kortom alle mensen die nodig zijn om ERTMS mogelijk te maken zijn van harte welkom.”

Aanbesteding

Volgens Knopperts moet het congres niet te veel worden gezien als een voorbereiding op de aanstaande aanbesteding van ERTMS. “Daar hebben we in november 2018 al een bijeenkomst aan gewijd, de bedoelingen van dit congres zijn breder. De publieke sector moet nu nauw in contact komen met de private sector, daar is deze bijeenkomst voor bedoeld. Want we hebben elkaar hard nodig om dit complexe vraagstuk tot een goed einde te brengen.”

Het ERTMS Congres is in principe een eenmalig evenement, maar Knoppperts sluit niet uit dat er over een jaar of twee een vervolg komt. “Dat zal voor een deel afhangen van de reacties op dit congres. Wanneer we er mee blijken te voorzien in een behoefte, waarom niet? Van de verschillende parallelsessies is het wel de bedoeling dat er een vervolg komt in de komende kwartalen. Het zou mooi zijn als de deelnemers in kleinere groepjes na het congres samenkomen om verder te praten. De informatie moet gaan stromen, dat is erg belangrijk bij dit project.”

Bane Nor

Dat het congres zich richt op een Nederlands publiek wil overigens niet zeggen dat het enkel een Nederlands feestje is. Een van de sprekers tijdens het plenaire deel, en die ook een van de sessies voor zijn rekening neemt, is Sverre Kjenne. Hij staat aan het hoofd van de afdeling Digitalization & Technology van de Noorse spoorbeheerder Bane Nor. Kjenne zal de ervaringen delen die hij opdeed bij de uitrol van ERTMS in Noorwegen. “Ze zijn daar al twee jaar eerder begonnen met ERTMS en die situatie in Noorwegen is grotendeels vergelijkbaar met de onze. Ik denk dat we veel kunnen leren van de zaken waar ze daar tegenaan liepen.” Daarnaast komt Josef Doppelbauer, directeur van het Europese spooragentschap ERA de achtergronden van ERTMS en de rol van ERA hierbij toelichten.

Het ERTMS Congres vindt plaats op 30 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Het programma start om 13.00 uur en duurt tot 17.30 uur. Meer informatie en details over de inschrijving is te vinden op www.ertmscongres.nl.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Wim Knopperts: ‘Informatie over ERTMS moet nu vrij gaan stromen’”

Arco Sierts|09.01.20|19:22

Ik lees hierboven: “De Hanzelijn is nu uitgerust met ATB en ERTMS.”.
Dat is onjuist resp. onvolledig. FF corrigerend: “De Hanzelijn is nu uitgerust met NS54/ATB-baansignalering en ERTMS Level 2.

De vervolgzin zou als volgt moeten zijn: “Nadat de omgebouwde treinen en gebruiksprocessen uitvoerig zijn getest, verdwijnen de NS54-seinen en de ATB […]”

Voor de duidelijkheid: machinisten rijden niet op ATB, maar rijden op seinen, en worden ondersteund en gecorrigeerd door treinbeinvloeding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.