De Ringsted-lijn in Kopenhagen

‘ERTMS kan energieverbruik en punctualiteit verbeteren’

De Deense spoorbeheerder Banedanmark maakt momenteel grote vorderingen met de installatie van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS. De eerste twee lijnen die zijn uitgerust met het systeem worden tussen december 2019 tot februari 2020 in gebruik genomen. Banedanmark verwacht vooral te profiteren van een lager energieverbruik en verbeterde punctualiteit, vertelt Jens Holst Møller van Banedanmark.

“De ERTMS-gebaseerde signaleringssystemen kunnen als gegevensinterface dienen voor Drive Assistance Systemen (DAS) die in gebruik zijn bij spoorbedrijven. Momenteel bestaan ​​er in Denemarken twee van deze systemen. Het meest opvallende is het DSB Greenspeed-systeem dat in alle treinen van het Deense spoorbedrijf DSB wordt geïnstalleerd. Wanneer een DAS zoals Greenspeed is aangesloten op een online Transportation Management Systeem (TMS) kan het DAS worden gebruikt om het energieverbruik en de punctualiteit te verbeteren”, zegt Jens Holst Møller, hoofdingenieur voor het Deense treinsignaleringsprogramma bij Banedanmark. Volgens hem kan dezelfde TMS-interface worden aangepast voor toekomstige ondersteuning van ATO-treinen.

ERTMS-implementatie

Denemarken is, ondanks een groot aantal vertragingen, nu echt bezig met de uitvoering van dit project, benadrukt Holst Møller. In oktober 2018 startte de migratie naar ERTMS op de lijn Frederikshaven – Lindholm in het noordwesten van het land. “De huidige status is dat het testtraject in West-Denemarken nu al een jaar goed en stabiel werkt. Deze maand is een software-update gepland om de systemen te optimaliseren op basis van de ervaring tot nu toe en daarna de uitrolfase voor te bereiden. Het eerste traject in West-Denemarken is geïnstalleerd en getest en zal in gebruik worden genomen in januari of februari 2020”, geeft hij aan.

De tekst loopt door onder de foto.

Schema van de ERTMS uitrol in Denemarken

Tegelijkertijd wordt in december van dit jaar het testtraject in Oost-Denemarken (de route Roskilde-Køge-Næstved) in gebruik genomen. Daarnaast wordt het S-trein (S-tog in het Deens) netwerk in het stedelijke gebied van Kopenhagen uitgerust met Communications-based train control (CBTC). “Momenteel werkt ongeveer 20 procent van het netwerk met CBTC en dat werkt erg goed”, vindt Jens Holst Møller.

Vertraging

Het bestaande seinenstelsel en de systemen aan boord hebben het einde van hun levensduur bereikt. De in elkaar grijpende systemen dateren grotendeels uit de jaren ’50 en ’70, terwijl de ATP-systemen dateren uit 1970 (S-trein) en 1990 (hoofdlijnen). Daarom heeft de regering besloten een nieuw systeem in te zetten. “De Deense overheid nam in 2006 het principebesluit om het seinenstelsel van de spoorwegen te vervangen. Dit op basis van een vergelijkende businesscase over vijf vernieuwingsalternatieven. Het besluit startte met de ‘programmafase’ die liep van 2007 tot 2008. In deze fase ontwikkelde Banedanmark concrete projectvoorstellen voor de vernieuwing van radiogebaseerde seinen op de hoofdlijnen en de S-treinen van Kopenhagen.”

In 2009 keurde het parlement van het land de begroting voor het project goed. Daarna ging de aanbesteding van start. In 2012 werd Alstom uitgeroepen tot winnaar van de aanbesteding. Aanvankelijk was Denemarken van plan ERTMS in 2016 in gebruik te nemen en tegen 2023 zou het systeem het gehele spoorwegnet bestrijken. De werkzaamheden werden echter uitgesteld. “Door een combinatie van vertragingen in de softwareontwikkeling van trein- en baanapparatuur en aanzienlijke vertragingen bij de aanpassing van ERTMS-systemen aan boord in de treinen, begon de eerste ERTMS-operatie in 2018. Voor de S-treinen waren de retrofit-aspecten minder ingrijpend en de eerste koppeling met CBTC is gestart in 2016.”

Jens Holst Møller geeft een presentatie over het ERTMS-programma in Denemarken op de Intelligent Rail Summit 2019. Dit driedaagse evenement vindt op 19 tot en met 21 november plaats in het hoofdkantoor van UIC in Parijs. Bekijk het volledige programma op de website van het evenement.

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

2 reacties op “‘ERTMS kan energieverbruik en punctualiteit verbeteren’”

Pat Rick|17.10.19|11:21

Van de Deense aanpak kan Nederland zeker iets leren:
– begin aan de randen van het netwerk, want die zijn het makkelijkst en hebben de minste risico’s, en niet met de hoofdlijnen. Werk van buiten naar binnen
– Internationale aansluitingen als laatste
– creeer daar een stabiel product dat uitgerold kan worden en dan worden uitgebouwd
– overzichtelijk team met weinig overhead (spaart budget, politiek, nodeloos vergaderen, …)
– moet geen melkkoe worden voor leveranciers, maar kosteneffectief zijn

Mark van Dooren|17.10.19|12:49

Als ik het verhaal lees is het dus niet ERTMS wat meer punctualiteit & energiebesparing oplevert, maar het DAS-systeem. En een DAS-systeem is niet persé afhankelijk van ERTMS, maar kan ook met een CLASS-B systeem werken. Zie het UIC-SFERA project & TIMTIM van NS (Routelint).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.