Station Lelystad wordt ERTMS-proeftuin
Luchtfoto van de Hanzelijn met het station Kampen in aanbouw. Foto Freddy Schinkel
Station Lelystad wordt de komende jaren als proeftuin ingericht om ervaring op te doen met het Europese beveiligingssysteem ERTMS op emplacementen. Dat blijkt uit de Tiende voortgangsrapportage van het programma ERTMS. Vanwege de risico’s worden grote stations zoals Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal tot 2030 nog niet met ERTMS uitgerust.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Lelystad krijgt ook nog een extra grote ’tuin’ (opstelterrein) vanwege PHS. En de Hanzelijn is een van de snelste baanvakken van het land.
Met de leverancier van ATB kan men wellicht afspraken maken om de support te verlengen voor R’dam. Goedkoper dan tijdelijke (tussen)oplossing. Uitdaging zal liggen in beschikbaarheid van hardware, dat waarschijnnlijk via een last-time-buy voldoende moet worden ingekocht.
@Pat Rick- je tikte: “Met de leverancier van ATB kan men wellicht afspraken maken om de support te verlengen voor R’dam”.
Die redenatie klopt niet. Het gaat in Rtd niet om “de leverancier van ATB”, maar om de leverancier van de huidige infrazijdige beveiliging = de (electronische) EBS-interlocking van Siemens. EBS maakt gebruik van electronica die niet meer leverbaar is, en daarom kan/wil Siemens geen support meer bieden. Opvallend is dat VPI (Alstom) wel opwaardeerbaar is; het kan dus wel…