Reizigers op het perron van station Schiphol, foto: ANP

Arcadis gaat perrons Station Schiphol Airport opnieuw inrichten

ProRail heeft de opdracht voor de herinrichting van de perrons op Station Schiphol Airport aan ingenieursbureau Arcadis gegund. Dat meldt Arcadis woensdag. Met het project is een investering van 2,35 miljoen euro gemoeid. De vernieuwing van de perrons is bedoeld om het station klaar te maken voor meer reizigers.

Op Schiphol Airport gaan de hellingbanen verdwijnen, deze worden vervangen door trappen. Ook krijgt het station op den duur toegangspoortjes voor de OV-chipkaart. Daarnaast krijgt elk perron een extra ‘stijgpunt’, dat direct toegang geeft tot het nieuwe toekomstige busplatform. Reizigers kunnen zo rechtstreeks naar het perron en hoeven niet meer via Schiphol Plaza te lopen. Deze maatregelen passen in een groter geheel, waarbij loopstromen worden gescheiden en Schiphol Plaza op delen opnieuw wordt ingericht. Door deze maatregelen moet het Plaza logischer geordend worden, en moeten reizigers zonder zoeken hun route in de transferhal kunnen vinden.

Ontwerpfase

Er wordt al lang gesproken over een herinrichting van station Schiphol Airport. In 2017 maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al bekend dat het station op de schop gaat. Nu is bekend dat de vernieuwing van de perrons door Arcadis ontworpen zal worden. Na de ontwerpfase komt er een aanbesteding voor de daadwerkelijke realisatie.

In november 2019 werden de plannen voor stationsvernieuwing goedgekeurd in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Volgens de plannen is het streven om begin 2022 de ontwerpen gereed te hebben, waarna gestart wordt met de realisatie. Het overgrote deel van de plannen zal naar verwachting gereed zijn in 2025.

COVID-19

Directeur Gert Kroon van Arcadis is enthousiast: “Wij hebben veel ervaring en expertise op het gebied van stations en loopstromen. Hoewel het aantal reizigers door COVID-19 op dit moment klein is, groeit naar verwachting het aantal OV-reizigers weer als er een oplossing komt tegen het virus. Daarom zijn we trots en blij dat onze expertise is gevraagd om te helpen de capaciteit van de treinperrons, de trappen en roltrappen, het busstation en de hal van Schiphol Plaza gereed te maken voor de groeiende stroom OV-reizigers.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.