ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar, foto: Tjitske Sluis

ERTMS-tender van honderden miljoenen op de markt gezet

ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar. Foto: Tjitske Sluis

ProRail heeft dinsdagmiddag de aanbesteding van het computergestuurde hart van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS gepubliceerd. Het ‘ERTMS Central Safety System’ (CSS) gaat in de toekomst de spoorinfrastructuur aansturen. Met de ingebruikname van het nieuwe systeem wordt de omslag gemaakt van analoog naar digitaal. De spoorbeveiligingsinstallaties worden dan niet meer per baanvak, maar centraal aangestuurd.  Het contract heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “ERTMS-tender van honderden miljoenen op de markt gezet”

Gert-Jan Hondelink|28.04.20|15:47

De alinea “Het CSS bestaat uit computers die centraal in Nederland worden neergezet, en niet meer naast de baan en in relaishuizen…” enz. doet mij denken aan de nieuwe kleren van de keizer. Het gaat hier mijns inziens niet zozeer om de hardware, maar vooral om de software die hierop moet gaan draaien, maar daarover staat helaas niets in dit artikel.

Arco Sierts|28.04.20|16:41

Het meest bizarre is nog wel dat ERTMS/ETCS ten principale *NIET* de infrabeveiliging omvat. ERTMS/ETCS gaat over de signalering van baan naar trein, over cabinesignalering. Letterlijk “per definitie”.

Wat hier gebeurd is maar voor een klein deel ETCS-implementatie, en al helemaal niet serieus betere benutting. Het betreft ruwweg 90% vervanging van de infrazijdige beveiliging, waarvan ook nog een substantieel deel kabels & installatie betreft. Dat verklaard ook de krankzinnig hoge kosten.

Arco Sierts|28.04.20|16:46

@Gert-Jan: het betreft turnkey-levering, dus de software (= firmware & configuratie) behoort integraal tot de geleverde producten. Oftewel ‘embedded closed systems’, net zoals bijvoorbeeld je koffiezetter of wasmachine.

Arco Sierts|28.04.20|16:58

Het enige wat midddels EULYNX nu wel ‘open’ wordt, is de infralocatiespecifieke configuratie en de digitale communicatie *binnen* het infradomein. Dat heeft dus ook niks met ERTMS/ETCS te maken, want dat gaat over de communicatie tussen infra en treinen.

Arco Sierts|28.04.20|17:57

@Gert-Jan: ik denk dat je misleid wordt door de quote “Het CSS bestaat uit computers die centraal in Nederland worden neergezet”. Dit werkt de (gevaarlijk onjuiste!) indruk dat het hier gaat om ‘gewone computers’, waar je vervolgens ‘veiligheidssoftware’ op installeert.

Maar interlockings (= binaire logica) en ook RBC’s (= binaire & numerieke logica) zijn nadrukkelijk geen ‘gewone computers’. IXL’s en RBC’s moeten intrinsiek veilig zijn, en dat zijn gewone computers (of PLC’s) absoluut niet.

Gert-Jan Hondelink|29.04.20|10:01

@Arco: Dankjewel Arco. Ik heb 42 jaar in de ICT gewerkt en was begin jaren 70 op afstand betrokken bij de mislukte invoering van AVL. Ik ben, zoals je al dacht, inderdaad op het verkeerde been gezet.

Arco Sierts|29.04.20|15:44

@Gert-Jan:
Misschien is het nuttig om te bedenken dat het spoor de eerste ’toepasser’ was van digitale techniek. Het mechanische bloktoestel en het spoorwegsein waren altijd al digitale Informatie- en Communicatie Technologie. Veilig/onveilig, stop/door, bezet/vrij: het is volledig digitaal!

Dus die opmerkingen over ‘digitalisering van het spoor’ slaan helemaal nergens op. Het spoor was de eerste sector die ICT commercieel *en* mobiel inzette mbv mechanica.

Eat that, automotive-sector :P

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ERTMS-tender van honderden miljoenen op de markt gezet | SpoorPro.nl
ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar, foto: Tjitske Sluis

ERTMS-tender van honderden miljoenen op de markt gezet

ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar. Foto: Tjitske Sluis

ProRail heeft dinsdagmiddag de aanbesteding van het computergestuurde hart van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS gepubliceerd. Het ‘ERTMS Central Safety System’ (CSS) gaat in de toekomst de spoorinfrastructuur aansturen. Met de ingebruikname van het nieuwe systeem wordt de omslag gemaakt van analoog naar digitaal. De spoorbeveiligingsinstallaties worden dan niet meer per baanvak, maar centraal aangestuurd.  Het contract heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “ERTMS-tender van honderden miljoenen op de markt gezet”

Gert-Jan Hondelink|28.04.20|15:47

De alinea “Het CSS bestaat uit computers die centraal in Nederland worden neergezet, en niet meer naast de baan en in relaishuizen…” enz. doet mij denken aan de nieuwe kleren van de keizer. Het gaat hier mijns inziens niet zozeer om de hardware, maar vooral om de software die hierop moet gaan draaien, maar daarover staat helaas niets in dit artikel.

Arco Sierts|28.04.20|16:41

Het meest bizarre is nog wel dat ERTMS/ETCS ten principale *NIET* de infrabeveiliging omvat. ERTMS/ETCS gaat over de signalering van baan naar trein, over cabinesignalering. Letterlijk “per definitie”.

Wat hier gebeurd is maar voor een klein deel ETCS-implementatie, en al helemaal niet serieus betere benutting. Het betreft ruwweg 90% vervanging van de infrazijdige beveiliging, waarvan ook nog een substantieel deel kabels & installatie betreft. Dat verklaard ook de krankzinnig hoge kosten.

Arco Sierts|28.04.20|16:46

@Gert-Jan: het betreft turnkey-levering, dus de software (= firmware & configuratie) behoort integraal tot de geleverde producten. Oftewel ‘embedded closed systems’, net zoals bijvoorbeeld je koffiezetter of wasmachine.

Arco Sierts|28.04.20|16:58

Het enige wat midddels EULYNX nu wel ‘open’ wordt, is de infralocatiespecifieke configuratie en de digitale communicatie *binnen* het infradomein. Dat heeft dus ook niks met ERTMS/ETCS te maken, want dat gaat over de communicatie tussen infra en treinen.

Arco Sierts|28.04.20|17:57

@Gert-Jan: ik denk dat je misleid wordt door de quote “Het CSS bestaat uit computers die centraal in Nederland worden neergezet”. Dit werkt de (gevaarlijk onjuiste!) indruk dat het hier gaat om ‘gewone computers’, waar je vervolgens ‘veiligheidssoftware’ op installeert.

Maar interlockings (= binaire logica) en ook RBC’s (= binaire & numerieke logica) zijn nadrukkelijk geen ‘gewone computers’. IXL’s en RBC’s moeten intrinsiek veilig zijn, en dat zijn gewone computers (of PLC’s) absoluut niet.

Gert-Jan Hondelink|29.04.20|10:01

@Arco: Dankjewel Arco. Ik heb 42 jaar in de ICT gewerkt en was begin jaren 70 op afstand betrokken bij de mislukte invoering van AVL. Ik ben, zoals je al dacht, inderdaad op het verkeerde been gezet.

Arco Sierts|29.04.20|15:44

@Gert-Jan:
Misschien is het nuttig om te bedenken dat het spoor de eerste ’toepasser’ was van digitale techniek. Het mechanische bloktoestel en het spoorwegsein waren altijd al digitale Informatie- en Communicatie Technologie. Veilig/onveilig, stop/door, bezet/vrij: het is volledig digitaal!

Dus die opmerkingen over ‘digitalisering van het spoor’ slaan helemaal nergens op. Het spoor was de eerste sector die ICT commercieel *en* mobiel inzette mbv mechanica.

Eat that, automotive-sector :P

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.